Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

voeding: een stapje verder, fruithapje etc

• Auteur

onze meiden zijn nu 17week.
    in principe mag je rond de 4de mnd. starten met het fruithapje,
    maar doordat onze meiden 8week te vroeg zijn geboren,
    lijkt me dat nu wat te vlot.
    het lijkt me wel erg leuk, want het is weer een volgende stap.

wie is er al mee begonnen?
    en hoe oud waren je kinderen?
    (meetellend dat je ws je zwangerschap niet hebt uitgelopen)
    en wat gaf je?

patricia, hoe is t bij jou gegaan van de week?
    vonden ze het wat, of kreeg je vieze gezichten?
    groetjes, jana

#3420126 Quote

hoi Jana,

Ben dus begonnen met fruithapjes (lees likjes).
    Ze vinden het lekker!!!!
    Ze zijn dus nu 13 weken, wellicht veel te vroeg voor een fruithapje, maar het gaat heel goed.
    Had ook echt het idee dat ze er aan toe waren.
    Ik heb een heleboel van die potjes, allemaal verschillende, ik elk baby pakket zitten er wel wat.
    De meeste hebben we dus dubbel gekregen (felicitas, C1000, Plus Markt, enz.)
    Ook had ik een kopie van het geboorte kaartje naar verschillende bedrijven gestuurd, van Nutricia hebben we dus een heel leuk pakket gekregen, van Bibi fopspenen en zo nog veel meer.
    Het potje banaan, peer en aardbei was een groot succes, Sophie heeft nog een kwartier zitten nasmakken.
    Wortel was minder, Thomas vond het niet lekker, de 2e dag liet hij het gewoon uit z'n mondje zakken, alles zat eronder.
    Dat oranje spul krijg je er slecht uit met wassen, dus pas een beetje op dat je een groot slabbertje gebruikt.
    Vanmiddag hebben ze weer die aardbei, banaan en peer gehad, ze begonnen gelijk te schreeuwen als ze niet snel genoeg nog een likje kregen.
    Ze krijgen maar een heel klein beetje hoor, gewoon een paar likjes, het gaat niet ten koste van de fles voeding.
    Ik geef ze het meestal tegen 15.00 uur, ze hebben dan om 14.00 uur de fles gehad, na het fruithapje gaan ze weer naar bedje toe.

Het is gewoon ook leuk en ze leren gelijk al een beetje andere smaakjes kennen, fles voeding smaakt altijd hetzelfde.
    Je moet wel oppassen met de darmpjes, dus heel voorzichtig beginnen en zeker 2 dagen achter elkaar hetzelfde geven, leren ze beter de smaakjes kennen.
    Ook kun je zo eventuele voedselallergiën herkennen en weet je waar het van komt als ze er niet tegen kunnen.

Veel plezier als je er ook mee gaat beginnen!!!

Groetjes Patricia

#3420136 Quote

ik heb t voor de zekerheid aan t consultatieburo gevraagd.
    ze rade af om al te beginnen met t fruithapje.
    onze meiden zijn 8week te vroeg geboren,
    dus alles is extra gevoelig bij ze.

ik ga volgende week wel starten met een aantal scheppen nutrix door de laatste fles
    fles 5 wil ik er dan afhalen.
    dus door fles 4 de pap.
    we moeten ze nu om 22.30 uur steeds wakker maken uit een diepe slaap.
    door een fles eraf te halen en nmr. 4 bij te vullen met pap hopen we dan dat ze fles 5 niet zullen gaan missen, spannend.
    de laatste fles wordt dan tussen 19-20uur.
    weer een nieuwe fase met de kids.
    gaat snel hé?

groetjes, jana.
    (en de meiden van 20week)

#3420137 Quote

Hoi Jana,

Wij zijn gisteren naar het cb geweest.
    Het leek wel of Thomas niet genoeg had aan zijn voeding.
    Wij zaten met alle twee op 5x 200 ml voeding, Sophie drinkt niet altijd alles op hoor, hoeft ze ook niet.
    Wij deden door elke fles 2 schepjes Nutriton en de laatste fles 3 eetlepels Nutrix.
    Na de fles van 14.00 uur deden wij altijd een paar likjes fruithapje, alles bij elkaar ongeveer 1 tot 2 lepeltjes.

Maar elke avond om 19 uur zette Thomas het op een krijsen, hij had honger!!!

Nu mogen wij na overleg dus met het CB voor Thomas alle flessen aanmaken met Nutrix, 3 eetlepels per fles.
    Als dit nog niet genoeg is mag hij na de fles van 18 uur een Liga, deze kunnen we verkruimelen of hem gewoon geven om op te sabbelen.

Thomas is extreem groot en zit boven de bovenste curve, hij heeft het lichaam van een kindje van 6 maand, terwijl hij nog maar 3,5 maand is.
    Sophie zit met het gewicht op het gemiddelde, was -2 bij de geboorte en met haar lengte op +1.

Met de likjes fruithapjes mochten wij gewoon doorgaan en dit als ze 4 maand zijn langzaam uitbreiden, elke dag een lepeltje meer.

Zo zie je maar dat elk kindje anders is en dat je inderdaad beter kunt overleggen met het cb.
    Ik doe er niet alles op uit hoor wat ze zeggen, soms denk ik makkelijk gezegd, maar dat gaat niet lukken met een tweeling.

Groetjes Patricia

#3420138 Quote

Onze tweeling is nu 4 maand [ 18 wkn ] en we beginnen nog niet aan het fruithapje.. pas als ze 5 maand zijn. Ons meisje heeft al een allergie tegen gewone flesvoeding dus vandaar dat we er niet zo snel mee zijn, ons manneke heeft nergens last van maar ook ivm mijn eigen allegieen krijgen ze ook pas brood etc op een later tijdstip dan gewoon.
    Ze zijn ook overigens 2 maand te vroeg geboren

#3420139 Quote

Ik ben met bijvoeding begonnen toen de kids 6 maanden waren. Dit is mij geadviseerd omdat ze allebei huiduitslag hadden. Nu zijn ze 8 maanden en vinden ze tot nu toe alles wel lekker. Liga en (baby) koekjes vinden ze ook heerlijk en het gaat gelukkig goed….
    Groetjes Len

Lees ook: Identiteitsontwikkeling bij tweelingen: zo stimuleer je hun eigen 'ik'
    #3420142 Quote

Ik heb heel lang gewacht met potjes ed.
    Ze groeiden nog zo goed op de fles. Het CB adviseerde mij om er pas mee te beginnen als ik dacht dat ze eraan toe waren. Omdat ze ook heel klein waren doen ze dat inhalen in hun eerste jaar.
    Ze zijn nu 9 maanden en pas 2 mnd geleden begonnen met potjes ed. En nu langzamerhand  vinden ze het leuk/lekker. Verder gaat alles volgens boekje!

#3420157 Quote

jawel, jawel….

gister begonnen met t eerste fruithapje.
    wat een feest………..     voor pap&mam   hahaha
    de meiden vinden t maar niks.
    dat gezicht, geweldig.
    vandaag wederom het zelfde gegeven.(peren)
    en zowaar… mijn ene dochter at alles met smaak op.
    ( 1vierde potje)

vandaag en morgen weer peer geven en daarna een andere smaak.
    ik geef het fruit s"ochtends rond half 11, een uurtje voor de fles.
    en ik wil vanavond ook starten met groente, voor de 4de en dus de nachtfles.
    denken jullie dat ik nu te snel ga..??
    of moeten ze dat wel aankunnen?

groetjes, jana

#3420161 Quote

Hoi Jana,

Denk dat je het nog niet als vervanging moet zien, gewoon een paar lepeltjes om te proeven.
    Wij hebben eerst de fruithap in de ochtend gedaan en zijn pas later met de groente hap in de avond begonnen.
    We hebben het nu sinds van de week anders gedaan.
    De warme groente hap doen we na de 2e fles i.p.v. na de 3e fles, dan doen we nu het fruit.
    Ik merkte dat ze later op de dag moeite hebben met nieuwe dingen, ze wilden die warme hap niet eten.
    Nu we deze eerder geven gaat het erin als warme broodjes, bij wijze van dan hè!
    Ze krijgen nu om half 8 een fles, daarna tegen 11 uur weer een fles en tegen 11.45 een warme hap (bruine bonen met appeltjes en witlof met appeltjes zijn populair hier).
    Vervolgens gaan ze naar bed tot een uur of 3, ze slapen overigens ook van 8 tot 10, tegen half 4 krijgen ze nog een fles en tegen 5 uur de fruithap.
    Ze gaan dan nog even slapen en zo rond 8 uur mogen ze er nog even uit voor de laatste fles.

Eerst aten ze nog hele kleine beetjes groente en fruit, dan gaven we nog een halve fles extra tussendoor.
    Ze geven vanzelf wel aan of ze genoeg hebben gehad, tenminste die van mij wel.
    Als ze geen fles meer willen duwen ze de speen eruit, dan weet ik genoeg.
    Denk dat je het zo moet zien, die flesvoedingen zijn ook beetje bij beetje meer geworden, je geeft ze met de geboorte niet gelijk een fles van 200 ml. toch?

Veel succes met de hapjes en veel plezier.
    Ha ha Als je die van ons soms ziet, gelukkig kunnen ze er zelf ook om lachen.

Groetjes Patricia

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct