Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602691 Borstvoeding Vervangen Door Iets Anders Maar Wat En Hoe

• Auteur

Hoi,

na 9 maanden borstvoeding te hebben gegeven zou ik graag iets willen minderen. Ik geef nu nog minimaal 4 keer per dag borsvoeding, tijdens dit warme weer vaker.

Wat ik lastig vind is dat als m'n zoontje niet bij mij is ik hem geen slokje tussendoor aan kan bieden. Hij drinkt echter niets anders dan borstvoeding. De afgelopen dagen heb ik als slokje tussendoor diksap, thee, water en met water aangelengde  borstvoeding  geprobeerd, maar na 1 slok duwt hij de beker weg. Z'n oma (waar hij 2 dagen per week heen gaat) oefent dapper mee, maar het record aantal slokjes is tot nu toe 4! Hij zweet zich tijdens deze hitte echt een ongeluk en ook de plasluiers worden wat minder, ze ruiken iets. Verder gedraagt hij zich wel zoals normaal. Gelukkig eet hij wel voldoende fruit zodat hij daaruit ook wat vocht haalt. Zijn er anderen die dit ook meegemaakt hebben en wat zou ik kunnen doen zodat hij tussendoor wel iets anders accepteerd dan borstvoeding?

Mijn tweede vraag ligt in het verlengde van de eerste. Ik zou graag 1 borstvoeding minder willen gaan geven en het liefst de voeding rond 12 uur over gaan slaan. Dan zou hij dus ook iets anders moeten krijgen ter vervanging van een complete borstvoeding. Wat en hoe?

Op zich gaat de borstvoeding erg goed en wil ik het ook nog wel een tijdje volhouden, maar ik ben ondertussen ook weer zwanger en op dit moment heel moe. Ik heb het idee dat m'n lichaam het gewoon even nodig heeft om wat minder hard te moeten werken voor de borstvoeding. Wie weet raad?

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden. Hoop dat jullie er nog wijs uit kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
    Margrethe

#3385081 Quote

Hoi,

Misschien lust je zoontje pap van bambix met opvolgmelk, dan krijgt hij ook veel vocht binnen. Verder denk ik dat je moet blijven proberen ander drinken aan te bieden. Dat duurt denk ik gewoon even. Je kan misschien ook nog proberen of hij wel een anti-lek beker wil, of een gewone beker of misschien een fles. Zo wilde mijn dochter alleen opvolg melk  uit een fles. Al het andere drinken moest in een beker.
    Blijven proberen denk ik.

Groetjes

#3385082 Quote

Hoi Margrethe,

Tussen de middag kun je gewoon een boterham geven met iets 'smeerbaars' (appelstroop, smeerkaas, smeerworst o.i.d.) En ja, ook wat melk… Hoe dat precies werkt met borstvoeding weet ik niet, maar er zijn vast andere moeders die daar ervaring mee hebben en anders kun je eens op de bvsites kijken.
    Ik zou het ook eens proberen met een antilekbeker of een gewone. Met 7 maanden dronk mijn zoontje uit de antilekbeker van zijn zusje. Ik had tot dat moment geen idee dat hij dat al zou kunnen. Het is het proberen waard in ieder geval. Alleen kunnen daar geen warme dranken in.

Succes!
    Marianne

#3385084 Quote

Hoi Margerethe,
    Ten eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, ik vind het knap dat je nog steeds borstvoeding geeft en dat het nu nog steeds lukt. Ik heb mijn zoontje tot aan 7,5 maand kunnen voeden. Tot en met 6 maanden volledige borstvoeding, daarna best snel afgebouwd , tot aan 7,5 maand bv en gedeeltelijk flesvoeding, hij vond het prima, hij vondt de bv niet meer lekker, waarschijnlijk omdat ik OOK zwanger was/ben van ons 2e kindje. Hij vond de flesvoeding lekkerder dan mijn borstvoeding en dat kan komen door bepaalde hormonen in  je lichaam die er voor zorgen dat je niet gaat lekken (9 maanden lang). Wat je eraan kan doen om het af te bouwen? Ik denk dat je eerst  moet gaan afkolven en mixen met flesvoeding, i.v.m. de smaak. Als hij dat lekker vindt, dan steed minder bv er door doen, dan kan je straks al mooi 1 flesvoeding doen ipv bv. Maar ik zelf zou er niet meer voor kiezen om het af te bouwen, bij mij is het dan ook wel razendsnel gegaan dat afbouwen, ik had graag nog HEEEEEEEL lang bv willen geven, ook al vergt het veel energie van je, zeker als je opnieuw zwanger bent.   Denk er maar even over en vraag anders de verloskundige om advies, of iemand van de bv deskundigen. Niet te snel beslissen dat je gaat afbouwen, zou ik persoonlijk zeggen. P.s. mag ik vragen hoe oud de eerste is en wanneer de tweede komt??? Ons zoontje is van 18 sept 2006 en als het goed is komt "onze tweede" op 30 okt 2007. Dus zit dadelijk 13,5 maand tussen…. gezelli!!!   groetjes. M.

#3385089 Quote

Mijn dochtertje van nu 7,5 maanden is ook een BV baby.
    Zij krijgt nu nog 2 keer BV op een dag.
    Verder vindt zij Sojamelk erg lekker. Ook drinkt ze gewoon water en diksap. Ik geef het in een hele simpele tuitbeker. Zonder antilek maar met 1 groot gat in de tuit.

#3385091 Quote

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties! Zoals jullie ook al aangeven is het waarschijnlijk inderdaad een kwestie van volhouden en verschillende dingen proberen. Heb de tuitbeker met en zonder antilek, een gewone beker en de fles al geprobeerd, maar het is bij allemaal hetzelfde liedje. Aangezien ik het liefst heb dat hij uit een gewone beker of tuitbeker zonder antilek drinkt ga ik het hier maar mee blijven proberen. Anders misschien een rietje in de beker doen? Heb gisteren karnemelk gekocht en ga dat vandaag maar eens proberen bij de boterham rond 12 uur. (Hij eet prima.) Sojamelk is ook een goed idee. Ga ik  zeker proberen.

Marielle, jij ook gefeliciteerd! Ons zoontje is van 1 september 2006 en ik ben pas 7 weken zwanger van de tweede, dus eerst maar even afwachten of dat goed gaat. Ben waarschijnlijk eind januari 2008 uitgerekend. Er zit straks dus  1 jaar en 5 maanden tussen. Jammer dat je zoontje de borstvoeding niet meer lustte. Ik ben benieuwd hoe lang de mijne het nog lekker vind. Tot nu toe heb ik nog niets aan hem gemerkt, dus ik hoop voorlopig nog borstvoeding te kunnen blijven geven.
    Ik ben heel benieuwd hoe het verder met je gaat. Het is vast een hele intensieve periode nu voor jullie.

Groetjes,
    Margrethe

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen