Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

wat is jullie dagindeling met je kids??

• Auteur

Hé meiden,

Wat doen jullie overdag met jullie 2ling?
    Ik had ze in eerste instantie veel boven in de wieg.
    (ze zijn nu bijna 16week maar wel 8week te vroeg geboren)
    Smiddags lagen ze dan een paar uurtjes beneden in de box.
    Of bij mooi weer ging ik smiddags wandelen en liet ze daarna nog naslapen in de wagen tot de volgende voeding.
    Maar ik merk dat ze nu minder lijken te willen slapen.
    Met name na de 2de voeding.
    (is rond 11uur)
    Terwijl dat voorheen mijn rustigste uren waren.
    Zal ik ze nu sochtends ook een uurtje beneden moeten leggen?
    Of is dat weer te vermoeiend?
    Hoe is jullie dag indeling?

Groetjes, Jana

#3420106 Quote

Hier ben ik ook benieuwd naar inderdaad! Bij ons zijn de avonden erg onrustig nu. Ze zijn ook nog geen 2 weken oud, dus we zijn het juiste ritme nog aan het vinden..
    Ik kijk uit naar meer reacties!
    groetjes, Rudy

#3420111 Quote

Hoi,

de eerste maand (dat ze thuis waren) sliep onze tweeling overdag in de wandelwagen en daarna in de box. Wij merkten op een gegeven moment dat ze daar onrustiger sliepen (met een maand of 4/5). Vanaf dat moment legden we ze op bedje te slapen.

Wij hebben de kids altijd zelf hun ritme laten bepalen, dus als ze tekenen van vermoeidheid lieten zien, naar bedje toe. Ook al betekende dat dat ze tijdelijk  niet altijd tegelijk sliepen. Uiteindelijk kwamen ze steeds weer allebei in hetzelfde ritme.

Dat hebben we ook met de nachtvoedingen gedaan. Vanaf een maand of  drie kregen we ze om 23:00 uur niet goed meer wakker en lieten we ze doorslapen. Met als gevolg dat de een rond 2 / 3 uur wakker werd en de ander rond 5 uur. We spraken af dat we allebei 1 een fles gaven. Binnen korte tijd sliepen ze steeds langer door, waardoor ze met vier maanden de nacht doorsliepen. Erg fijn! Nu zijn het nog steeds langslapers, dus wat dat betreft hebben we geluk.

Er zijn bij ons altijd periode geweest dat ze niet tegelijk waren, wat ergens wel vermoeiend is. Aan de andere kant heb je dan mooi de tijd voor 1 van de 2. Zoals gezegd laten wij zelf hun ritme bepalen, daar  voelen zij zich het prettigst bij en wij dus ook. Aan schema's van het consultatiebureau hebben wij ons nooit gehouden……

groetjes,
    Martine

#3420112 Quote

Hoi,

Ik heb een tweeling van zes maanden. Ik heb qua voedingen vanaf de geboorte op aanraden van het ziekenhuis een strak schema aangehouden. Vaste voedingstijden. Desnoods  maakte ik ze wakker. En heel snel pakten ze dat ritme op. Toen mijn zwangerschapsverlof erop zat sliepen ze door. Laatste voeding toen om 22.30 en dan slapen tot 6.00. Heerlijk!
    Qua slapen en "spelen" heb ik ze zelf hun ritme laten bepalen. Steeds vaker en langer in de box en later op een speelkleed of onder de babygym. Op gegeven moment heb je goed in de gaten dat ze moe worden en willen slapen. Ook vaak dat de een wel slaapt en de ander wakker is of omgekeerd. Maar qua aandacht geven is dat helemaal prima. Beetje hetzelfde als wat Martine  schrijft.

Groeten, MJ

#3420113 Quote

Hoi MJ,

Toch nog een vraagje: wij proberen ze ook met z'n tweeën in een vast schema te krijgen. Toch mislukt het regelmatig omdat de een een keer niet goed drinkt en dan tussendoor toch weer honger heeft en dan een tussenvoeding krijgt. Ligt alles weer overhoop en moeten we moeite doen om het 's avonds weer strak te trekken om in ieder geval de nacht redelijk door te komen. Hoe heb jij dat schema erin gekregen?
    groetjes, Rudy

#3420114 Quote

Hoi,

Morgen zijn Thomas en Sophie 12 weken oud (met 37+0 weken geboren), sinds vorige week gaat het volgens   een regelmatig patroon.
    De eerste voeding is om 6 uur 's ochtends, ze gaan na deze voeding zo weer het bedje in.
    Soms slapen ze direct weer, andere keer zijn ze wakker en ligen ze om zich heen te kijken, maar ze huilen niet.
    Na de voeding blijf ik eruit en ga rustig de krant lezen, ontbijtje, even tijd voor mijzelf.
    Om 8.30 uur komt de hulp (16 uur gezinszorg in de week, heb ernstige bekken instabiliteit) en tegen 9.30 uur worden de kids weer wakker.
    Samen met de hulp gaan ze in badje of worden ze gewassen en aangekleed en krijgen ze rond 10 uur hun flesje. Daarna mogen ze er altijd even uit blijven tot er 1 moe wordt, we brengen ze dan naar hun bedjes.
    De ene keer liggen ze in de box te spelen, vooral Sophie vind dit leuk, of ze zitten even op schoot te tutten.
    Thomas zit graag op de stoel, deze draai ik dan zo dat hij TV kan kijken, maakt niet uit wat als het maar kleurig is en beweegt.
    Tegen 14.00 uur krijgen ze weer een flesje en mogen ze na die tijd ook even eruit zijn tot ze moe worden.
    Is het goed weer dan ga ik ook nog een stukje lopen of we gaan boodschappen doen. Vinden ze enig, mijn man en ik alle twee een wagentje met zo'n bakje er boven op en de kids maar rond kijken.
    Tegen  18 uur krijgen ze weer een flesje en daarna gaan we zelf eten, de kids zitten dan bij ons in het wippertje en kijken aandachtig wat wij aan het doen zijn.
    We eten aan de salontafel omdat onze eettafel een verschoningstafel is geworden.
    Gisteravond zijn we nog even naar mijn vader geweest, dit doen we dan direct na de voeding van 18 uur en blijven dan niet langer dan een uur weg.
    Daarna gaan ze ook direct naar bed als we weer thuis zijn.
    Om 22.00 uur krijgen ze hun laatste fles en gaan wij net als de kids naar bed.
    Mijn man moet er als hij de vroege dienst heeft om 4 uur uit en is dan 14.30 uur weer thuis van z'n werk.
    Gelukkig slapen de kids van 22.00 uur tot 6.00 uur door en dat scheelt een heel stuk.
    Dit is echter zo sinds vorige week en het gaat zo prima.
    Ik merk wel dat de kids steeds langer wakker zijn en dat ze ook steeds meer interesse krijgen in bepaalde dingen.
    Ze kijken goed om zich heen en maken allerlei geluidjes en beginnen dan ineens te lachen, zeker een binnen pretje of zoiets.

Zo zien onze dagen er zo'n beetje uit, we proberen de voedingen wel rond dezelfde tijden te laten plaatsvinden, wel volgens een schema dus.
    We hebben het ook op verzoek geprobeerd, was de hele dag aan het voeden en verschonen, dat was niet wat.

Groetjes Patricia

Lees ook: Identiteitsontwikkeling bij tweelingen: zo stimuleer je hun eigen 'ik'
    #3420115 Quote

hé patricia,
    leuk te lezen dat jij de zelfde tijd indeling hebt als ons qua flesvoeding.
    ons bevalt deze tijden ook prima. onze meiden liggen alleen nog wat meer op bed, maar dat begint nu ook al minder te worden.
    gister na de fles van 10uur toch een uurtje beneden gelegd want ze waren klaar wakker en dat ging goed.

we beginnen nu alleen wat te twijfelen over de fles van + – 22.30uur.
    we moeten ze nu steeds wakker maken voor deze fles.
    zouden we ze bv. al kunnen laten slapen en dan maar zien hoe laat ze komen?
    ze zijn nu 16week en bijna 6kilo.
    is het dan erg dat ze deze fles over slaan en op 4 komen?
    ze krijgen nu 5x 180cc.
    voor het fruithapje erbij zijn ze nog te klein i.v.m. de vroeggeboorte.

groetjes, jana

#3420116 Quote

Hoi Jana,

Ja het bevalt ons zo goed, wij moeten ze trouwens ook steeds wakker maken hoor om 22.00 uur.
    Wij doen dit elke keer wel, anders zijn ze helemaal weer uit hun ritme.
    Vorige week hadden wij ze een keer laten slapen tot 0.00 uur, ze hebben daarna tot de volgende morgen half acht doorgeslapen.
    Ze waren die dag helemaal uit hun ritme, dus dat doen we maar niet weer.
    Maar ja al doende leert men.
    We hebben gister de kinderwagenbakjes eraf gehaald, ze zitten nu in de wandelwagen.
    Ze vinden het prachtig en kijken om zich heen, ze kunnen al vrij stevig zitten dus het gaat wel goed.
    Ook kunnen wij de rugleuning vrij ver naar achter zetten zodat ze iets liggen.
    Thomas is zo groot dat hij niet meer in het wiegje paste, we moesten hem er echt inproppen, zo zielig.
    Ze zijn aankomende zaterdag 3 maand oud en Thomas heeft nu al maat 74 aan!
    Het is een heerlijk ventje, maar er is weinig meer over van dat hulpbehoevende ventje.
    Mensen staan met hun mond open te kijken als ik zeg hoe oud ze zijn, tja en voor een tweeling is het natuurlijk helemaal groot.
    Sophie heeft hele lange benen en armen, ze heeft maat 68 aan, om haar middel is het wel wat wijd, maar voor de lengte kan ze het best hebben, soms ook al maat 74.
    Vanmiddag ga ik voor het eerst een lepeltje fruithapje proberen, ze zitten constant te smakken als wij aan het eten zijn.
    Ze kijken het bijna uit onze mond, dus ik denk dat ze er wel aan toe zijn.
    Moeders uit mijn omgeving zeggen ook dat ik het gerust eens kan proberen, lukt het niet dan proberen we het over een week nog eens.
    Ik vind die ontwikkeing zo snel gaan, Gerwin kan het soms niet eens bijbenen, hij ziet dan ineens iets wat ik allang gezien had.
    Laat het nog wel weten of het gelukt is met het fruithapje.

Groetjes Patricia

#3420117 Quote

hoi.
    ik vind het ook moeilijk om een ritme er in te brengen.
    onze meiden zijn nu 5 maanden. in het ziekenhuis zeiden dat ik ze elke drie uur moest wakker maken, maar dan zat je dus soms een uur te kloten met de fles. dus ik ben toch maar gaan voeden als ze zelf aangaven dat ze honger hebben. ik kan nu nog steeds niet zeggen dat ze een vast ritme hebben.
    ze groeien goed en daar gaat het toch om.
    nu met de warmte is het ook weer anders, ze drinken vaker kleine beetjes.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct