Hoi Ineke,
Gefeliciteerd!
het gaat er inderdaad om of je kindje tevreden is, alert en of ze voldoende plast. Dat is een goede indicatie of ze genoeg melk krijgt. Groeit ze goed?
Voed je op verzoek? Je geeft zelf aan dat je merkt dat ze op een gegeven moment niet meer slikt, maar nog wel zuigt. Dat deed mijn zoontje ook. In het begin was het zuig-slik-zuig-slik (voel je waarschijnlijk ook een toeschietreflex), daarna ging het van zuig-zuig-zuig-slik en tenslotte was het alleen maar zuigen. Voor mij was dat een teken dat m'n borst 'leeg' was en ik legde hem dan altijd nog even aan aan de andere kant. Dan dronk hij rustig verder en liet vanzelf los als hij genoeg had. (Je leest vaak over een 'toetje' aan de 2e borst.) Ik lette dus niet op de minuten.
Waar je nog op zou kunnen letten is of ze nog wel goed aangelegd is op het moment dat ze alleen maar zuigt en niet slikt. Ik haalde m'n zoontje dan even van de borst zodat ik m'n borst kon masseren en legde hem dan opnieuw aan. Soms slikte hij dan nog een paar keer en dan was de borst echt leeg.
Soms willen kinderen gewoon nog zuigen om aan hun zuigbehoefte te voldoen. Hier is je borst echter minder geschikt voor, want zo ontstaan vaak tepelkloven en dat is geen pretje. Je pink is een goed alternatief.
Het is wel goed als je dochter de borst waaruit je voedt leegdrinkt. Dit voorkomt de kans op borstontsteking.
Als je dochter genoeg heeft aan 1 borst kan je prima om en om voeden. Je lichaam past zich daaraan vanzelf aan. Mocht ze op een gegeven moment meer willen drinken, b.v. op regeldagen, dan kan je gewoon de andere borst ook aanbieden. Ze zal dan waarschijnlijk ook wat vaker op een dag willen drinken en je zal merken dat je melkproductie zich hierdoor weer aanpast aan haar behoefte.
Als je merkt dat je stuwing krijgt in de borst waar je niet mee gevoed hebt dan kan je tussendoor de spanning eraf kolven met de hand. Dit geeft vaak wat verlichting.
Ik vond al die verschillende adviezen in het begin ook verwarrend en heb een tijdje geprobeerd om 1 borst per keer te voeden, maar voor ons werkte dat niet.
Het is soms even zoeken, maar je vindt vast je eigen manier waar jij en je dochter allebei tevreden mee zijn. En misschien heb je die manier al wel gevonden!
Heel veel succes ermee!
Groetjes,
Margrethe