Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602641 Borstvoeding En Speen

• Auteur

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar ondersteuning en advies. Mijn dochtertje is nu 1 week en de borstvoeding loopt best goed (circa 6 voedingen en wat extra, ze woog bij de geboorte al 4555 gr en nu al 4600). Alleen begint ze na sommige voedingen echt langdurig en keihard te huilen. Aanleggen helpt weleens en ik wil haar ook wel bij me houden alleen met de laatste voeding zit ik een beetje. Soms is ze echt niet rustig te krijgen met wat extra slokjes en om 11 uur s avonds ben ikzelf ook bekaf en wil slapen. Ook wordt mijn zoontje soms wakker en die vindt het dan allemaal wat eng.

Nu wil ik haar eigenlijk bij de laatste voeding evt. een speentje geven als aanleggen niet helpt bij het huilen(ze drinkt genoeg want als ze slaapt zit er bijna 6 uur tussen de voedingen s nachts) maar ik ben erg onzeker over het feit of ik dan niet alles verstoor. Ik geniet van het borstvoeding geven maar wordt dus snel onzeker.
    Ook dan de vraag welke speen ik zou kunnen gebruiken. Ook moet ik zeggen dat ik hoop zolang mogelijk borstvoeding te geven maar dat een goed gevoel over mij en mijn dochter belangrijker is dan constante stress en onzekerheid.

Ik hoop dat jullie mijn vragn en problemen en beetje snappen en ik wet dat een speen vaak pas na 6 weken wordt geadviseerd maar misschien heet iemand ervaring???

Gr. Rianca

#3384842 Quote

Hoi,

onze zoon (inmiddels 17 weken) had na het voeden ook vaak nog een enorme zuigbehoefte en we zaten dan ook vaak met onze pink in zijn mond. Wij dachten ook dat je de eerste 4-6 weken geen speentje mocht geven. totdat de wijkverpleegkundige bij ons thuis was voor de intake voor het cb. Toen was hij 2 weken en zij zei dat hij een speen mocht hebben zolang hij gewoon goed aan de borst bleef drinken. En dat deed hij gelukkig! Wij hebben de combispeen van Difrax gebruikt. Die lijkt zeg maar het meeste op de tepel omdat ie rond is en de combispeen wordt dan ook geadviseerd bij het geven van borstvoeding. Dus geen dentalspeen.

Wel merkte ik soms (toen hij al iets ouder was) dat hij "raar" dronk als hij vlak voor de voeding zijn speen een tijdje had gehad. Dan lag hij dus meer te sabbelen dan dat hij dronk.  Dan had ik hem dus beter eerder kunnen aanleggen dan die speen erin houden.

Nu zijn we volledig over op fv en heeft hij haast nooit meer een speentje.

Veel succes en ik zou zeggen probeer het eens.

#3384845 Quote

Hallo,
    Ik geef ons dochtertje (09-02-07) ook bv en in het begin vertelden ze ons ook dat een speentje niet goed was i.v.m speen-tepelverwarring maar als ze goed aan de borst drinkt dan kan het wel hoor wij hebben het na anderhalve week ook gedaan gewoon voor de zuigbehoefte wel een speentje dat op de tepel lijkt geen dental speen die wou ze ook niet hebben hoor.
    Ze heeft er geen problemen mee en nu wil ze de speen niet meer.

groetjes,
    marike ian 30-10-01 joany 09-02-07

#3384846 Quote

Hi,

moet echt gaan probleem zijn. Als het borstvoeding goed aan de gang is dan moet er geen probleem zijn om een speentje te geven. Dit heb ik ook gedaan all na 4 dagen. Ja hebt van die hele kleine speentjes speciaal ontworpen voor babytjes tot 2 maanden. Mijn meisje was erg tevreden met haar speentje en vroeg niet meer om de 5 minuten om borst. Ze had erg veel zuig behoefde en die werd met de speen prima bevredigd.

#3384847 Quote

He hallo,

Onze kleine meid heeft het ook enorme zuigbehoefte wij hebben haar de eerste week al een speen gegeven (een bibi speen die andere wou ze niet) en toen was het huilen over. Ze drinkt goed en is goed op gewicht en blijft goed groeien toch heb ik ool nog die onzekerheid over bv nu heb ik bijna 9 weken bv gegeven en ik denk dat ik van de week ga beginnen met fv en de bv af te bouwen. Maar zeker weten doe ik het ook nog niet erg he.

Gr,
    Miranda en Lizzy 28 maart 2007

#3384849 Quote

Ik ben met 10 weken gestopt met borst voeding en ben overgegaan naar de fles. In het begin vond ik het erg maar snel kwam ik achter dat werken en borst voeding een slechte combinatie is. (voor mij tenminste). Lekende borsten tijdens een vergadering van 4 uur zijn doorslaaggevende geweest. Ik vind dat ik mijn meisje alles heb gegeven wat ik kon. Ik ben naar 3 weeken bv overgestapt naar kolven. (Isa was erg onrustig met drinken, ik kon het niet meer) toen heb ik nog volle 7 weken alleen gekoolft – 6 kaar per dag + 1 keer midden in de nacht. Kolven is geen prettje en vraag veel doorzettingsvermogen. Jouw werkgever is in theorie verplicht een ruimte en mogelijkheid geven om te kolven maar in werkelijkheid zijn sommige beroepen, functies en bazen niet te combineren met bv.

Wat ook jouwe keuze wordt veel succes.

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3384862 Quote

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties. Heb nu wel een gewoon dental speentje gegeven maar die wil ze niet. Laat haar daar wel aan wennen want ik heb besloten om met de bv te stoppen ook al lijkt dat goed te gaan. Reden is dat ik mezelf niet goed voel bij de bv en ondanks het fijne gevol bij het voeden liep ik de laatste dagen met negatieve gevoelens. JAmmer maar voor mij het beste en daardoor uiteindelijk ook voor mijn dochter.

Gr. Rianca

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen