Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Nagesprek gynaecoloog gehad

• Auteur

Hoi allemaal,

Afgelopen woensdag heb ik een gesprek gehad met de gynaecoloog om te bespreken wat nu de oorzaak is van mijn bevalling van ons 19 weken oude zoontje Sven.
    Het was dus geen infectie zoals ze eerst dachten, maar met de curretage hadden ze wel gezien dat ik een myoom (vleesboom) heb bovenin mijn baarmoeder van 1,5 tot 2 cm. Ze hebben nu het vermoeden, omdat ook de bloedingen van bovenaf kwamen dat die myoom de oorzaak is van dit alles. Door het myoom kon de placenta niet goed hechten waardoor er steeds kleine bloedingen en stollingen ontstonden en uiteindelijk de baarmoeder zo werd geprikkeld dat de bevalling op gang is gekomen.

Het klonk allemaal heel logisch wat de arts vertelde, maar ik had hier nog nooit van gehoord. Tenminste ikhad wel van het begrip myoom gehoord, maar niet dat ze dit soort problemen konden veroorzaken. Ze willen er sowieso wat aan doen, dus ik krijg een vervolg onderzoek waarbij ze water in mijn baarmoeder aanbrengen en het myoom beter kunnen bekijken. Vervolgens wordt er een afspraak gemaakt om het myoom te verwijderen.

Op zich helpt dit wel bij het accepteren bij wat er gebeurd is, ik heb een beetje antwoord op de vraag "Waarom?". De arts vertelde mij ook dat als dit de oorzaaak was van alles ze ook echt niets hadden kunnen doen.

Bij een een eventuele volgende zwangerschap is er iets veranderd in mijn baarmoeder (myoom is weg), maar ja ik zal wel een freak blijven dan. De arts vertelde mij ook dat ik bij een volgende zwangerschap onder zeer strenge controle zou komen te staan veel echo's zou krijgen om alles in de gaten te houden. Op zich een prettig idee.

Tijdens de inwendige echo afgelopen week zag hij al wel dat ik ook al weer aan mijn cyclus was begonnen, want hij zag dat er een eitje aan het rijpen was en zo te voelen heb ik momenteel mijn eisprong. Omdat ze het myoom willen verwijderen adviseerde de arts ons wel om nog niet zwanger te worden. Eerlijk gezegd staat mijn hoofd nog niet echt naar sex en mijn lichaam is net hersteld van deze bevalling. Ben nu nog vooral aan het  verwerken dat we ons zoontje Sven kwijt zijn. Ik merk dat ik nu vooral bezig ben met hoe mijn lichaam er nu uit zou moeten zien. Ik had een buikje moeten hebben.

Groetjes,
    Ivanka

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct