Hoi,
De speen is Kay's állerbeste vriend in nood!! haha..
Als hij moe is of verdrietig, of gewoon om lekker te sabbelen dan wil hij de speen. Zodra hij hem zat is spuwt hij hem vanzelf uit.
Ook wat andere mama's hier zeggen is dat hij zelf aangeeft wanneer hij er behoefte aan heeft!
Je kunt ook beter de speen geven als duimen aanleren. Al is een duimpje sneller zelf terug in het mondje gestopt als een speen.. Duimen is namelijk erg moeilijk af te leren en de speen kun je langzaam minderen. Ook kan duimen voor het vergroeien van de kaak zorgen en uiteraard scheve tandjes later.. Hou er wel rekening mee dat je het spenen voor zijn 1e jaar probeerd af te bouwen. Dan bv alleen nog maar met slapen. Dit moet je weer voor zijn 2e proberen af te bouwen..
De speen dus lekker geven!! Je kindje vind het heerlijk!!
Esmé mv Kay
Ps: Ik was zelf een fanatieke duimer vroeger en het heeft héél wat jaartjes geduurd voor ze mij het afgeleerd kregen.. Ik weet nog goed dat ik het écht vréselijk vond als mijn moeder weer eens mijn tut verstopte of gewassen had die zo lekker naar mij rook (zij vond hem stinken hahaha). Ik heb wat traantjes gelaten.. Dus dat wil ik mijn kleine manneke proberen te besparen. Vind hij straks zijn duim lekkerder als de speen (geef hem geen ongelijk haha) dan zien we wel weer verder..