Wat precies het verschil is weet ik ook niet, de osteopaat is in ieder geval veeeeel duurder
. Volgens mij kijkt een manueel therapeut meer naar de gewrichten, zoals dus inderdaad de wervels en kijkt een osteopaat ook naar spieren en zenuwen. Bij mijn oudste stonden dus 2 wervels scheef, hij kreeg al fysio vanwege de spier, maar die kon niets aan de wervels doen. Bij de manueel moest hij op z'n rug liggen en dan zit zij aan de kant van zijn hoofd en drukt voorzichtig met haar vingers de wervels recht. Bij mijn zoontje waren de wervels nogal eigenwijs want ik ben regelmatig teruggeweest voor het nogmaals rechtszetten, zijn spieren waren waarschijnlijk te slap om het recht te houden. Nu eindelijk sinds begin dit jaar (hij is nu bijna 3) is het helemaal goed. Hopelijk blijft het zo. Ik ben ook met hem nog naar de osteopaat geweest en die heeft heel voorzichting wat ruimte gemaakt met z'n vingers tussen 2 wervels, die stonden te dicht op elkaar. Het was een beetje magisch. Hij heeft zeker 20 minuten met z'n vingers in z'n nek zitten friemelen en toen was het goed. Kinderen vinden dit niet verveldend, want blijkbaar ontspant het heel erg en vallen de meeste erbij in slaap. Bij een neefje van mij stond zeg maar z'n hoofd niet helemaal recht op de wervels en dat heeft een manueel therapeut ook recht gezet. Hij gooide ook z'n hoofd naar achteren. Ik ben ook benieuwd dinsdag, ik laat het wel even weten, maar als ik jou was zou ik gewoon een afspraak maken voor de zekerheid. Beter een keer voor niks gaan dan dat je wacht.
Groetjes,
Josie