Het rekenregeltje voor de hoeveelheid is
150 x gewicht in kg / aantal voeding per 24 uur
Die 150 is eigenlijk voor kunstvoeding, voor borstvoeding wordt ook wel 115 gebruikt.
Voorbeeld van mijn dochter (die nu 7 maanden + 1 week is):
150 x 5,925 / 6 = ca 150 ml per fles.
Ze drinkt echter al heel lang 180 ml per fles (al wel drie maanden denk ik). Die gaan altijd op, ze laat echt nooit iets staan en houd ook altijd alles binnen. En met minder is ze gewoon niet tevreden. Mijn dochter groeide ook niet zo goed in het begin (eerste 4 maanden zo'n 75 gram per week), dus minder durf ik haar ook eigenlijk niet aan te bieden (gaat nu gelukkig wel goed).
Die regel is maar een indicatie. Sommige kindjes drinken minder, anderen meer. Kwestie van uitproberen.
Ik kolf trouwens ook niet zo geweldig. Ik moet op het moment minstens 2x kolven voor één fles (is wel iets beter geweest, maar op het moment even wat minder). Op een werkdag drinkt ze in ieder geval 2, maar meestal 3 flessen (meestal wil ze echt weer drinken als ik nog net niet thuis ben, dus dan krijgt ze dus toch de 3e fles). Ik kolf onder werktijd 3x en als ze net gedronken heeft als ik thuis kom nog een 4e keer. En op m'n vrije dagen tussendoor ook nog om aan te vullen. En m'n vriezervoorraad spreek ik ook regelmatig aan (als het niet gelukt is om die derde voeding te kolven bijv).
Karin, mama van Hannah (20-11-2006)