Hoi,
Ik ben maar een leek hoor dus heb er geen verstand van maar als ik mijn eigen verstand gebruik denk ik het volgende:
Dat van de chloordampen valt wel mee anders was dat al veel eerder aan de orde gekomen. En (heb gelezen ) dat het onderzoek in belgie gedaan is waar de verhouding van water en chloor anders is dan hier.
De chloordampen zouden denk ik gevaarlijk zijn als het een hoge concentratie is, weinig geventileerd word en je er uren in zit.
Als je met je kleintje gaat zwemmen ben je meestal niet zo lang in het water en ook niet zo vaak.
De verkoudheid is niet te wijten aan het chloorwater maar aan de bacterieen die er hangen omdat het er lekker warm is en ze daar goed opgedijen. Verder is dit de tijd voor verkouden zijn en zeker kinderen die naar een peuterspeelzaal of kdv gaan zijn in deze tijd doorlopend verkouden.
Maar meestal is het een virus.
Er is ook in het onderzoek geweest dat de meeste kinderen die de astma klachten hebben al aanleg hadden voor astma. Maar die zou ook op een andere manier geprikkeld kunnen zijn.
Kortom ik geloof er nog niet veel van. Het onderzoek lijkt me te vaag ook door het aantal kinderen dat onderzocht is. Maar ik zeg al ik heb er geen echte kennis van.
groetjes joyce