Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

en … hoe was de kerst

• Auteur

Tsja, hier even aparte vraag. Natuurlijk heeft iedereen grote verhalen over hoe lekker het 5 gangen-diner was, hoe gezellig de kleintjes waren, hoe mislukt de kalkoen smaakte, hoe bot de familie reageerde op …
    Maar ik heb een ander iets.
    Vroeger toen ik kind was had ik grote verwachtingen van kerst. We waren bezig met musicals, kerstkransjes in de boom. In de kerk kregen we altijd een boekje met een kerstverhaal erin met een grote king-size-sinaasappel. Het waren altijd prachtige dagen!
    Maar naarmate ik ouder werd bleef de verwachting hetzelfde, maar de vervulling stelde me teleur. Aan het eind van de kerst dacht ik dan: "….was dit dan de kerst?"
    Ik heb het nu niet meer zo, misschien heb ik   de verwachting wat bijgesteld.

Ik vraag me af of jullie dit herkennen of niet..

Dus de vraag: Heeft deze kerst aan jullie verwachtingen voldaan? …

Liefs Nelleke

#3712929 Quote

Hoi hoi,

Mijn kerst was helemaal zoals ik het me had voorgesteld. 1e kerstdag zijn we lekker bij mijn ouders geweest. Heel ongedwongen. Geen vijfgangen geen verplichtingen. Nee heerlijk gewoon bij elkaar zijn. 2e kerstdag was ook helemaal naar onze zin. We hebben niets gedaan, niet wezen winkelen, alleen lekker met de kindertjes thuis. Jorick en Milan hebben heerlijk gespeeld, geknutseld en tv gekeken. Het was een heerlijke kerst. Wat ik wel heel jammer vond was, dat ik samen met Jorick naar de kinderdienst wilde in de kerk en toen we er aan kwamen de kerk dicht was. Dus geen kinderdienst. Volgend jaar maar lekker samen met Jorick en Milan naar de kerk….

Groetjes Jolanda

#3712937 Quote

Hoi Nelleke,

Heeeeel herkenbaar! Kerst als kind was fantastisch……………:

de boom die in huis kwam, mijn vader die het allermooiste stalletje maakte. De kerststal waar ik alle beeldjes in mocht zetten. Kerststukjes maken met mama. De voorbereidingen op school, overal lichtjes. Kransjes in de boom, herdertjes lagen bij nachten en stille nacht heilige nacht. Naar de kindermis in de kerk, daarna in het donker naar huis en aan een mooi gedekte tafel met kaarsjes erop nog een hapje eten. Op bezoek bij opa en oma waar alle neefjes en nichtjes tegelijk ook waren. Zó speciaal allemaal.

Bij het volwassen worden en in de jaren erna heb ik vaak dat gevoel gehad: is dit het nou (en dan was het ook gezellig en warm, maar de magie bleef een beetje uit)…. Maar nu, eigenlijk dit jaar weer echt voor het eerst, is het weer écht kerstmis geweest.

En dat komt omdat we het dit jaar opnieuw door de ogen van een kind beleefd hebben. Gijs is bijna vier enhij zich nu ech bewust van het bijzondere. Hij is dól op het kerstfeest. Het opzetten van de boom, helpen met versieren, de lampjes buiten, het stalletje met alles erop en eraan, de mooi versierde tafel, de nieuwe kleren die hij kreeg, het kerstverhaal in de kinderviering: alleen maar stalende ogen en een stralend gezichtje. Écht waar: gelukkiger kun je mij niet krijgen.

Dus ja, deze kerst voldeed volledig aan het gevoel dat ik erbij had toen ik klein was.

Liefs
    Susan

#3712947 Quote

ik ben van mezelf onwijs nuchter zodat ik niet snel teleurgesteld ben in dit soort dingen
    deze kerst was dus prima en precies zoals gepland, eerste kerstdag lekker rustig aan en in de loop van de middag naar opa en oma, lekker gourmetten, niet al te laat naar huis
    gisteren helemaal niks gedaan, Ivar heeft lekker bijgeslapen en wij gewoon lekker kneuterig op de bank hahahaha

we hadden geen kerstboom dit jaar, door  weekend weg, werken en ik ook nog paar dagen weg met Ivar, waren we erg laat met de boom van zolder halen en hebben het uiteindelijk dus niet meer gedaan, we hebben ons wel voorgenomen volgend jaar direct na Sinterklaas de boel aan te kleden hier, hihi! we hadden dus ook alleen maar een kerstgevoel bij opa en oma, maar dat is prima hoor!

groetjes Jenneke

#3712951 Quote

Ik heb iets minder met kerst dan de meiden boven mij. Jack zet altijd de kerstboom op, en dit jaar met een heel enthousiaste Isa. Was heel leuk om te zien en dat wel met haar te delen.

jack is vaak alleen geweest met kerst, dwz zonder ouders die gingen gewoon op vakantie….  hij kan zich daar maar moeilijk van losmaken met deze dagen..

Hij ook moest werken, de meiden alletwee buikgriep en mijn ouders waren ook ziek. Tja, ik had het wel anders voorgesteld en ook wel wat teleurgesteld maarja, het was gewoon niet anders. Nu is Jack ziek  en ligt op bed (doe mij twee zieke kinderen dan 1 zieke man!!!! grmpf)  …

Ik heb kerst dit jaar ook niet 'gevoeld' dus dat betekent: VOLGEND JAAR meer afdwingen en beter (voor mijzelf) regelen… en dan wordt het ook gezelliger, ik heb het gewoon wat van iedereen latenm afhangen.

Maar ik ben niet in mineur hoor!!! Ik heb twee heerlijke meiden die zo leuk kunnen spelen samen en met mama…. ze wilden niet eens naar buiten!! Dus niks te klagen hoor!!

Geef mij nog maar wat kerstverhalen hier en ik ga em ook voelen
    Liefs Renske

#3713056 Quote

wauw tranen in mijn ogen van dat stukje van susan…Heel herkenbaar!
    Zo wil ik het ook voelen , maar ook bij mij blijft dit weg…Kan me goed voorstellen nu Gijs 4 is dat je er van kunt genieten hoe hij dit ervaart…

Ik heb dit trouwens met heel veel dingen (sinterklaas , verjaardag etc) Zelfs de Efteling! Vroeger leek het allemaal veel tsja ik kan dat niet zo omschrijven….Mooier denk ik…

Liefs lonneke

#3713059 Quote

Kerst was vroeger met z'n drietjes thuis (mijn vader, mijn moeder en ik). Kadootjes onder de boom. De lichtjes beide kerstdagen de hele dag aan (andere dagen alleen 'savonds). Gezellig samen zijn.

Helaas zijn later mijn ouders gescheiden en 4 jaar geleden overleed mijn moeder plotseling, een week voor kerst.

Voor ons dit jaar geen boom in huis, maar ik heb wel wat versiering en verlichting opgehangen (itt vorig jaar). Langzamerhand komt het kerstgevoel een beetje terug, natuurlijk niet in de laatste plaats omdat ik graag zou willen dat Julian later met een warm gevoel terugkijkt op de kerst. Net zoals ik dat doe naar vroeger.

Maar dat kerst voor mij nooit meer hetzelfde zal zijn, moge duidelijk zijn.

Ellen mv Julian

#3713277 Quote

Tja, er zijn wat jaren geweest (toen mijn moeder nog leefde) dat het met Kerst wel leuk was. En inderdaad met school naar de kerk en na afloop een boekje + sinaasappel (als je geluk had). Nu maken we er zelf iets van. Gewoon gezellig en het heeft totaal niets meer te maken met de christelijke gedachte erachter. Daar ben ik zelf eigenlijk heel blij mee. We geven er gewoon zelf een invulling aan en that's it. Heb het nodige meegemaakt waardoor de behoefte naar de christelijke kerstgedachte niet meer aanwezig is.

Groetjes,
    Nelly.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct