Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Bekkeninstabiliteit

  • Auteur
    Berichten

  • Manouk Manouk
    Bijdrager
    #10413276

    Hay,

    Zijn er hier ook moeders (inspe) die kampen met bekkeninstabiliteit. Ik heb 2 weken geleden de diagnose gehad en ben erg zoekende naar wat voor mij werkt. Misschien kunnen we ideeën en ervaringen delen?
    Liefs,


    Hndrks
    Bijdrager
    #10413279 Quote

    Bekkenband!


    Wittechocola
    Bijdrager
    #10413323 Quote

    Hi!

    Ik heb chronische bekkenpijn overgehouden van mijn eerste zwangerschap. Nu zwanger van de tweede dus vrij pittig nu al (13 weken zwanger). 

    Maar een goede fysio is echt de basis. Na lang zoeken heb ik een hele goede gevonden, ik weet niet of je in de buurt van Amersfoort woont? Wat ik zeg, de fysio is de basis maar zelf kan je er ook genoeg aan doen. Wat voor de 1 werkt, hoeft helaas niet voor de ander te werken. Het ligt er ook heel erg aan waar de pijn het meeste zit. Bij/ na mijn eerste was het vooral mijn stuitje, nu is het vooral mijn heupen. Hier een aantal tips:

    Veel rusten tussen activiteiten door. Neem niet teveel hooi op je vork en verdeel je activiteiten. Als het niet gaat, gaat het niet. 

    Vooral op je linker zij liggen met een tussen tussen je knieën. Op je linker zij is de doorbloeding naar de placenta het beste dus winwin.

    Schaf een voedingskussen aan en slaap hiermee. Weer op je linkerzij. 

    Ik vind een douchekrukje heel fijn om lekker onder de douche te kunnen zetten. 

    Elke dag even een stukje lopen, bij mijn eerste deed ik het na het avondeten, partner mee en even lekker wandelen. Probeer ervoor te zorgen dat je niet “vast roest”. 

    De app: Rost moves mama. Hier zie je de juiste houdingen die je aan moet houden bij bepaalde bewegingen. 

    Maar echt de meest gouden tip, luister naar je lichaam. Heeft je lichaam rust nodig, doe dat dan ook. 

     

    Ik hoop dat je er wat aan hebt! Helaas hoort onbegrip ook bij deze klachten. Mensen onderschatten het heel erg, weten niet wat voor impact het heeft. Hoop voor jou dat je omgeving er wel oke op reageert. 

    Zet m op!!


    Wittechocola
    Bijdrager
    #10413324 Quote

    En als je vragen hebt, stel ze gerust. Ben helaas ervaren genoeg hierin. 


    Julesss
    Bijdrager
    #10413347 Quote

    Ja ook hier ervaring mee.. Bij mijn eerste zwangerschap startte het bij week 26 en was het al snel bijna niet meer te doen. Werd veel minder zodra ik bevallen was alleen het is tot nu toe nooit helemaal over gegaan. Nu net zwanger van de tweede dus ik vrees een beetje. Maar wat wittechocola al zei: zoek een goede fysio! En dan niet een normale fysio maar een bekkenspecialist. Ik ben zeer tevreden met degene die ik nu heb en hoop dat ze me deze zwangerschap door kan helpen. 

    Ze zullen je waarschijnlijk oefeningen op een bal geven, diepe buikspieren (beetje afhankelijk van hoe ver je bent) en bilspieroefeningen. 


    MoesjeSharel
    Bijdrager
    #10413410 Quote

    Hier ook bekkenpijn. In m’n eerste zwangerschap gelukkig goed geholpen en ben na m’n bevalling nog best veel terug geweest om het allemaal te redden. Helaas in deze zwangerschap al vanaf het begin last. De bekkenfysio helpt met oefeningen en mijn onderrug/heupen masseren. Maar het begint nu ook tussen m’n benen weer pijn te doen.
    Veel rust, maar ook wel afwisseling en inderdaad elke dag een rondje blijven lopen. En natuurlijk de oefeningen van de fysio doen. Succes en ik vind het ook wel fijn om er hier over te praten eventueel.

    Lees ook: Uitgerekende datum berekenen - handige tool

    Galileo
    Bijdrager
    #10413485 Quote

    Bekijk goed waar je op zit en hoeveel je zit. Ik had heel veel pijn aan met name mijn stuit rond week 20 van mijn eerste zwangerschap. Fysio verrichte wonderen, maar ook aanpassen van mijn stoel (van ‘luxe’ bureaustoel naar houten kruk) maakte veel verschil. Nu in tweede zwangerschap weer klachten, fysio masseert alles goed zo om de 2/3 weken en tips voor tillen etc, maar wat vooral verschil maakt is dat ik zoveel mogelijk op harde dingen zit. Dus meer op houten eettafel stoel, minder bank, geen bureaustoel maar kruk. En zitten en staan/lopen wissel ik veel af, tussendoor even wandelingetje naar supermarkt oid. Goed op je lijf letten en toch ook wel een beetje fit blijven. Tijdens eerste zwangerschap ookveel gehad aan ZwangerFit, maar ligt nu helaas stil.


    Manouk Manouk
    Bijdrager
    #10419450 Quote

    Thnx! Harde dingen om op te zitten heb ik nog niet geprobeerd. Daar gaan we zeker een poging mee wagen.


    Manouk Manouk
    Bijdrager
    #10419455 Quote

    .

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct