Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Peuterspeelzaal: Help!!

• Auteur

Tyche is nog nooit naar het kinderdagverblijf geweest ofzo maar nu willen we haar eigenlijk wel 2 dagdelen ofzo naar de peuterspeelzaal doen. Volgens mij was dit vanaf 2 of 2,5 jaar. Maar ik kom er niet uit. Is kinderovang nu hetzelfde als de peuterspeelzaal of is dit echt weer iets anders. Wie kan me helpen?

Bedankt,

Groetjes Kirsten

#3709390 Quote

Peuterspeelzaal is iets anders dan een kdv. Meestal 2 dagdelen (middag en ochtend), een paar uurtjes maar. Het is daar echt gericht op actief bezig zijn: knutselen, zingen, spelen, in de kring eten en drinken, leren delen en samen spelen enzo. Goede voorbereiding voor school. Je betaalt meestal een paar tientjes per maand, maar dat verschilt overal, net als de start: hier pas vanaf 2 1/2, maar ook vaak vanaf 2 jaar. Gewoon in je woonplaats informeren of ff zoeken op de site vd gemeente, staat het meestal wel op. Soms moet je er al vroeg bij zijn om je op te geven, zeker als je perse  bepaalde dagdelen wilt. Hier kun je vanaf 1 1/2 opgeven en dan een jaar later starten, maar ik had haar al ingeschreven en dat kon wel gewoon. In sommige gemeenten krijg je automatisch bericht als het zover is, maar daar zou ik niet op wachten, want dat gebeurt niet overal.

#3709406 Quote

hier moet je het kind op geven als het 1 jaar is. zeker in deze buurt waar veel kinderen wonen.
    wij hebben steps. hier zijn alle peuterspeelzalen op aan gesloten van maastricht. iris stat op een wacht lijst en als ze twee is zal ze waarschijnlijk aan de beurt zijn.
    de peuterspeel zaal is hier vanaf 2 jaar.
    eerst is het twee ochtenden en als ze 3 zijn twee middagen.
    of een ochtend en een middag.
    hier worden ze voor bereid op de kleuterschool en leren ze omgaan met leeftijdsgenootjes.

op een kdv.
    komen kinderen van 0 tot 4 jaar en daar kunnen ze heledagen en hele weken terecht.
    meestal is dit waar ouders hun kind heen brengen als ze zelf moeten werken of om het kindje een dagdeel te laten spelen met andere kinderen.

groetjes petra

#3709472 Quote

Ieder kinderdagverblijf zal verschillend zijn, maar waar Rêve naartoe gaat, daar zijn ze wel degelijk de hele dag actief met de kinderen bezig, voor zover mogelijk natuurlijk.

Met een baby knutselen…. dat beperkt zich tot het drukken van de handjes of voetjes in de verf en dan zal de leidster er verder iets mee doen.

Je mag van Tyche niet verwachten volgens mij, dat ze de hele morgen gaat zitten kleuren of knippen(??) en plakken

De kinderen bij Rêve op het kdv zingen liedjes, doen dansjes, maken werkstukjes enz enz. er wordt samen gegeten en gedronken er zijn duidelijke regels en als er iemand moe is gaat ie op bed.

Een kind doet waar het aan toe is om te doen.

liefs

Esther mama van Rêve

#3709673 Quote

Riannet geeft hierboven aan dat een kdv iets heel anders is dan een psz en vervolgens noemt ze de dingen die op een spz gedaan worden. Al die dingen die genoemd worden, worden ook gedaan op KDV (en m et 4 kids in de afgelopen jaren op verschillen kdv kan ik erover oordelen). Dus in dat opzicht geen verschil met psz.

Een KDV kan heel goed een psz vervangen, het is gewoon iets uitgebreider met een stukje extra zorg zeg maar. De mogelijkheden om te slapen op een psz zullen een stuk minder zijn dan op een kdv.

Als je geen opvang nodig hebt vanwege werk dan is psz prima al is het voor sommige kinderen wat lastiger om met 2,5 jaar inees naar een psz te moeten, terwijl dat veel kinderen al veel vroeger naar een kdv gaan, en dan gaat het over het algemeen een stuk makkelijker (moeders hebben soms wat moeite), heb je opvang nodig dan is het kdv prima. Beide is een goede voorbereiding op de basischool.

En oja natuurlijk zijn er verschillen tussen psz onderling, en de kdv onderling, maar dat moet je vooral gaan ervaren.

Miep

#3709686 Quote

Hier is de peuterspeelzaal vanaf 2 jaar.in de maand dat Mila 2 wordt kan ik haar inschrijven en dan wachten dat er plaats is.Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ik merk dat er steeds meer ouders hun kindje brengen terwijl ze dan niet werken.
    Het is ook veel betaalbaarder geworden! Dus erg gunstig.Ook kunnen ze dan evt langer blijven als die paar uurtjes op de peuterspeelzaal.
    Ik ben het eens dat wij genoeg voor de kinderen doen op het kinderdagverblijf,wel ben ik van menig dat dit wel ietsje anders is  als op een peuterspeelzaal.wij zijn ook bezig met baby,s voeden en meer verzorgende dingen.Ook zijn wij profesioneler.wij werken met observaties,worden getraind enz.Er wordt hier niet altijd evenveel geknutseld en we doen ook niet de hele dag spelletjes en kringetjes.maar er zijn welmomenten dat we zingen of dat er een boek voorgelezen wordt,bijvoorbeeld bij het fruit eten.
    Maar een dagverblijf is wel erg leerzaam en ook hartstikke leuk voor je kindje!
    groetjes piewie,mv Mila

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct