Heel herkenbaar verhaal, dit was 12 jaar geleden.
Ben benieuwd hoe het nu met het kind van toen 15 maanden is…
Wij hebben een peuter van 2 jaar en 2 maanden welke pas sinds de laatste maand dat gedrag laat zien.
Belangrijkst is: niet teveel op gedrag reageren, ook niet met goed bedoelde reacties want die worden toch afgewenteld door de emotioneel uit belans zijnde lieveling…
Wat bij ons goed helpt;
– iets opzetten wat ze heel interessant vind; pipi langkous film of Nijntje (dus weglopen van haar, niks zeggen, dvd aan en weer terug naar waar ik stond, ze hoort dan de muziek van Nijntje en is afgeleid)
– zonder iets te zeggen een aantal afleidingen in de buurt klaar zetten, dan kan een druppelende kraan zijn, een favoriete puzzel die ik vast uit elkaar haal en paar manderijntjes in de pannetjes van haar keukentje, allemaal langzaam en zo dat ze het goed ziet zonder dat ik ook maar een woord tegen haar spreek (echt niet doen)
– op de grond gaan zitten en strak voor me uitkijken en nergens op reageren, in eerste instantie haalt ze alles uit de kast om me iets te laten zeggen totdat ze wat rustiger wordt (vraagt veel geduld)
– als het geluid je heel erg stoort dan van die kneedbare oordopjes even in doen, dan hou je het langer vol
groet Ronald Verhagen