Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602744 Hoeveel Bv In Flesje

• Auteur

Hoi,

Ik heb even een vraag. Ik kolf op de dagen dat ik werk altijd af zodat Anouk dit in een flesje krijgt op het KDV. Ik kolf meestal 2x 100 cc op het werk, en ze drinkt nu 125cc per flesje. ( Ik kolf op de dagen dat ik thuis ben tussendoor extra om dit aan te vullen).
    Ze drinkt altijd het hele flesje leeg, maar ik weet dus niet of dit voldoende is. Ze is op zich wel tevreden. Ze is nu 15 weken en weegt nu 5070 gram. (Laatste 4 weken was ze 390 gram aangekomen, dus net geen 100 gram per week). Hoeveel geven jullie in het flesje? En kolven jullie wel voldoende voor een hele voeding, of kolven jullie ook extra tussendoor?

Groetjes Lucielle

#3385295 Quote

Hai Lucielle,

Wat goed hoor dat je zoveel kolft,het is toch n onnatuurlijke manier,ik moest ermee stoppen want ik kolde echt te weinig.Kan zijn dat je meisje rechtstreeks uit je borst meer krijgt.

Het mooie van borstvoeding is dat die natuur regelt wat je kindje moet hebben,maar kan zijn dat je ze inderdaad meer kan aanbieden,zou je nu flesvoeding geven dan mag je met haar gewicht en leeeftijd tussen de 140 en 200ml per flesje geven.

hopelijk kan je hier wat mee,

succes,

groetjes ramona

#3385296 Quote

Op het borstvoedingsforum (http://www.borstvoedingsforum.nl) kun je hier veel informatie over vinden.

Ik vind sommige schrijvers daar wel erg fanatiek dus ik neem hun adviezen niet al te letterlijk, gewoon kijken wat je zelf handig vindt en waar je je goed bij voelt!

#3385344 Quote

Hoi,
    Inderdaad geeft je kind aan hoeveel het wil. In principe zit er net zoveel in de borst als het kind altijd drinkt. Voor hoeveelheden kun je ook kijken op verpakkingen van Friso ed. Daar staan hoeveelheden op per gewicht van de baby. Maar elke bv is anders van inhoud. De ene heeft misschien veel, maar is wateriger, de ander heeft weinig, maar sterk geconcentreerd. Mijn kind is nu 6,5 maand en weegt 7,5 kg. Ze drinkt meestal iets van 135-140 ml. Terwijl normaal 180-200 zou moeten. Als ik kolf krijg ik er smorgens 120 uit, smiddags 155 ongeveer. INderdaad kolf ik thuis ook nog wel eens wat extra, zodat de potjes weer aangevuld zijn tot 180, zodat ze wel naar lust zou kunnen drinken. Alhoewel meestal de rest in de gootsteen verdwijnt. Ze drinkt niet graag uit de fles, het is altijd een hele wedstrijd om er wat in te krijgen, zeggen ze.

Gr. Lisanne

#3385349 Quote

hoi!

Mijn dochtertje is nu bijna 10 weken en 5200 gram. Ze krijgt elke avond voor het slapen gaan een flesje afgekolfde melk. Mijn man geeft die aan haar terwijl ik afkolf voor de volgende avond. Ze drinkt dan meestal ongeveer 140 cc. Zelf kolf ik ongeveer 160 cc in een flesje, zodat ze zoveel kan drinken als ze wil!

Liefs van Liset, mama van Sarah 20-04-07

P.s. ze krijgt 's avonds een flesje, omdat ze aan de borst in slaap viel, en 's morgens dan weer vroeg wakker werd. Nu wordt ze meestal tussen 06.00 en 07.00 uur wakker

#3385367 Quote

Dit vroeg ik mij ook al af. Ik moet steeds meer in de fles doen omdat Floor niet verzadigd lijkt! Ze krijgt nu al 250cc!!!!!! En nog gaat de fles met gemak en binnen 10 minuten leeg!!!!!
    Ze is 21 feb geboren en weegt nu 5800 gr.
    Ik kolf meestal 2x om de fles vol te krijgen trouwens.

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3385368 Quote

Ha Lucielle,

Ik geef nu bijna 6 maanden bv. (Weet niet hoeveel ze op het moment weegt, een maand geleden was het 6 kilo).  Onze dochter krijgt 1 dag per week de fles als ik werk. Ze krijgt dan ongeveer 200 cc. Ik kolf ook niet genoeg voor die voedingen: 's ochtends is het meestal 140 cc en 's middags 120 cc. Het is (althans dat is mij verteld) heel normaal dat je minder kolft dan dat je kindje drinkt. Om genoeg te hebben zul je dus inderdaad wat bij moeten kolven. Als ik jou was, zou ik je kindje bij dit gewicht toch wat meer geven. Zeker omdat ze geen 100 gram in de week groeit op deze leeftijd.

Wilmi

#3385370 Quote

Het rekenregeltje voor de hoeveelheid is

150 x gewicht in kg / aantal voeding per 24 uur

Die 150 is eigenlijk voor kunstvoeding, voor borstvoeding wordt ook wel 115 gebruikt.

Voorbeeld van mijn dochter (die nu 7 maanden + 1 week is):
    150 x 5,925 / 6 = ca 150 ml per fles.
    Ze drinkt echter al heel lang 180 ml per fles (al wel drie maanden denk ik). Die gaan altijd op, ze laat echt nooit iets staan en houd ook altijd alles binnen. En met minder is ze gewoon niet tevreden. Mijn dochter groeide ook niet zo goed in het begin (eerste 4 maanden zo'n 75 gram per week), dus minder durf ik haar ook eigenlijk niet aan te bieden (gaat nu gelukkig wel goed).
    Die regel is maar een indicatie. Sommige kindjes drinken minder, anderen meer. Kwestie van uitproberen.

Ik kolf trouwens ook niet zo geweldig. Ik moet op het moment minstens 2x kolven voor één fles (is wel iets beter geweest, maar op het moment even wat minder). Op een werkdag drinkt ze in ieder geval 2, maar meestal 3 flessen (meestal wil ze echt weer drinken als ik nog net niet thuis ben, dus dan krijgt ze dus toch de 3e fles). Ik kolf onder werktijd 3x en als ze net gedronken heeft als ik thuis kom nog een 4e keer. En op m'n vrije dagen tussendoor ook nog om aan te vullen. En m'n vriezervoorraad spreek ik ook regelmatig aan (als het niet gelukt is om die derde voeding te kolven bijv).

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

#3385378 Quote

Hoi, wat een goed onderwerp! dir is de eerste keer dat ik weer eens hier ben sinds de zwangerschap!

ik kolf ook inderdaad zeker niet geneog. volgends de kunstmelk berekeningen zou ik 140 moeten geven per voeding, kolven doe ik per keer maar zo'n 80 á 100 ml…. zeker sinds ik vorige week ziek was is de produktie giga achteruit gegaan, ik kolf dus vbeel bij en na en tussendoor als ik tijd heb….

ik ben wel benieuwd naar die info over dat je voor bortvoeding inderdaad minder hoeft aan te houden dan die 150 ml per kilo. wie weet daar wat meer over?

groetjes mm

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen