602686 Groente En Fruit Inpassen Tussen Bv Bij 6 Maanden Wie Heeft Tips
-
AuteurBerichten
-
Een maandje geleden schreef ik onderstaand bericht.
Inmiddels wil ik toch wel fruit en groente gaan geven, maar er is nog steeds niet veel veranderd in mijn schema. Ik voed op verzoek, wanneer moet ik nou dat groente en fruit gaan geven. Een echt vast schema heb ik niet. Ik vind het echt heel lastig zo. Wanneer weet ik dan ook dat ze genoeg heeft. Snachts komt ze nog steeds voor een volledige voeding, daar kom ik ook nog niet vanaf. Moeillijk he.
Wie heeft wat tips.Hallo Meiden
Ik weet dat het forum overbelast is met schema's maar ik weet echt niet hoe ik nou eens het beste verder kan gaan.
Op het moment geeft ik mijn dochter 6 a 7 x per dag bv.(soms ook om 17.00 als ze erg huilt)
8.00, 11.00,15.00, (17.00)19.00, 0.00.4.00Ze slaapt van half 10 tot 10uur en van 12.30 tot 15.00.en na 19.00.
Omdat ze steeds zo goed groeit, hoefde ik van het cb geen bijvoeding te geven.
Wel begon de wijkverpleegster met 4 maanden over het feit dat ik maar eens over moest stappen op flessenmelk, zodat ik van die nachtvoeding af zou zijn. Natuurlijk wil ik daar heel graag van af, maar kan dat dan niet met borstvoeding? Ik vind het vreemd dat ze het juist niet stimuleert; het schijnt toch zo goed te zijn?? Toen begon ze over pap geven, maar zijn er dan meer vrouwen die kolven en daarvan pap maken, dat is toch een heel gedoe?? Mijn dochter accepteert ook niet zomaar een speen, dus dan hebben we ook nog een soort gevecht voordat het erin zit.Mijn melk is blijkbaar erg licht verteerbaar. Nu is mijn dochter 5 mnd en wil ik toch binnenkort wat groente en fruit bijgeven.
Heeft iemand een mooi schema, hoe ik dat eens kan gaan doen. In principe geef ik op verzoek, maar dit is haar eigen schema zoals ze meestal komt (meestal, dus ook vaak anders hoor!)
En hoeveel groente en fruit geef je dan de eerste keren en wanneer krijgen ze weer meer?
Of moet ik borstvoedingen laten vervallen? En wanneer gebeurt dat dan vanzelf??
Veel vragen he?
Toch wil ik wel graag antwoord, ik hoop dat iemand me kan helpen!
Groeten
Lisannequote: Lisanne1972 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-06-2007 13:55:45'));
Een maandje geleden schreef ik onderstaand bericht.
Inmiddels wil ik toch wel fruit en groente gaan geven, maar er is nog steeds niet veel veranderd in mijn schema. Ik voed op verzoek, wanneer moet ik nou dat groente en fruit gaan geven. Een echt vast schema heb ik niet. Ik vind het echt heel lastig zo. Wanneer weet ik dan ook dat ze genoeg heeft. Snachts komt ze nog steeds voor een volledige voeding, daar kom ik ook nog niet vanaf. Moeillijk he.
Wie heeft wat tips.Hallo Meiden
Ik weet dat het forum overbelast is met schema's maar ik weet echt niet hoe ik nou eens het beste verder kan gaan.
Op het moment geeft ik mijn dochter 6 a 7 x per dag bv.(soms ook om 17.00 als ze erg huilt)
8.00, 11.00,15.00, (17.00)19.00, 0.00.4.00Ze slaapt van half 10 tot 10uur en van 12.30 tot 15.00.en na 19.00.
Hoi Lisanne,
Een half jaar oud alweer, gefeliciteerd! Je geeft aan dat je niet echt een vast schema hebt. Maar als ik je eerdere bericht zo lees, zie ik toch wel een zekere regelmaat hoor
. Dat kleine beetje vaste voedsel dat je nu gaat aanbieden is echt nog bijvoeding, moedermelk blijft nog een hele tijd de hoofdmaaltijd voor je baby. Ze heeft jouw melk echt nog nodig om lekker van te kunnen groeien. Daarom kun je het beste een moment kiezen tussen twee voedingen in, waarbij borstvoeding voor gaat en vast voedsel daarnaast wordt aangeboden. Zo blijft je melkproductie ook beter op peil. Zijn de slaaptijden ook nog steeds hetzelfde? Je zou na het middagslaapje wat vast voedsel kunnen aanbieden? Het is aan te raden om een aantal dagen achtereen één soort groente of fruit aan te bieden, zodat je goed kunt zien hoe je kindje erop reageert. Probeer de hoeveelheid rustig op te bouwen. Op die manier kunnen de darmpjes wennen en zal de ontlasting Je kunt vast voedsel gepureerd aanbieden, maar je zou ook kunnen overwegen om je baby iets grotere stukken voor te leggen volgens de Rapleymethode? Deze methode sluit uitstekend aan op het geven van borstvoeding. Meer informatie hierover, maar ook over het introduceren van vast voedsel in het algemeen (met o.a. een borstvoedings- en allergievriendelijk voedselintroductieschema) kun je vinden op het Forum Bijvoeding, waar kinderdiëtist Stefan Kleintjes (bekend van het boek "Eten voor de kleintjes-Van borst tot boterham", beheerder van http://www.borstvoeding.com en winnaar van de Borstvoedingsprijs 2006) ook regelmatig actief is.
Geleidelijk aan zal je kindje steeds vaker en meer vast voedsel gaan eten, het is eigenlijk iets dat zo door de maanden heen steeds meer gestalte krijgt.Het beste antwoord op je vraag wanneer je dan weet dat je dochtertje genoeg heeft, is denk ik omgekeerd redeneren: juist met voeden op verzoek zorg je ervoor dat je kindje niets tekort komt. Al krijgt ze de eerste tijd misschien maar heel weinig vast voedsel binnen, je kunt erop vertrouwen dat je baby met jouw melk toch voldoende binnen blijft krijgen. Je kindje kan altijd op jouw melk terugvallen. Het is begrijpelijk dat je de nachtvoedingen niet als ideaal ervaart. Maar in de wetenschap dat je kindje alle voedingsstoffen binnen blijft krijgen die ze nodig heeft, zou die nachtvoeding ook geruststellend kunnen werken. Het is op dit moment misschien een schrale troost, maar je dochtertje zal uiteindelijk echt gaan doorslapen…
Kun je hier iets mee?
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Bedankt Yvonne,
Ik zal het inderdaad eens zo proberen. Dat forumbijvoeding zal ik ook eens bezoeken. De laatste tijd wil ze wel steeds meer borstvoeding, soms denk ik ook dat ze te weinig kirjgt. Ze had pas was groenige poep. Maar ze kan ook niet meer goed rustig drinken en haar concentreren (snachts wel dank slurpt ze in een paar minuten alles leeg) Overdag wil ze ondertussen zoveel kijken, dat ze steeds de tepel los laat en dan moet het weer toeschieten. Lukt niet altijd, zij weer boos. Ik weer iets drinken ondertussen, doet ie het weer… enz. Soms best moeilijk, maar ik blijf volhouden! Ik wil gewoon dat zij mijn borstvoeding krijgt. Het is tenslotte nog maar een questie vna maanden. Er is niemand die op z'n 16e nog borstvoeding krijgt en niet doorslaapt, dus het komt allemaal goed, het is alleen even afwachten wanneer!
Over een maandje zal ik nog eens schrijven hoe het dan vergaat. (en misshcien heb ik dan wel weer vragen! Fijn dat je altijd reageert en er zoveel van weet!) -
AuteurBerichten
Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen