Al vanaf de geboorte heeft Lennard problemen om tot rust te komen. De eerste dagen bleef hij gewoon klaarwakker, ogen wijdt open en maar om zich heen kijken… alles vindt hij interessant, hij reageert op ieder geluidje en kijkt continu om zich heen, ook als hij in een verder rustige omgeving (babykamer bijvoorbeeld) is. Verder heeft hij veel schrikreflexen en slaat zichzelf daarbij vaak in het gezicht… tja, dat slaapt ook niet lekker! Zelfs bij ons op de arm of in bed sliep hij niet of nauwelijks, behalve als we zijn handjes vasthielden…
Op advies van de kraamzorg en verloskundige hebben we hem toen in een hydrofiele luier gewikkeld, zodat hij minder last had van zijn handjes en tot rust kon komen. Werkte fantastisch!
Op zich vind ik het best leuk hoor, als hij wakker is en ik lekker met hem kan tutten, maar hele dagen en nachten wakker is natuurlijk niet goed voor zo'n mannetje (en voor mij eerlijk gezegd ook niet).
Tja, en toen kwam de wijk vertellen dat hij voortaan op zijn rug moet slapen. Vind ik prima, maar dan blijft die doek niet meer zitten! Bovendien is Lennard sowieso erg beweeglijk (ook met z'n voeten/benen) en al redelijk sterk, dus kon ik hem zo'n beetje elk kwartier opnieuw inwikkelen… tja, dat is ook geen oplossing.
Dus ben ik naar het CB gegaan om inbakeren te leren. Aan de ene kant vind ik het vervelend dat dit nodig is, en het geeft natuurlijk ook een hoop extra gedoe, aan de andere kant zag ik even geen andere oplossing.
Bij dat inbakeren hoort ook zoveel mogelijk regelmaat…. we proberen hem nu dus in een schema te krijgen van: voeden – spelen/knuffelen – opnieuw inbakeren – naar bed en slapen
Dat laatste is wel moeilijk: ik moet hem dus wakker in bed leggen en accepteren dat hij dan huilt… hij moet leren uit zichzelf in slaap te komen, en dat valt voor ons mannetje nog niet mee!
Het inbakeren op zich vindt hij prima, maar als hij in bed ligt begint hij binnen een paar minuten te huilen. Vannacht heeft hij prima geslapen, maar vanmiddag is hij alweer de hele middag wakker. Moeilijk hoor! In het boekje van Ria Blom wordt beschreven dat het een dag of 3 kan duren voor het kindje gewend begint te raken. We zitten nu op dag 2 en ik ben echt af aan het tellen!
Gelukkig heeft hij vannacht wel goed geslapen, dat was ook echt nodig… hij was al 1 1/2 dag vrijwel continu wakker geweest!
Sorry voor dit lange verhaal, maar het (niet) slapen van mijn zoontje beheerst op dit moment even mijn hele dag, en ik loop dus een beetje met m'n ziel onder de arm…
Zijn er hier meer mensen die inbakeren, en hoe zijn jullie ervaringen?