602636 Help Dochtertje Van Bijna 5 Maanden Wil Geen Bijvoeding
-
AuteurBerichten
-
dochtertje van bijna 5 maanden ,krijgt bv en sinds 2 weken proberen we ook om bijvoeding te geven, maar er blijft nog geen hapje zitten, hoe doen jullie dat?
Hoi,
Het zou heel goed kunnen zijn, dat je dochtertje gewoon nog niet toe is aan vast voedsel; ze is ook nog best wel jong. Een baby heeft de eerste zes maanden in principe niets anders nodig dan moedermelk. Moedermelk bevat alles wat je kindje nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling, het is precies afgestemd op de behoeftes van je baby. Bovendien legt moedermelk een beschermlaagje aan in de darmpjes van de baby, waardoor er minder kans is op allergie. Door (te) vroeg te starten met bijvoeding raakt dit beschermende laagje beschadigd, waardoor de kans op allergische reacties groter wordt. Zo rond de leeftijd van zes maanden zijn de darmpjes voldoende uitgerijpt om iets anders dan moedermelk te kunnen verdragen/verteren. Rond die leeftijd kan een baby ook al wat beter rechtop zitten, ze kan dingen zelf goed vasthouden en naar haar mondje toebrengen, ze kan kauwbewegingen maken en de kokhalsreflex heeft zich tegen die tijd voldoende verplaatst van voorin het mondje naar achterin het mondje.
Je zou de bijvoeding nog even kunnen laten voor wat het is en het over een tijdje rustig opnieuw proberen? Ik denk dat het goed is om je te realiseren, dat de vaste hapjes die je straks naast de borstvoeding aanbiedt, echt nog bijvoeding is; moedermelk blijft nog een hele tijd de hoofdmaaltijd (en ook echt een volwaardige hoofdmaaltijd) voor je baby. Ze heeft jouw melk dan echt nog nodig om lekker van te groeien. Je kunt dus rustig de tijd nemen om vast voedsel te introduceren en daarbij het tempo van je kindje volgen. Naarmate je kindje wat ouder wordt, zal ze uiteindelijk steeds vaker en meer vaste voeding gaan eten.
Je kunt vast voedsel gepureerd aanbieden, maar je zou ook kunnen overwegen om vaste voeding volgens de Rapleymethode te gaan introduceren? Deze methode sluit heel mooi aan op het geven van borstvoeding; meer informatie hierover, en over het introduceren van vast voedsel in het algemeen, kun je vinden op het Forum Bijvoeding, waar ook kinderdiëtist Stefan Kleintjes (bekend van het boek "Eten voor de kleintjes-Van borst tot boterham" en winnaar van de Borstvoedingsprijs 2006) regelmatig actief is.Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
yvonne bedankt voor je snelle reactie
de reden dat ik met bijvoeding wou beginnen is omdat mijn dochtertje echt een lichtgewichtje is.
haar geboortegewicht was 3000 gr, en nu weegt ze met 20 weken 5500 gram
het cb zei tegen mij dat het goed was om met bijvoeding te beginnen omdat ze zo licht gewicht isHoi,
Mijn dochter is ook licht: geboorte 3400 gram (afgevallen tot 3060) en nu met 26 weken 5565 gram (heb al meerdere keren commentaar gehad van m'n cb dat ik maar flesvoeding moest gaan bijgeven omdat ze te langzaam groeide, dat heb ik dus niet gedaan, maar hulp gezocht bij lactatiekundige en nu groeit ze een stuk beter).
Mijn dochter is nu dus ruim 6 maanden en wij zijn nu twee weken bezig met bijvoeding. Volgens de Rapley-methode trouwens en ik geef ook nog steeds met plezier bv.
Volgens mij helpt bijvoeding nog niet zo snel om in gewicht toe te nemen. En kun je beter een keer extra bv geven (als je kindje dat wil tenminste). Mijn dochter vindt de bijvoeding leuk en lekker (tot nu toe peer, wortel en meloen geprobeerd), maar krijgt er nog nauwlijks iets echt van binnen. Ik ga er vanuit dat het ook nog wel even duurt voor ze daadwerkelijk aardige hoeveelheden binnenkrijgt. Maar zoals Yvonne ook al zei: het is BIJvoeding. Tot je kindje 1 jaar is, is de borstvoeding (of flesvoeding) het belangrijkste voedsel. En tot 6 maanden hebben ze helemaal nog geen bijvoeding nodig.Karin, mama van Hannah (20-11-2006)
quote: frendz reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-05-2007 12:06:03'));
yvonne bedankt voor je snelle reactie
de reden dat ik met bijvoeding wou beginnen is omdat mijn dochtertje echt een lichtgewichtje is.
haar geboortegewicht was 3000 gr, en nu weegt ze met 20 weken 5500 gram
het cb zei tegen mij dat het goed was om met bijvoeding te beginnen omdat ze zo licht gewicht isHoi,
Ik kan me voorstellen dat je dan voor je gevoel iets moet ondernemen, je wilt graag dat je kindje goed groeit. Vaak wordt vervroegd starten met bijvoeding dan als oplossing aan de hand gedaan. Als er sprake is van te weinig groei, kunnen meer tips en informatie over borstvoeding echter meestal ook helpen om de groei te bevorderen en dan is vervroegd bijvoeden misschien helemaal niet nodig. Is er vanuit het consultatiebureau aandacht besteed aan het verloop van jullie borstvoedingsperiode, zijn er mogelijke opties met jou besproken?
Je geeft aan, dat je dochtertje echt een lichtgewichtje is. Kun je wat meer vertellen over haar groeiverloop tot nu toe? De groei bereken je vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht. Hoe zijn haar plasluiers (de richtlijn is in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken) en de poepluiers (regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting)?
Daarnaast is het denk ik goed om te bedenken, dat veel consultatiebureau's nog steeds de groeicurve hanteren die is gebaseerd op baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. Alleen verloopt de groei van een baby die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgt, anders dan die van een borstgevoede baby. En dit verschil komt vaak vooral zo rond de vierde maand sterker naar voren, omdat de groeicurve van veel borstgevoede baby's een beetje afvlakt. Dat is echter een normaal groeipatroon. De eerste maanden zal de baby tussen de 100 en 200 gram per week groeien, tussen de vier en zes maanden is de gemiddelde gewichtstoename 85 tot 150 gram per week. Op http://www.borstvoeding.com is de borstvoedingscurve te vinden, die door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is ontwikkeld. Als je deze invult, hoe komt het plaatje er dan uit te zien?Hoe is jullie borstvoedingsperiode tot nu toe verlopen? Is het voeden voor jou altijd prettig geweest of heb je misschien pijnklachten of zelfs kloofjes (gehad)? Heb je tepelhoedjes gebruikt, of gebruik je ze nog steeds? Hoeveel voedingen krijgt je kindje op dit moment per etmaal? Krijgt ze één of twee borsten per voeding? Hapt je baby goed aan (dus tepel én een groot gedeelte van de tepelhof)? Als je kindje aan de borst ligt, hoe ziet dat eruit; raken haar neusje en kinnetje de borst en zijn haar lipjes naar buiten gekruld? Als je haar onderlipje voorzichtig iets opzij drukt, kun je dan haar tongetje onder je borst zien liggen? Kan ze zelf de voedingsduur bepalen; mag ze aan de borst drinken zolang ze wil? Kun je zien/horen dat je dochtertje effectief aan de borst drinkt? Ze zal eerst korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken; zodra de melk begint te stromen, zal ze ritmisch met lange halen beginnen te drinken (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze). Haar wangetjes moeten bol zijn, de kaakjes en oortjes bewegen tijdens het drinken en je kunt de melk naar binnen horen klokken. Als de borst "leeg" raakt, zal ze vaker zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Kan je baby rustig aan de borst drinken of is ze juist onrustig? Kan ze de melkstroom goed aan of spuit de melk uit je borst en moet ze steeds loslaten? Hoe ziet je tepel eruit, zodra deze uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze, of wit/afgeplat/met een randje erover?
Erg veel vragen dus; wanneer je dat graag wilt, reageer dan gerust via dit forum. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
hoi yvonne
dank je voor je reactie, zal proberen er zo goed mogelijk antwoord op te geven.het cb had een hele leuke medewerker die me ook echt hielp en me vertrouwen probeerde te geven, maar die is helaas weg, de rest zegt gewoon kunstvoeding en bijvoeding, dan komt het wel goed.
mijn dochter woog 3000 gr bij de geboorte, viel af tot 2820.
volgens die grafiek waar je het over had begon ze net onder de 0-lijn,volgde ze de -2-lijn, een dip net voor de 4maanden net onder de -2lijn, en klimt er net weer op de -2lijn.ik geef zo 6-7 voedingen per dag, op verzoek, ze mag zo lang als ze wil, de laatste tijd pakt ze dan wel de 2de borst, meer anleggen wil ze niet.
ze heeft ca 6 goede natte luiers, en poept 2 keer per dag,ligt geel van kleur.meestal is ze wel tevreden na de voeding, savonds wat minder.
Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
Hoi,
Wellicht kun je met de volgende informatie uit de voeten?
Goed aanleggen is erg belangrijk, want alleen als je baby goed is aangelegd, kan ze de borst ook daadwerkelijk goed leegdrinken. Misschien kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren, waardoor je kindje effectiever gaat drinken? Meer informatie over aanleggen kun je vinden op Eurolac.net-Borstvoeding basis (site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en op Borstvoeding.com-Als je aanlegt.
Je kindje heeft de vette achtermelk nodig om lekker van te kunnen groeien. Je zou tijdens het voeden kunnen meemasseren in de richting van de tepel om de melkstroom te bevorderen of borstcompressie kunnen toepassen (bevordert de toeschietreflex en de melkstroom). Meer informatie over borstcompressie kun je vinden op Bv.com-Borstcompressie.
Ik weet niet of je ook wel eens kolft? Dan zou je bijvoorbeeld vlak na het voeden kunnen nakolven, zodat je de vette achtermelk kolft. Daarmee kun je je baby dan bijvoeden. Meer tips om het kolven gemakkelijker te maken kun je vinden op Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk.Verder zou je nog kunnen overwegen om een lactatiekundige te raadplegen. Een lactatiekundige kan jou persoonlijk begeleiden en je tips en informatie geven die op jouw situatie van toepassing zijn. Een lactatiekundige brengt wel kosten in rekening voor een consult. Gelukkig zijn er steeds meer zorgverzekeraars die deze kosten vergoeden, dus je kunt het altijd proberen te declareren. Wanneer dit niet lukt, is het de moeite waard om de gemaakte kosten mee te nemen in je belastingaangifte. Voor meer informatie en gegevens van lactatiekundigen bij jou in de buurt kun je terecht op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen.
Maar zoals ik hierboven ook al aangaf, je mag ook altijd met de VBN bellen; gewoon doen hoor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Wat ik later trouwens nog bedacht (maar misschien totaal overbodig om te vermelden) is dat roken tijdens de borstvoedingsperiode ook invloed kan hebben op de groei van de baby. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat roken een negatieve invloed heeft op de toeschietreflex en dat de melk minder vet is. Niet roken is het beste, maar als je toch zou willen roken kun je dit het beste vlak na de voeding doen. Zo heeft je toeschietreflex er minder onder te lijden en blijft je melk schoner. Overigens blijft moedermelk de voorkeur hebben boven kunstmatige zuigelingenvoeding, zelfs als de moeder rookt.
Maar als je niet rookt, kun je dit verhaal dus gelijk weer helemaal vergeten.
Groetjes van Yvonne Zeewuster, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
hoi yvonne
dank je voor de tips
ik heb vandaag gebeld voor een lactatiedeskindige en gevraagd voor een huisbezoek
maakt me niet uit of het vergoed word,wil graag weten of ik goed aanleg enzo.ik rook en drink trouwens niet, ook niet tijdens de zwangerschap.
mijn eerste dochter was het eerste jaar ook licht kwa gewicht, en weegt nu met 7 jaar al 25 kg.zij was echt de eerste 4 jaar een hele moeilijke eter.nu niet meer.
ik werk wel zelfstandig, maar niet meer zo veel als eerst, werk komt nu echt op de tweede plaats, ik heb in de zwangerschap wel lang doorgewerkt, tot 1 week voor de bevalling.
voel me wel onzeker over haar gewicht terwijl ze er goed uitziet hoor, maar als je leest dat sommige kindjes nu al ca 2 kg zwaarder zijn
-
AuteurBerichten
Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen