Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

back in Hollanda

• Auteur

Zjak en Co zijn weer terug in het land!!!
    Nou, dat was me de vakantie weer wel! De reis is zeer voorspoedig verlopen, zonder vertragingen en andere nare dingen. De jongens had ik gedrogeerd met een reispilletje. Gezien de ervaringen van andere ouders worden ze er lekker rustig van. Nou, dat leek me wel wat dus een kwart pilletje moest de oplossing bieden. Mooi niet dus, haha! Alle ledematen vlogen nog steeds alle kanten op en hun kwek stond echt geen moment stil. Het vergt wat creatieve oplossingen maar, de 4 uur zijn we zonder kleerscheuren doorgekomen. In het hotel aangekomen kreeg ik onmiddellijk een gevoel van:  “hier hou ik het wel 2 weken uit ” en dat gevoel heeft me niet bedrogen. Superdesuper was het. Mooi, prachtige super complex, lekker eten, schoon, genoeg te doen en iedereen aardig. (de familie slaapt nog en het touwtje waarmee ik de foto ’s moet over fietsen zit ergens in de 3 koffers …dat komt dus nog). We hadden een super familiekamer, royaal met lekkere bedden (al ligt er natuurlijk niets lekkerder dan mijn eigen waterbedje, haha!).
    Je had zwembad, speeltuintje, stuk gras en dan strand, ideaal. Met de jongens op de bananenboot geweest, prachtig vonden ze dat. Er was een hele hoge glijbaan, een mijnheer die heerlijke broodjes voor je maakte, een andere mijnheer die als je maar lief genoeg lacht en in het Nederlands je bestelling dor blijft geven de meest lekkere drankjes voor je in schenkt, een miniclub waar een uitermate lieve mevrouw de juf was en waar je heerlijk kon verven, schminken, bouwen en andere leuke spelletjes kon doen. Om met haar mee te gaan met spelletjes buiten de deur was iets TE spannend, daar deden de heren niet aan mee. Met name de eerste dagen waren de jongens helemaal van slag als er weer eens een enthousiaste Turkse man in hun wangen had geknepen. Heel verontwaardigd kwamen ze dat vertellen met de toevoeging dat ze heelmaal niks deden en heel lief waren! Haha! Ik heb ze getracht uit te leggen dat Turkse mijnheren dat doen als ze je lief vinden maar die link konden ze niet leggen. Knijpen en lief? Da ’s vreemd!
    Eten was natuurlijk weer een ramp. 14 dagen patat, zucht. Nou had die mijnheer van de broodjes een behoorlijk assortiment beleg, dus met tomaat, aubergine, sla, komkommer, ui, kaas en een plakje vaag vlees kregen ze toch minimaal 1 x per dag iets met soort van vitamine binnen. En natuurlijk hun powerpil!
    En toen, na precies een week sloeg het noodlot toe. Na bijna een jaar rust kreeg Sem een behoorlijke Astma aanval! Het begon donderdag nacht met slecht slapen. Ik ben bij hem gaan liggen en hij heeft een uur of 3 liggen spoken naast me. In de loop van de dag begon hij te hoesten en ging er steeds rotter uit zien. Om heel eerlijk te zijn herkende ik het toen nog niet als astma, eerder een opkomende flinke verkoudheid. Ik dacht echt dat we die fase achter ons hadden gelaten. En toen, om een uur of tien wist ik maar 1 ding; ik moet een dokter hebben! En ja hoor, binnen 2 minuten belde hij me terug en gezien mijn verhaal stond ie 10 minuten later op de stoep. Diagnose was snel gesteld; Astma/bronchitis. (waar ligt de scheidslijn?) In Nederland had het zeker weten geresulteerd in ziekenhuisopname alwaar ze niet veel meer doen dan sprayen met Ventolin/prednison cocktail 5 maal per dag. Nu ging er gelijk een naald in zijn bil, een mobiel spray apparaat op zijn neus en 3 flessen drankjes om de bronchiën lucht te geven. Na 30 minuten kwam de dokter weer kijken en Noah sliep. Niet geheel geruisloos maar wel zo dat ik er vertrouwen in had om de nacht door te komen.
    De volgende dag nog 2 maal een prik in zijn kontje en 4 maal daags sprayen. Sjonge, wat knapte dat kind in 1 volle dag op!
    Maar, zoals het een goed eeneiig setje betaamd kon Noah natuurlijk niet achter blijven.
    Die schoot zaterdagavond in een gruwelijke Pseudo-Kroep aanval, eentje van formaat zal maar zeggen. In Nederland waren we al zo ver dat het befaamde stomen in de badkamer niet erg effectief was maar frisse buitenlucht wel. Probleempje! In Turkije zijn de nachten verre van fris, maar uitermate zwoel! We kregen het arme kind er dus zelf niet uit en als een vis op het droge was hij naar lucht aan het happen. Ik wilde nog maar 1 ding; ROKEN!!!! Teeeeeeeeeeeeeeering! Hoezo stress????? (Ik ben gelegenheidsroker, doe 2 maanden met een pakje …) Wat was ik bang, wat had ik met Noah te doen en wat had ik een bewondering voor Maurice die zo geweldig kalm bleef en maar tegen Noah bleef praten en stukjes met hem was een het lopen. 1 telefoontje, en de dokter stond weer in no time op de stoep. (prettige bijkomstigheid is dat ie niet onaardig was om te zien )
    Hup, prik in de bil en het wonderspul Prednison kon zijn werk doen. In 30 minuten was ie weer terug tot een redelijk normaal kind. Ja, nog steeds met zeehonden geluiden maar hij kon weer ademen. Afijn, om een heeeeeeeeeel lang verhaal kort te maken, in 3 dagen waren mijn kinderen weer de volledige ouwe en ja, hun lijfjes zijn volgepompt met  “gif ”, maar ze  “doen ” het weer! Toen de dokter het zowel bij Sem als bij Noah over een infuus had als dit niet aansloeg, nee, ik moest er niet aan denken!
    Maar, zoals ik al zei, ze ademen weer normaal en zeker als je ver van huis bent zijn dit soort aandoeningen verre van leuk!
    Zo vielen dus wat geplande uitstapjes in het water en zijn we al met al 1 keer het park af geweest om een vriend van Maurice te bezoeken. Dat was best leuk en gek tegelijk. Zoveel km van huis en dan zit die vriend een eindje verderop. Inmiddels zijn er in mijn schrijverijen al weer wat uurtjes verstreken (wassen, eten, aankleden, haren verven die naar ik vrees groen gaan uitslaan, brrrrrr ….). Leuke anekdotes schieten me even niet te binnen zo snel, al waren ze er wel!

Meer nieuws volgt. Ga nu ook even jullie verhalen lezen watn ik loop natuurlijk 2 hele weken achter!

Toedels,
    Zjak and the boyz

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct