Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602702 Borstvoeding 1 Of 2 Borsten

• Auteur

Hallo,

Een vraagje over borstvoeding. Ik geef nu 5 weken borstvoeding, maar ik lees overal andere informatie.
    Bieden jullie per voeding één of twee borsten aan? Wat gebeurt er al een borst niet helemaal leeggedronken word? Ik weet ook niet zo goed wanneer een borst leeg is, in het begin hoor ik mijn kleintje de melk doorslikken, maar later niet meer.

Eigenlijk bied ik maar één borst aan per keer. Zal mijn melkproductie dan teruglopen.
    Ze krijgt 6/7 voedingen per dag.

Wanneer laten jullie je kindje stoppen met drinken of wachten jullie altijd totdat ze zelf loslaten? Wat is het maximum aantal minuten?

Bedankt!

Groetjes,

Ineke

#3385114 Quote

Hoi,

ik geef bijna altijd 2 borsten,maar tijdens de wissel verschoon ik altijd even zijn luier, zodat hij weer alert is voor de 2de borst. Dit werkt bij mij goed en dan heb ik ook geen last van gespannen borsten. Op het moment dat ik maar 1 borst geef, dan lijkt het of de andere borst op springen staat. Maar dit zal voor ieder wel persoonlijk zijn. Ik denk niet dat het erg is als je maar 1 borst geeft, als hij genoeg plast dan krijgt hij ook genoeg voeding binnen.
    Succes.
    Mamoon

#3385117 Quote

precies, gewoon een kwestie van wat jij prettig vindt en waar je nu eenmaal aan gewend bent geraakt. 1 borst per keer kan dus ook heel goed.

#3385130 Quote

Hoi Ineke,

Gefeliciteerd!

het gaat er inderdaad om of je kindje tevreden is, alert en of ze voldoende plast. Dat is een goede indicatie of ze genoeg melk krijgt. Groeit ze goed?
    Voed je op verzoek? Je geeft zelf aan dat je merkt dat ze op een gegeven moment niet meer slikt, maar nog wel zuigt. Dat deed mijn zoontje ook. In het begin was het zuig-slik-zuig-slik (voel je waarschijnlijk ook een toeschietreflex), daarna ging het van zuig-zuig-zuig-slik en tenslotte was het alleen maar zuigen. Voor mij was dat een teken dat m'n borst 'leeg' was en ik legde hem dan altijd nog even aan aan de andere kant. Dan dronk hij rustig verder en liet vanzelf los als hij genoeg had. (Je leest vaak over een 'toetje' aan de 2e borst.) Ik lette dus niet op de minuten.
    Waar je nog op zou kunnen letten is of ze nog wel goed aangelegd is op het moment dat ze alleen maar zuigt en niet slikt. Ik haalde m'n zoontje dan even van de borst zodat ik m'n borst kon masseren en legde hem dan opnieuw aan. Soms slikte hij dan nog een paar keer en dan was de borst echt leeg.
    Soms willen kinderen gewoon nog zuigen om aan hun zuigbehoefte te voldoen. Hier is je borst echter minder geschikt voor, want zo ontstaan vaak tepelkloven en dat is geen pretje. Je pink is een goed alternatief.
    Het is wel goed als je dochter  de borst waaruit je voedt leegdrinkt. Dit voorkomt de kans op borstontsteking.

Als je dochter genoeg heeft aan 1 borst kan je prima om en om voeden. Je lichaam past zich daaraan vanzelf aan. Mocht ze op een gegeven moment meer willen drinken, b.v. op regeldagen, dan kan je gewoon de andere borst ook aanbieden. Ze zal dan waarschijnlijk ook wat vaker op een dag willen drinken en je zal merken dat je melkproductie zich hierdoor weer aanpast aan haar behoefte.

Als je merkt dat je stuwing krijgt in de borst waar je niet mee gevoed hebt dan kan je tussendoor de spanning eraf kolven met de hand. Dit geeft vaak wat verlichting.

Ik vond al die verschillende adviezen in het begin ook verwarrend en heb een tijdje geprobeerd om 1 borst per keer te voeden, maar voor ons werkte dat niet.
    Het is soms even zoeken, maar je vindt vast je eigen manier waar jij en je dochter allebei tevreden mee zijn. En misschien heb je die manier al wel gevonden!

Heel veel succes ermee!

Groetjes,
    Margrethe

#3385136 Quote

Hoi Ineke,
    mijn zoontje is nu 4 maanden oud en  mij werd door de kraamhulp geleerd om 1 borst per keer  te geven – dit heb ik een tijdje gedaan maar ik merkte dat als mijn zoontje een keer slecht dronk of, dat als er ineens wat meer tijd tussen de voedingen kwam omdat hij lekker doorsliep dat dan mijn borsten op knappen stonden. Dus overgestapt op 2 borsten per keer te geven, dat ging een tijd goed maar uiteindelijk wilde hij steeds vaker na de 'wissel' niet meer van de 2e borst drinken dat ik bang werd dat hij niet genoeg binnen zou krijgen en dat hij weer terug zou gaan naar meer voedingen op een dag dat ik toch weer 1 borst per keer ben gaan geven. Dat laatste werkt voor mij nu prima, en mijn lichaam is er nu ook aan gewend. Mijn zoontje slaapt nu snachts door en zelfs dan staan mijn borsten niet (vreselijk) op knappen. Dat is mijn ervaring – probeer het uit zou ik zeggen en doe dat waar jij je prettig bij voelt. Groetjes,
    Kirsten

#3385155 Quote

Hoi!
    Mijn dochtertje is vandaag precies 8 weken en slaapt eigenlijk al vanaf het begin door. Ik heb geleerd van de kraam om een kwartier per borst te voeden, en de tweede te beschouwen als toetje. De volgende voeding begin ik dan bij de "toetjesborst". De druk is er dan vanaf en ze gaat dan tevreden slapen. Bij de laatste voeding (5de om 21.30 uur) verschoon ik tussendoor de luier om haar weer alert te krijgen zodat ze nog even wat drinkt om vervolgens lekker tot 08.00 uur te slapen! Heerlijk!

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3385243 Quote

Hoi,
    Ik geef nu 6 mnd bv en ik laat eerst altijd 1 borst leegdrinken. Soms masseer/wrijf ik nog zachtjes langs alle kanten van mijn borst, zodat goed de achtermelk meekomt. Vervolgens biedt ik de 2e aan. Die gaat meestal ook een eind leeg. Dit is veel beter voor je productie en je hebt veel minder kans op borstontsteking als de baby eens wat langer op zich laat wachten, of minder honger heeft. Ook heeft het misschien gewoon zoveel melk wel nodig?
    Gr.Lisanne

#3385273 Quote

Ha,

Ik geef nu bijna 6 maanden borstvoeding. De eerste 3 maanden werd er altijd maar uit 1 borst gedronken. Ze had dan gewoon genoeg. Toen ze 12 weken was, merkte ik dat ze niet meer genoeg had (huilen, trappelen); ben toen ook de tweede borst aan gaan bieden. En dat gaat nu eigenlijk nog zo.
    En ik maakte haar eigenlijk nooit zelf van de borst los; gewoon wachten tot ze zelf loslaat (tenzij ik merk dat ze gewoon ligt te sabbelen).

Succes ermee,

Wilmi

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen