Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

donorregistratie

• Auteur

Hoi

Jaren geleden heb ik laten registreren dat mijn organen niet gebruikt mochten worden na mijn overlijden. Nu ben ik daar toch anders over gaan denken.
    Stel datmijn eigen kind een orgaan nodig heeft om verder te kunnen leven, daar zou je toch alles voor over hebben. Of stel dat ik zelf alleen verder kan leven met een gedoneerd orgaan, die zou ik voor mezelf moeten weigeren omdat ik zelf ook weiger om anderen te helpen na mijn dood.
    Vandaar dat ik heb besloten om mijn organen wel beschikbaar te stellen na mijn dood.
    Misschien niet zo'n gezellig onderwerp maar ik wil er toch even bij stil staan.
    Hoe denken jullie over orgaandonatie?

Groetjes Jama
    mv Thijs

#3713027 Quote

Hoi,

Ik ben al jaren donor, toen het formulier kwam toen ik 18 was (denk ik) ingevuld en nooit vanaf gezien. Ze mogen alles hebben als ze maar iemand kunnen helpen, want dan leef ik toch nog een beetje. Ik wil mijn familie niet voor de keuze stellen, dit is mijn keuze.

Trouwens Annemiek volgens mij kan je nu ten alle tijden je keuze veranderen. (als ik dereclame moet geloven). Zelf hoeft het niet voor mij, maar ik zou het eens nakijken als ik jou was.

Ook mijn zusje wil niet dat haar hoorvlies wordt gebruikt, tja ik heb er geen moeite mee.

Moet me eens gaan inschrijven voor bloeddonatie, kon nooit ivm verbuitenland reizen, dan ben je een verhoogd risico, nu niet meer, dus geen reden om het niet te doen.

liefs Nanda

#3712949 Quote

Ik ben voor! Ik sta ook als donor ingeschreven. Ik geef ook een paar keer per jaar bloed bij de bloedbank. Veel meer mensen zouden dit moeten doen! Als je zelf dood ligt te bloeden ben je ook maar wát blij dat anderen de moeite hebben genomen even naar zo'n afname post te komen. (en kom niet aan met de rede: "ik kan niet tegen naalden….". Dat vind ik zo'n zwakke. Ook al is het de waarheid.)
    Ik ga zelfs een stapje verder in mijn mening van 'voor donorregistratie'. Ik vind zelfs dat mensen die zelf als donor geregistreerd staan voorrang moeten krijgen op wachtlijsten als ze zelf ook donor zijn op de mensen die dat niet zijn. Natuurlijk zijn daar een heleboel 'maar's' aan verbonden. Mensen die het niet kunnen om diverse redenen. Maar daar valt vast wel een mouw aan te passen.
    Nou mensen: laat de discussie maar komen! (met respect voor iedereen natuurlijk hè!)
    Liefs Nelleke

#3712950 Quote

Ik ben zelf ook al jaren donor, net als jenneke denk ik: na mijn dood merk ik er niks meer van. Wat wel gek is: ik heb aangegeven dat ze mijn hoornvlies niet mogen hebben. Als je er nuchter over nadenkt slaat het nergens op, maar ik denk wel eens: stel je voor dat ik niet kan zien waar ik naartoe gaan hierna…….. Gek he?

Ook mijn hart donoren blijf ik een raar idee vinden: daar klopt al mijn liefde voor mijn dierbaren, wat moet een ander daar nou mee? Ook nier realistisch, dat weet ik. Maar ik ben niet altijd een nuchter typje….

Dus ja, ik ben donor, maar de gedachte dat het daadwerkelijk nodig zal zijn vind ik nog steeds wel beangstigend. Als ik bij leven zou kunnen doneren voor een dierbare zou ik dat meteen doen. En wat moet het verschrikkelijk zijn als je zelf, je man of je kind (of een andere geliefde) op zo'n wachtlijst staat.

Liefs
    Susan

#3712955 Quote

Ik ben al vanaf mijn 15e donor..

Destijds een programma gezien waar ik zo van onder de indruk was dat ik geen moment twijfelde. Met  een overleden  persoon werden 9 mensen gered of het leven veraangenaamd…

Het geluk en gezondheid wat een ander dan toekomt (na mijn overlijden) geeft mij nu al een gelukzalig gevoel. Een familie die wordt opgebeld dat er eindelijk, na misschien wel jaren, met spoed naar het ziekenhuis moet komen voor een orgaan. Tranen van blijdschap.. Een leven dat weer "normaal" gaat worden.. Weer kunnen hardlopen, weer een toekomst hebben , niet meer aan de dialyse of je niet meer ziek voelen 24 uur per dag.. Dat wens ik iedereen.. (wordt al emo als ik er aan denk haha)

Wél ben ik van mening dat mensen die zelf ook donor zijn voorrang moeten hebben op een donororgaan dan mensen die zelf geen organen/huid etc willen af staan. Ik vind het namelijk nogal een kromme gedachte dat je wel wilt nemen maar niet wilt geven..

Hier dus een échte voorstander!!
    Leven en laten leven in elk opzich..

Voor iedere andere keuze heb ik respect. Doen waar je jezelf goed bij voelt!

Esmé mv Kay

#3712957 Quote

Ow haha.. Susan.. Lees je reactie nu pas.

Ook heb ik met uitzondering van mijn hoornvlies en huid.

Ik wil graag dat mijn buitenkant intact blijft. Van buiten wil ik gewoon Esmé blijven, van binnen mogen ze me helemaal leeg halen

Met mijn ogen heb ik alles gezien en meegemaakt. Ogen zijn ook  de spiegel van de ziel. Dat is wat ik graag zelf wil behouden.

Bijgeloof? Misschien wel, maar het is voor mij de beste keuze. Ik voel me er goed bij..

Esmé mv kay

#3712959 Quote

Hmz,.. volgende x eerst reacties leven en dan zelf reageren Esmé haha,..
    las dat Nelleke er ook zo over dacht qua voorrang. Ik ben het dus volledig met haar eens.

#3712994 Quote

Hey!

Leuke en dappere discussie deze!

Ik ben ook donor geworden op de dag dat ik 18 werd, daarvoor liep ik met een ongeldig formulier rond… Ik zou ook dolgraag een orgaan willen hebben van een ander als dat nodig zou blijken te zijn. En ik vind het niet reeël om dan zelf zo gierig te willen zijn om niets af te willen staan na je dood.   Bij mijn schoonfamilie heeft niemand een codicil,  vanwege geloofsovertuigingen. Prima, maar ik word woest als ik ze vraag om dan ook een orgaan te weigeren als ze die nodig blijken te hebben, dat men je dan aankijkt zo van: Dat   doen we dan waarschijnlijk weer niet…!
    ( Hubbie heeft er wel  één overigens hoor…) Van mij mogen ze alles hebben wat ze nodig hebben…  
    Ik ben ook wel van de extremen wat de codicils betreft: Kortingen op verzekeringen, kortere wachtlijsten, en wat mij betreft  zelfs eerst kijken of iemand al een codicil heeft alvorens een orgaan aan te bieden!  Ik ben voor het principe dat men eigenlijk automatisch donor zou moeten zijn, tenzij  men een verklaring heeft van niet willen. Dat zou alles al een stuk bespoedigen denk ik.
    Verder denk ik dat het veel duidelijker zou moeten zijn, aan hoeveel eisen een lichaam, of donor, moet voldoen om überhaupt in aanmerking te komen om donor te kunnen zijn. Veel mensen weten niet dat er zoveel eisen aan zitten dat de kans erg klein is dat er iets gebruikt kan worden na je overlijden!  

Groetjes Marieke

PS, Ik kan het makkelijk zeggen met mijn uitspraken, maar ik hoop inderdaad net als Nelleke dat we elkaar in elkaars waarde laten in dit topic…

#3712996 Quote

Na mijn auto-ongeluk in 1998 heb ik mij direct laten registreren. Eerst maar met bepaalde organen maar later heb ik dit weer herzien en heb ik aangegeven dat ik mijn buitenkant intact wil houden.   Met de rest van mijn organen mogen ze alles doen. Ik ben mijn heel bewust geworden hoe kort het leven kan zijn en hoe belangrijk het is dat mocht ik komen te overlijden er iemand anders langer kan genieten van het leven doormiddel van mijn orgaan donatie.

Groetjes Jolanda

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct