Hoi Daphne,
Ik heb even op het web gesurfd omdat ik sinds de kids op vakantie zijn geweest bij hun vader (ik ben gescheiden), Siebe (2 jaar vanaf 22 juli) soortgelijk gedrag vertoond. Siebe is echter ontzettend geschrokken tijdens die vakantie van het hevige onweer dat losbarstte toen ze ook nog eens net de eerste nacht in een park logeerden. Vreemde omgeving en dus ook nog zo geschrokken, dus ik dacht eigenlijk dat het daar aan lag.
Toen je de term verlatingsangst liet vallen had ik in eerste instantie zoiets van; dat is toch niet meer op deze leeftijd, maar al lezende op de site werd me duidelijk dat verlatingsangst en eenkennigheid het hevigste zijn tussen de 8-18 maanden maar dat het tot het 3de levensjaar kan duren.
Gisteravond was het hier ook vreselijk. Het begon net toen Siebe naar bed moest vreselijk te regenen en dat leidde er toe dat hij helemaal in paniek raakte. Ik heb hem op zeker moment ook even laten huilen, maar het werd al maar erger. Toen ben ik maar met hem op schoot op een stoel in zijn kamer gaan zitten en is hij uiteindelijk op schoot in slaap gevallen. Ik ben dus erg benieuwd hoe het vanavond zal verlopen. Siebe zit ook net in de overgang van wel/niet meer 's middags slapen, dus het is wat dat betreft een beetje een grijs gebied voor mij (waar ligt het dus aan).
Mijn advies is om hem zoveel mogelijk geborgenheid te geven/tonen, want zoals je zegt is hij erg angstig en ik persoonlijk vind dat je die angst moet proberen weg te nemen, omdat het anders misschien van kwaad tot erger wordt. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat het weer een fase is.
Ik wens je veel succes en laat nog eens horen hoe het jullie vergaat?
Groetjes Fonske