Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Isis ziek; heb even jullie hulp nodig…

• Auteur

Hoi,

Isis is al sinds het weekend ziek; eerst enorm verkouden en zaterdag had ze hoge (39,5) koorts. Zaterdagmiddag nog met haar de hp geweest, het was waarschijnlijk (zoals wij dachten) een reactie op de BMR-prik die extra hard was aangekomen door haar verlaagde weerstand door de verkoudheid. Zondag ging het stukken beter, de hoge koorts had plaatsgemaakt voor een lichte verhoging en Isis was weer stukken vrolijker.

Maandag werd de koorts weer wat hoger, maar niet dramatisch. Wel was Isis weer wat hangeriger en wilde alleen maar bij mama of papa zijn. Gisteren had mevrouw ineens 40 graden koorts! Even de huisarts gebeld en toch maar even langsgegaan, want dit kon niet meer met de BMR-prik te maken hebben. De arts heeft naar haar longetjes geluisterd; schoon, en haar oren en keel bekeken; licht geïrriteerd maar zoals te verwachten bij een flinke verkoudheid.

In de loop van de middag had ik echter steeds meer het idee dat Isis ook last van haar maag had. Ze had een hele harde buik en ik had het gevoel dat ze niet kon poepen. Het avondeten weigerde ze vanaf de eerste hap. Toen een waterijsje aangeboden; ook geweigerd. Het toetje lustte ze wel, maar halverwege beelf ze hangen in een enorme hoestbui en kwam er een flinke golf uit.

Voor het naar slapen gaan hebben we een zetpilletje kinderparacetamol gegeven, omdat ze zichzelf enorm in de weg zat. Ze sliep redelijk snel, maar toen we aan het einde van de avond nog even gingen kijken, voelden we dat ze juist vrij koud aanvoelde. Toch maar even getemperatuurd, en wat denk je? 35,6 graden… In 4 uurtjes was haar temperatuur bijna 4,5 graad gekelderd!

Dit vonden we toch zorgelijk, dus even de hp gebeld. Die zeiden dat we haar goed in de gaten moesten houden, dus we hebben haar 's-nachts om 02.00 uur en om 14.00 uur getemperatuurd, en vanochtend had ze 36,4 graden (en een enórme poepluier…). Vanochtend ging het veel beter met haar, ze was vrolijker (nog niet op en top, maar er kon weer een lachje vanaf), en ze wilde zelfs even spelen. Ze heeft nog even een uurtje geslapen, en daarna was haar temp nog gelijk. Toen ze weer moe werd heb ik haar weer op bed gelegd, maar ze wilde maar niet slapen. Uiteindelijk was het even een half uurtje stil, en toen ze daarna weer begon te huilen en ik haar uit bed haalde voelde ik direct dat ze weer warm is. Weer temp opgenomen… 39,5 graden. Ze had enorme dorst en klokte zó 250cc thee weg… Daarna heeft ze 3 of 4 stukjes boterham op, maar ze begon steeds weer erg te hoesten en te kokhalzen (alles binnen gebleven) dusstopte ze er mee. Omdat ze vreselijk moe was heb ik haar toch maar weer op bed gelegd, ik denk dat ik het als ze wakker wordt maar weer even probeer met eten…

Ik weet het nu echt even niet meer. De hp waarschuwde zaterdag dat als we aan de paracetamol begonnen, dat we dat even vol moesten houden, want grote temperatuurwisselingen zijn niet goed en daarvan kan ze een koortsstuip krijgen. Maar ik ben toch huiverig om weer paracetamol te geven, omdat ik niet weer een daling van 4,5 graden wil! Ik heb geprobeerd mijn ha te bellen, maar die is vandaag weer eens niet aanwezig, en de vervanger heeft het antwoordapparaat erop en is pas weer bereikbaar na 14.00 (daarvoor alleen voor noodgevallen).

Ik weet dat dit allemaal geen levensbedreigende toestanden ofzo zijn, maar ik weet het echt ff niet meer. Wel/geen paracetamol geven, wel/geen brood geven of toch maar pap. Maar van melkproducten zegt mijn schoonmoeder dan weer dat ze koortsverhogend zijn???

Whaaaaaaa!! Sorry voor mijn lange verhaal, moest het echt even kwijt. Ik ben zwaar gefrustreerd omdat ik niets voor mijn meisje kan doen, en telkens als het beter lijkt te gaan gaat het toch weer mis. Ik baal echt!!

Nou, bedankt voor jullie luisterend oor (of lezend oog )!

Groetjes,
    Myrna, mv Isis en ivv …??

#3709433 Quote

Echt tips heb ik niet. Ik zou direct om 14.00uur even bellen en je verhaal nog eens doen. Ik wens je heel veel beterschap met je kleine meid.

Groetjes,
    Nelly.

#3709435 Quote

Ik zou als ik jou was over 20 minuutjes aan de telefoon gaan hangen bij de vervanger en erop aandringen dat je je zorgen maakt. (moedergevoel)
    Misschien heel raar, maar ik zag pas iets op televisie. Niet om je bang te maken hoor! Maar zijn jullie toevallig afgelopen tijd in malaria gebied geweest? Daar was een kindje die ook steeds koorts had en dan weer niet, en paar dagen weer wel enz enz. Dat schijnt een malaria-effect te zijn.
    Tsja, waarschijnlijk overbodige info, want je moet er maar net geweest zijn. Maar je weet maar nooit.
    Bellen he!!
    Liefs Nelleke

#3709439 Quote

Bedankt voor jullei reacties, dames. Tja, jullie weten hoe het is… als je kind ziek is ben je daar zelf bijna nog beroerder van dan het kind zelf! Ik vind het vreselijk om Isis zo te zien.

Ik ga zeker om 14.00 uur even bellen, sowieso.

Rianne, nu ik jouw verhaal lees geef ik maar even geen paracetamol meer! En Nelleke, nee hoor, al twee jaar Nederland niet uit geweest! Of Limburg moet exotisch genoeg zijn om malaria gebied te zijn, haha (daar wonen m'n schoonouders).

Bedankt in ieder geval, het scheelt al de helft dat ik even m'n verhaal heb kunnen vertellen! Da's het nadeel als je alleen thuis bent; niemand om even lekker tegenaan te klagen!

Groetjes,
    Myrna

#3709441 Quote

Ik zou ook gewoon om 14.00 meteen bellen hoor! Niet twijfelen. Geef nog wel een paracetamol nu. Het is overdag dus je houdt het toch goed in de gaten en vertel je twijfels hierover om 14.00. Succes en laat ons even iets weten als je tijd hebt.

Beterschap,

Liefs Kirsten mv Tyche

#3709462 Quote

en heb je al gebeld? Het klinkt mij alsof ze alweer aan de beterende hand is. Ikzelf zou vwb het eten en drinken gewoon aanbieden en zij geeft zelf wel aan of ze het wel of niet wil. Paracetamol…. ik ben niet zo van de medicijnen, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn en het advies van de experts aanhouden.

Hier in de regio kunnen we 24 uur per dag bellen met Icare, die heeft een telefoonnummer waar ouders dag en nacht kunnen bellen. En als onze ha geen dienst heeft dan kunnen we de huisartsenpost bellen.

sterkte!!

dikke knufff

Esther mv Rêve

#3709465 Quote

Ik las net je topic en ben benieuwd of je gebeld hebt en wat het advies was?
    Linde is ook al 1,5 week aan het kwakkelen en is van hele goede eter naar meisje wat niks wil.
    Zolang kindjes maar goed drinken hoef je je geen zorgen te maken hoor, eten komt wel weer. Al is dat hier bijna alleen maar 3x per dag/nacht een flesje melk.
    Ik vind dat het bij Linde ook wel lang duurt maar ze heeft gelukkig nogal wat reserves, al kun je nu wel heel goed zien dat ze al een week heel weinig eet.
    Maar goed ik ben heel erg benieuwd naar wat jou ha voor advies heeft.

succes net je meisje!!!

groetjes Daniëlle.

#3709470 Quote

Jaja, dames, heb gebeld!
    Nou, weer lekker vaag huisartsenadvies: je MAG wel een paracetamol geven als je WILT, maar het HOEFT niet. Qua koorts hoeft het niet, maar als ik het idee heb dat ze pijn heeft mag het  wel. Bovendien had ik van mijn eigen ha een recept gekregen voor een antibiotica kuur; als het vandaag niet minder was mocht ik daarmee beginnen. Nu zegt die vervangende arts dus: ik zou het niet doen, ik hoor geen alarmerende dingen waarvoor ik  antibiotica voor zou schrijven. Dus dat eventueel morgen met mijn eigen ha overleggen…

Lang leve de huisartsen in Den Bosch!

Nou, ik heb besloten het even aan te kijken, en haar nu geen paracetamol te geven. Ik ben niet zo van de medicijnen bij kleintjes (dit was ook de allereerste keer in ruim 14 maanden dat ze paracetamol kreeg). Ik kijk even hoe het de rest van de middag gaat, ik kan er altijd nog eentje geven als ik het gevoel heb dat ze het nodig heeft.

Dames bedankt voor het luisteren/lezen!

Enne Daniëlle, hoe gaat het nu dan met Linde? Eet ze nog steeds zo slecht? Het gekke is dat Isis tot gisteravond prima heeft gegeten, echt maar ietsje minder dan normaal. Gistermiddag nog doodziek twee boterhammen weg zitten werken!

Groetjes,
    Myrna

#3709480 Quote

Hoi Myrna,

Nog een klein tipje voor het geval je alsnog overweegt om paracetamol te geven: geef het regelmatig en in kleine hoeveelheden (120mg), het risico op temp.schommelingen is dan veel minder groot en het lichaampje krijgt toch de kans te vechten tegen wat er dwars zit.

Dit advies kreeg ik van mijn huisarts (te laat, dat wel) nadat Gijs een koortstuip had gehad (hij was toen 15 maanden). En dat is inderdaad iets wat je niet mee wilt maken.

Heel veel beterschap en hopelijk heb je het ergste gehad nu en is ze snel weer beter!

Liefs
    Susan

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct