602654 Borstvoeding Hoe Lang Drinken Baby 1 Maand
-
AuteurBerichten
-
Hallo,
Mijn dochtertje is nu 1 maand.
Ze krijgt borstvoeding, maar ik vind het best moeilijk.
Hoe lang drinken is nu normaal? Drinken ze bij jullie op vaste tijden? Wanneer maak je ze wel wakker en wanneer niet om te drinken?Wie helpt mij?
Groetjes,
Ien
Zulke jonge babies hebben in eerste instantie geen vaste tijden, het is voeden op verzoek. zodat ook jouw bv afgestemd kan worden op de behoefte van je kindje.
Maar, meestal drinken ze een kwartier,20 minuten zo jong. Kan ook langer….dat vergt wel heel veel geduld.
En als ze vaste tijden zelf aangeven, kunnen ze het ook zo zelf weer omgooien!
Ik werd er best wel zenuwachtig van, zolang drinken (soms een half uur) en zo vaak weer wisselen van schema. Het is ook net wat voor type je zelf bent. Ik kan me best voorstellen dat het niet bij iedereen past BV, dat sommige vrouwen daarom ook afhaken: die onzekerheid, en heeft ze/hij wel genoeg gedronken enz. En dat is ook helemaal niet iets om je voor te schamen en je schuldig te voelen vind ik. Dan ben je eerlijk, en FV is ook goed genoeg hoor!
Maar zet de bv alsjeblieft minimaal nog 5 a 6 weken door….het moet echt leren en wennen. En je zult echt merken dat het dan goed gaat! Het is dan namelijk zo leuk!!! (ik doe het niet voor het cliché: 'het is het enige beste voor de baby'…daar wordt ik zo kotsmisselijk van tegenwoordig!)
Succes!quote: Ien1973 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-05-2007 21:20:33'));
Hallo,
Mijn dochtertje is nu 1 maand.
Ze krijgt borstvoeding, maar ik vind het best moeilijk.
Hoe lang drinken is nu normaal? Drinken ze bij jullie op vaste tijden? Wanneer maak je ze wel wakker en wanneer niet om te drinken?Wie helpt mij?
Groetjes,
Ien
Hoi,
Ik kan me voorstellen dat deze vragen bij je leven, ik denk dat dit voor veel voedende moeders heel herkenbaar is. Wellicht kan de volgende informatie iets van de onzekerheden bij je wegnemen?
Hoe lang een baby per voeding aan de borst drinkt is eigenlijk per kindje verschillend. De ene baby tankt binnen tien minuten een borst leeg, terwijl het andere kindje er rustig een half uur over doet. Het belangrijkste is, dat de baby goed is aangelegd en effectief aan de borst drinkt. Alleen als de baby goed is aangelegd, kan ze de borst ook daadwerkelijk goed leegdrinken. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op
Eurolac-Borstvoeding Basis (de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en Borstvoeding.com-Als je aanlegt.
Effectief drinken aan de borst is te herkennen aan het drinkgedrag. Je baby zal eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk stroomt, zal dit veranderen en zal ze met lange halen ritmisch gaan drinken, zuigen-slikken-ademhalen, met af en toe een pauze. Je kunt haar kaakjes tot aan de oortjes zien bewegen en je kunt als het goed is de melk naar binnen horen klokken. Als de borst "leeg" raakt, zal ze waarschijnlijk meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Door je baby de borst goed leeg te laten drinken, zorg je ervoor dat ze ook goed aan de vette achtermelk toe komt. Je borst zal dan na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor. De meeste baby's laten uit zichzelf los, wanneer ze voldaan zijn. De andere borst kan dan als toetje worden gegeven.Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; deze raken het beste op elkaar afgestemd wanneer er op verzoek wordt gevoed. Daarbij kun je afgaan op de eerste hongersignalen die je baby afgeeft, zoals wakker worden, zoeken, (smak)geluidjes maken, op vingertjes of knuistje sabbelen. Als je deze signalen bij je kindje waarneemt, leg haar dan gerust aan. Huilen is een verlaat hongersignaal. Op verzoek voeden is echter een ruim begrip; het houdt in dat je op verzoek van je baby voedt, maar dat je zelf ook in de gaten houdt of je baby voldoende binnenkrijgt en je baby wakker maakt voor een voeding als ze erdoorheen dreigt te slapen. Laat overdag liever niet meer dan drie a vier uur tussen twee voedingen zitten; 's nachts mag dat gerust wat langer zijn. Je baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers heeft (in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting produceert en tevreden en alert is.
Kun je hiermee uit de voeten? Wanneer je toch nog vragen hebt, reageer dan gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Ik wil even reageren op wat sjana zegt: 15 tot 20 minuten is wel kort hoor, voor een baby van 4 weken. Vera deed er toen nog zeker 40 minuten per voeding over, 9 keer per dag. En nu ze 4 maanden is doet ze er 30 minuten over, 6 keer per dag. En dat MAG ze van mij. Ookal heb ik er nog een ouder kind bijlopen.
quote: mama van marielle reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-05-2007 18:17:01'));
15 tot 20 minuten is wel kort hoor, voor een baby van 4 weken. Vera deed er toen nog zeker 40 minuten per voeding over, 9 keer per dag. En nu ze 4 maanden is doet ze er 30 minuten over, 6 keer per dag. En dat MAG ze van mij.
Hoi,
Dat is het precies, borstvoeding in een notendop: de baby mag, als ze goed is aangelegd, zo lang en zo vaak aan de borst als ze zelf wil.
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Ik weet inmiddels dat ieder kind eigen 'drinkgedrag' heeft, maar ik wil je wel vertellen hoe mijn zoontje dronk. Hij heeft tot ruim 9 maanden borstvoeding gehad, inmiddels is hij ruim 10 maanden.
De eerste 4 maanden dronk hij tussen de 20 en 30 minuten per keer. Vaak viel hij bij me in slaap en lag hij zo 1 uur bij me, om af en toe wat te drinken. Ik vond dit heerlijk maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit fijn vindt. Wil je dit niet dan kun je hem natuurlijk ook wakker maken of van de borst halen.
Na ongeveer 4 maanden ging hij krachtiger drinken en was hij soms na 10 minuten al klaar. Na ongeveer 3 maanden ging mijn zoontje ook wat meer volgens een schema drinken, hij kwam toen ongeveer om de 3 uur en hij sliep de nachten meestal door.
Ik heb hem nooit wakker gemaakt voor een voeding, ik vertrouwde er volledig op dat hij zelf wel zou wakker worden als hij honger had.
Ik denk dat je verder echt mag vertrouwen op het vermogen van je kind om aan te geven wanneer het honger heeft en hoeveel het wil drinken. Vertrouw op je lichaam. Dat bespaart je een hoop zorgen en stress, al begrijp ik ook dat niet iedereen hier zo makkelijk mee om kan gaan.
Heel veel succes en vooral plezier met borstvoeden.Groetjes, Noor mv Skip
Lees ook: Voedingsschema borstvoeding
quote: mama van marielle reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-05-2007 18:17:01'));
Ik wil even reageren op wat sjana zegt: 15 tot 20 minuten is wel kort hoor, voor een baby van 4 weken. Vera deed er toen nog zeker 40 minuten per voeding over, 9 keer per dag. En nu ze 4 maanden is doet ze er 30 minuten over, 6 keer per dag. En dat MAG ze van mij. Ookal heb ik er nog een ouder kind bijlopen.
Ja, zo'n jonge baby drinkt langer, dat was ik vergeten te zeggen! Ze zijn in het begin natuurlijk nog niet 'getraind', moeten het nog leren!
Dank je Sjana! Ik wilde je niet aanvallen hoor! Ik wilde gewoon niet dat Ien zich onzeker ging voelen als ze '15 minuten' las! Zou jammer zijn als ze stopte omdat ze nu dacht niet goed bezig te zijn 😉
quote: Lisanne1972 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-06-2007 13:52:09'));
Een tip om het drinken te versnellen. Als je af en toe eens kolft gaan je borsten sneller melk geven. Ze schieten sneller toe en daardoor drinkt je kind ook steeds sneller.
Hoi,
Volgens mij heeft kolven naast het voeden alleen effect op de hoeveelheid melk die wordt geproduceerd en niet op het toeschieten van de melk of het drinktempo van de baby. Een heftige toeschietreflex kan zelfs een nadelige invloed hebben op het drinkgedrag van een baby. De melkstroom is dan zodanig, dat het kindje deze misschien niet eens aankan en zich daardoor vaak verslikt tijdens het voeden. Hij zal dan onrustig drinken aan de borst, de borst steeds loslaten, misschien liggen te hoesten en te proesten en veel lucht binnenkrijgen.
Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Als deze goed in evenwicht zijn, kan de baby optimaal aan de benodigde hoeveelheid voeding komen. En hoe lang een baby daar dan over doet, dat verschilt weer per kind.Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
-
AuteurBerichten
Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen