Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Puzzels

• Auteur

Ola,

Effe kort.
    Verjaardag van Marco overleefd, oma B. is weer thuis, heeft allemaal immense indruk gemaakt op de kids die helemaal stuk zitten en ik dus ook.

OOoh Sjak wat een ellende he… Ik zie langzaamaan een pak foto's in mijn postbakkie arriveren, ben heel benieuwd!!
    Enne, ik ben reteblij dat je er weer bent! Mét gezonde jongens!

Trudy: De Puzzels 🙂 Daar gaat ie:

Ik heb voor elk een puzzels met 12 kubusjes gekocht. Simpel ding van 3 euro en ze vinden het helemaal super. Heb eerst een dag 'droog geoefend' met ze, daarna om het eggie.
    Elk hebben ze 6 puzzelstukjes gekregen van me in het bijbehorende koffertje, de rest moeten ze verdienen. En elk stukj ekunnen ze verliezen. Schoppen, slaan, bijten, knijpen, ruzie maken zónder het op te lossen, smijten, niet uisteren, weglopen, klieren met naar bed gaan, strijd op het aankleedkussen, planten slopen etc: het is na 1 waarschuwing: blokje inleveren.
    Luisteren, een ruzie oplossen, langer dan een half uur zonder gedoe kunnen spelen, netjes meelopen, wachten bij de stoeprand, netjes naar bed zonder gedoe, goed eten/iets nieuws proeven én doorslikken, kwaad zijn maar níet slopen, kortom zelfregulering is: een blokje erbij.

Kies gewoon de problemen di ejij met je kinderen tegenkomt. Ik pas de regels per kind aan en overleg ook gewoon met elk of zhij/zij iets moeilijk vindt. Is het echt moeilijk dan is dat ook iets waar dat kind een blokje mee kan verdienen.

Is de puzzel compleet dan volgt een GoedZoPuzzel (zo noemen we 'm) Kado! Vooorlopig is dat het 1 op 1 voorlezen van een mooi boek – de ander luistert vast mee, maar het verdienende kind mag op schoot. Daarna ie het weer: 6 blokjes inleveren, het volgende 'kado' moet verdiend worden.

Ik zoek het ook niet in werkelijke kadoos, maar in samen een bos bloemen uitzoeken of zoiets, iets samen doen, echte oprechte aandacht.

In geval van alle stukjes kwijt, mag het betreffede exemplaar bijvoorbeeld wel mee naar de winkel maar niet zelflopen. Of wel mee naar de dierentuin, maar niet in het treintje. Iets indringends… Maar niet te groot, het moet wel in proportie blijven, ik probeer de nadruk te leggen op de beloning. Ik geef ook heel duidelijk aan dat ik het ook heel jammer vindt als er een stukje ingeleverd moet worden, maar dat regels nu eenmaal regels zijn en dat we ons daar allemaal aan moeten houden.

Vooralsnog hebben ze de puzzel elk al bijna compleet gehad, maar in eerste instantie waren ze 'm elk bijna helemaal kwijt… Maar het kwartje viel 🙂 terker, ze proberen nu echt te helpen met plantjes water geven en zo om een stukkie te verdienen! De sfeer is 180 graden omgedraaid…! Geen idee hoe lang dat gaat werken overigens 😉

De voordelen vindt ik:

– niet ad hoc een straf hoeven te verzinnen
    – mijn emoties zijn geen strafmaat, het is voor iedereen duidelijk wat er gaat gebeuren en waarom
    – Marco en ik voeren een eenduidig beleid, ook zonder constant overleg
    – ik verval niet meer in dreigen… 'als je nu niet … dan mag je straks niet …', het is niet chantabel
    – ik voel me minder machteloos en dus minder wanhopig en boos
    het is heel gestructureerd
    – straf en beloning zitten in 1 systeem
    – altijd een passende consequentie, + en –
    – je kunt de regels aanpassen aan de fase
    – aan te passen per kind zonder scheve ogen
    – de regels zijn in overleg met het kind aan te passen
    – eenvoudig te overleggen met medeopvoeders; de psz juffen turven samen met de kids of ze uiteindelijk een blokje hebben vediend volgens de regels dáár
    – het is voor het kind geen machteoze situatie, M&J beseffen heel duidelijk dat ze, mits de regels goed helder zijn, ze het zelf in de hand hebben wanneer Het GoedZoBoek wordt voorgelezen

Al met a heb ik gisteren de hele benedenverdieping ge boend en gesopt en gezogen en gestoft waar ze bij waren, zónder problemen! Voor het eerstsinds de box weg is…! Sterker, ze hebben er elk twee blokjes mee verdiend, want ze hebben geholpen de glassex over de ramen en de spiegels te wrijven, ze mochten de wc doortrekken (en dan geen 30 keer…! 😉 ) en ze hebben de bank ongeveer 6 x volledig voor me uitgezogen met de stofzuiger, en dat allemaal zónder ruzie 🙂

En dát veranderd de sfeer kan ik je vertellen 🙂 Maar nogmaals, ik heb geen lange termijn ervaring… Cis? Vertel het ons!

En verder? Heeft Michael het treintej in de dierentuin bestuurd…! Hij mocht op schoot bij de treinbestuurder… Heeft Jennifer ons trots gewezn waar De Nacht was, en heeft iedereen netjes bij mekaar gehouden hihi (ik hooooor mezlef dan, aiaiaiaiii…!), en al waren ze vanmiddag helemaal stuk, ze hebben heerlijk languit op debank gelegen met en voorleesboek. Ik weet niet wt me overkomt?

Desondanks; morgen weer naar de HA.. MIjn keelontsteking komt weer terug, Michel blijft hoesten, al bijna 3 weken nu, Jen had vanmorgen verhoging, kortom, ziekeboegje weer in zicht… En dikkie dik is nog steeds zoooo moe…

Zal ik maar heel voorzichtig zijn met de trap? 🙂

Enne, aaargh, morgen komt herr Snip een bakje koffie doen, en hij komt de 22ste op hun verjaardag, zucht. Onvermijdelijk, brace ourselves voor de gevolgen…? De 20ste weer naar de KA, kunnen we gelijk de ervaringen noemen, zucht…?

Daarnaast gaat Jennifer steeds schever lopen, het lengte verschil in haar benen neemt toe. Ook zorgelijk…

En toch zijn we nog steed vrolijk 😉

Toedesl, Ellen

(En dat noem ik dan kort, zucht…?)

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct