Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602674 Flesvoeding Voeden Op Verzoek Of Schema Aanhouden

• Auteur

Vraagje voor de mama's die flesvoeding geven: Voeden jullie op verzoek of volgens een 'vast' schema?

Mijn dochter is nu vijf weken en ik voed nu in principe op verzoek, alleen als ze te lang slaapt overdag maak ik haar wakker om te voeden (dit omdat ze eerder een omgekeerd dag/nachtritme had) Ze krijgt nu 6 flessen van 120 cc, meestal vijf overdag en 1 nachtvoeding. Maar dus niet volgens een vast schema, want de ene ochtend is ze om 7 uur weer wakker voor een fles en de andere ochtend om half 10 (afhankelijk van tijdstip nachtvoeding) Maar nu merk ik de laatste dagen dat bij een late ''start'' van de dag, ik problemen krijg om  de laatste fles te geven (die zou dan rond  23/24 uur  uitkomen) Meestal is mijn dochter dan in diepe slaap en wil ze niet / of ze drinkt wel en dan komt ze om 3 uur snachts weer .    En dan drinkt ze weer minder, met als gevolg ze 3 uur later weer komt. … en 3 uur later weer… En dan kom ik dus weer uit op meer flessen met minder cc melk…

Ik vroeg me af of het zin heeft toch vaste tijdstippen te hanteren gedurende de hele dag of bijv in de ochtend (bijv elke ochtend om 7 uur fles, ongeacht wanneer nachtvoeding was)????? Of gewoon maar laten gaan en wachten  tot er vanzelf een ritme in komt?

Mijn dochter was vorige week overigens 1 maand en ze woog toen precies 5 kg.

Wat zijn jullie ervaringen??

Groet, cee

#3385001 Quote

hoi cee
    ik heb altijd op verzoek gevoed,net als jij.ook overdag wel na 3 uur wakker maken,maar dat was meestal niet nodig.alleen savonds om half 10 kreeg hij vaste prik de "laatste" en dan ging ik naar bed en zag ik wel wanneer hij weer kwam.eerst was dat 2/3 uur,een week later 4 uur en met 9 weken sliep hij door tot 6/7 uur en vanaf een week of 12 sliep hij van half 10 tot half 10.tegenwoordig maak ik hem om half 8 even wakker voor de eerste fles,zodat we savonds om half 8 uitkomen,voor hij naar bed gaat en hoef ik hem later op de avond niet meer wakker te maken.hij drinkt nu 4 flessen om de 4 uur,maar hij is nu al 18 weken.maar toen ik in jou "fase" zat had ik niet gelooft dat het nu zo zou gaan.hopelijk gaat t bij jou ook zo.nog even geduld en volg je kleintje.als je zelf schema's gaat bedenken loopt het geheid in de soep en krijg je alleen maar stress.
    groetjes kari

#3385005 Quote

Hoi Cee,

Ik geef/gaf ook FV op verzoek, met een klein beetje sturen.
    Ook de hoeveelheden trouwens, als ik het CB had gevolgd had ik dus met een jankend kind gezeten.
    Door haar het zelf te laten regelen was ze met 12 weken al een volledige doorslaper, en dan bedoel i zonder de late avond/nacht voeding.
    Gewoon lekker doen waar jij en je kind zich het best bij voelen, en op vast gezette tijden werkte hier iig niet.
    Zelf heb je ook niet elke dag stipt op dezelfde tijd honger, lijkt me.
    Ik houd meestal een ongeveer tijd aan, die ze zelf zo een beetje ook hanteert… alleen s'ochtends doe ik dat niet.. ik laat haar lekker liggen als ze slaapt.
    Dat loopt nogal uit.. door de weeks tussen 7 en 9 uur, en afgelopen zondag schrok IK wakker om 9.30… mevrouw lag nog lekker te meuren 🙂

Groetjes Debby mv B'Elanna

#3385016 Quote

Hi Cee,

Ik ben begonnen met borstvoeding en dan moet je dus voeden op verzoek. Nu, na 7 weken, zijn we volledig overgestapt op flesvoeding en voeden we nog steeds op verzoek. Onze Cas krijg 5 flesjes overdag/avond en heeft nog 1 nachtvoeding. Ook hij komt de ene keer om 7 uur, de volgende keer om 9 uur. Ligt ook aan het tijdstip van zijn nachtvoeding.

Enig ritme heb ik wel: ik maak hem overdag uiterlijk na 4 uur wakker, om te voorkomen dat zijn dag- en nachtritme gaan omdraaien. Dit gaat nu erg goed.

"Vroeger" moesten flesgevoede baby's op tijd en uur drinken, maar het schijnt dat daar steeds meer van afgestapt wordt en dat ook flesbaby's op verzoek gevoed dienen te worden. Dat schijnt per cb of kraamverzorgingsbureau te verschillen.

Gr. Tamara.

#3385017 Quote

Hoi,
    Mijn zoon kreeg fv en die heb ik gewoon op schema gegeven. Dat heeft hier prima
    gewerkt. Als ik merkte dat hij er bijv aan toe was om een fles minder te krijgen dan
    voerde ik dat in en na een dag of twee zat hij dan weer in zijn nieuwe ritme.
    Voeden op verzoek met fv vind ik persoonlijk een beetje vreemd. Omdat de hoeveelheden
    die ze nodig hebben vaststaan. Bij bv kan ik het me wel voorstellen omdat die
    samenstelling steeds wisselt. Maar misschien zie ik het verkeerd??
    Succes ermee en doe waar jij je goed bij voelt.
    Liefs Melanie

#3385039 Quote

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben sinds 9 mei moeder van een meisje (3 week te vroeg / 2400 gram). Na mislukken van borstvoeding ben ik overgestapt op de fles, wat op zich goed bevalt, maar ook ik ben continue aan het puzzelen met tijdschema's. Mijn meisje is ondertussen 6 pond en i.p. zou ik nu dus over mogen naar 6 voedingen per etmaal. Op dit moment voed ik min of meer via een schema, waarbij ik poog elke ochtend om 7.00 uur te beginnen met de eerste voeding van de dag en vervolgens hanteer ik voor de volgende voedingen dat er minimaal 3 uur tussen moet zitten en maximaal 4 uur.

Melanie, ik lees dat jij op vaste tijden voedt. Dat lijkt mij heerlijk. Hoe zag je dagindeling eruit toen je kindje 4 week was en is dat vaste schema vanaf dag 1 gelukt?

Verder probeer ik een beetje de vaste volgorde van voeden, verschonen, spelen, slapen aan te houden. Hoe doen jullie dat?

Alvast dank.

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3385051 Quote

Hoi Meltje (en IBJ)

Ik snap dat je je bedenkingen heb, dat had ik ook…
    Tot ik het zelf ging proberen, ik ging pas voeden als ze er zelf om "vroeg" als moeder zijnde hoor/voel je perfect wanneer een baby huilt van honger.
    Ik deed alles opschrijven, hoeveel/hoelaat enz… de 1e 2 dagen waren een ramp en onlogisch.
    Ook de hoeveelheden kwam helemaal goed, heel gek.
    Daarna kwam het allemaal tot rust, en gek of niet.. ze regelde het zo dat er "vaste" tijden uitkwamen. Ook sliep ze door met 4 weken en met 10 weken geen laatste voeding meer. Ook hebben wij de rust en regelmaat hier toegepast.

NU nog geef ik de FV op verzoek (s'ochends laat ik haar lekker slapen) ze is 8 maanden oud.
    Om 8.30 krijgt ze haar 1e fles/pap (wil ze zelf)
    Tussen 12.00 en 13.00 wil ze eten (fv of brood)
    Rond 17.00/18.00 warm eten.
    Rond 19.00 nog een fles.

Dit heeft ze helemaal zelf "geregeld" ik heb het alleen af en toe een klein beetje "bijgestuurd" zoals die van 12.00/13.00

Groetjes Debby

#3385052 Quote

Hoi, ik geef ook flesvoeding, maar probeer wel een schema aan te houden. M'n zoontje is twee weken te vroeg gehaald en toen bleek meneer dysmatuur te zijn. Hij woog 2350 gram en inmiddels is hij een maand oud  en weegt 2800 gram. Ik hou een schema bij met hoeveel hij eet. In eerste instantie liet ik hem steeds zelf komen voor een fles, omdat als ik hem wakker maak, meneer geen zin heeft om te drinken. Maar hij heeft zelf een mooie wekker, steeds om de 3 uur. Toen gaf ik nog 7/8 voedingen van 60 of 70 cc.
    Nu krijgt hij 6 voedingen van 90cc….en hij komt nu steeds netjes om de 4 uur. En sinds twee dagen op vaste tijdstippen. Dus we gaan de goede kant op.

Je moet gewoon doen wat je het beste lijkt. Uiteindelijk onstaat er vanzelf een schema en slapen ze van de een op de andere dag ineens door.

Groetjes
    Angel

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen