Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

882740 Eten Metzonder Lepel

• Auteur

Hai Allemaal,

Weer even een vraagje. Marissa is nu 11 maanden en wij voeren haar nog steeds zelf met een lepeltje. Maar nou vroeg ik mij eigenlijk af, moeten we haar niet zelf laten proberen? we geven haar wel eens het lepeltje zonder wat er op maar dat gaat dan alle kanten op. Hoe geven jullie het avondeten?

En drinken? Een tuitbeker snapt ze nog niet hoe ze dat moet doen. Uit een beker drinken gaat wel maar dan moeten wij hem wel vasthouden. En dat geldt ook voor de fles. We gaan straks op vakantie en dan lijkt het me toch wel handig als ze zelf kan drinken. Lukt het bij jullie al? en hoe oefen je dat dan?

#3683128 Quote

Hiya,

Max is 10 maanden en ik heb hem ongeveer een maand geleden ook een lepel gegeven terwijl ik hem met een ander lepeltje voer, gewoon om te wennen. Ook geef ik hem kleine blokjes mozarella (gepasturiseerd) en cheerios (volkoren breakfast cereal ringetjes) zodat hij leert het zelf op te pakken enzo. Je kunt voor de avondprak ook kleine schijfjes gekookte wortel en/of pasta geven zodat ze dat zelf op kan pakken . Op een gegeven moment moet je je gewoon schrap zetten voor de rotzooi 🙂 Zet haar in haar stoel in alleen een luier, geef wat vanille vla (of iets anders wat ze lekker vindt) een lepel, en "take cover".
    En ik weet niet of ze daar in Nederland hetzelfde hebben maar hier heb je tuitbekers met een soort van "oefen ventiel" dat doe je aan de binnenkant van de deksel in het tuitje en dan komt er alleen sap uit als je baby eraan zuigt. De beker kan ondersteboven gehouden worden, gooien, schudden maakt allemaal niets uit. Later kun je het ventieltje eruit halen als ze doorheeft waar zo'n tuitbeker nou precies goed voor is.

Ajuus, ilja mv Maximus 30-08-2006

#3683130 Quote

Hoi hoi,

Ik zal ook eens aan de slag gaan en Tess ook eens flink zelf laten knoeien.
    Ze is nu 9 maandjes en een week,dus het wordt wel tijd denk ik.

Groetjes Kitty en Tess.

#3683132 Quote

Hoi,
    Thom is nu negen maanden en heeft nog niet zelf met een lepel gegeten, wel laten we hem na zijn eten spelen met de lepel om eraan te wennen. Stukjes  brood en zo laten we hem al wel soms zelf pakken en in zijn mond stoppen. Ook oefenen we met drinken uit een beker. Drinken  uit een tuitbeker is aan hem niet besteed, hij weet niet wat hij er mee moet. Hij kan wel zelf zijn fles drinken en drinken  met een rietje gaat ook prima, dus hebben we een antielekbeker met rietje voor hem gehaald en een pakjeshouder, dat zijn ook handige dingen.
    Groetjes mv Thom

#3683137 Quote

Zo oefenen we hier. Met de dweil in de aanslag hahaha

Oh er ligt iets naast

Zo die klodder gaat in mn mondje

Ja ik heb hem

En dan mag ik in bad

Wij geven Yoëll eerst zelf en als hij ver genoeg heeft, geven we hem de lepel en het resterende prakje en klooit hij het zelf naar binnen (en op de grond)
    En ook met zn vla
    Hij moet het toch een keer zelf kunnen, dus mama dweilt wel erna
    Drinken doet hij ook uit een gewone beker, maar houdt hem niet zelf vast, maar ook zn fles houdt hij niet vast. Hij is van de gemakkelijke

Pauline

#3683149 Quote

Hoi,

Tess wordt hier ook nog gevoert, soms proberen we haar zelf dingen te laten eten maar die verdwijnen meteen op de grond, dus geen succes. Wel speelt ze graag met de lepel of vork en een paar hapjes met de vork en brood gaan soms ook prima. Drinken doet ze sinds 2 dagen uit een tuitbeker, maar vandaag weinig gedronken dus toch maar even de fles gepakt en even bij laten tanken.

Ach ze leren het wel, opeens willen ze het zelluf doen, tot die tijd beiden we het aan, wil je niet, ook goed.

Groetjes Nanda

PS. we hebben een grindvloer, dus dweilen is er niet bij, dus liever niet te vaak een bak vla op/IN de grond ;0)

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct