Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Concentratieprobleem Op Werk Na Verlof

  • Auteur
    Berichten

  • Liefwonder
    Bijdrager
    #10550248

    Hoi!

    Ik zit ergens mee en wil het van me afschrijven, misschien herkennen andere mama’s dit ook. Ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en mogelijk tips. 

    Ik ben 4 maanden geleden bevallen van mijn eerste kindje, een gezonde dochter. Het gaat erg goed met haar, al zijn de nachten sinds deze week wat minder (mogelijk de slaapregressie 😉 haha)

    Ik ben ongeveer een maand geleden weer begonnen met werken (adviesbureau, veel achter de computer). Ik ben van 4,5 dag naar 4 dagen werken gegaan en heb op de dinsdag nu mijn ‘mama-dag’. 

    Omdat ik borstvoeding geef kolf ik 3x (20 minuten per keer) op een werkdag. Van de 8 uren die ik op een dag werk, gebruik ik in totaal 1 uur voor het kolven en ga ik 1 uur eerder naar huis. Op een werkdag blijven er dus 6 uren over. Over de week gezien is dit dus 4*6 uur= 24 uur. Ik kan in principe zelf bepalen hoeveel projecten ik aanneem, dus ik bepaal zelf hoe vol ik zit qua werk.

    Waar ik nu mee zit is dat sinds ik weer begonnen ben met werken na m’n verlof ik last heb van concentratieproblemen en moeite heb met plannen en uitvoeren. Doordat ik 3x moet kolven en de lunchpauze nog tussendoor komt heb ik soms het gevoel dat ik net nergens aan toe kom. De momenten dat ik dan voor werk kan gebruiken, laat ik me ontzettend afleiden doordat ik me slecht kan focussen.. Hier baal ik ontzettend van, maar het lukt me erg moeilijk om dan toch de draad op te pakken en eens te knallen. Misschien speelt hier slaaptekort mee, of is m’n brein alleen maar bezig met m’n dochter. Ik vind het lastig en weet niet zo goed hoe ik weer energiek en gefocust een productieve dag kan hebben. 

    De kleine gaat 3 dagen naar de opvang en ik en haar vader zijn allebei een dag thuis met haar. Soms denk ik, misschien moet ik een halve dag minder gaan werken om ook echt een middag helemaal voor mezelf te hebben (terwijl zij op de opvang is). Maar dat zou betekenen dat ik nog minder tijd over houd voor mijn werk. En in principe hanteert mijn werk dat mensen met mijn functie minimaal 70% van de tijd aanwezig zijn, dus 28 uur. Daar kom ik nu met het kolven dus al onder.

    Herkennen jullie je hierin? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met werken/kolven etc. Heb je misschien tips of ideeën hoe ik mezelf weer wat meer kan motiveren om productief bezig te gaan. 

    Liefs,

    E.


    Mateke
    Bijdrager
    #10550265 Quote

    Die concentratieproblemen herken ik wel. Ik geloof dat dit het fenomeen is dat ze mom brain noemen, haha. Ik ben ook echt veel sneller afgeleid op het werk dan vroeger en vergeet echt alles dat niet opgeschreven staat. Kolven heb ik eerlijk gezegd snel opgegeven maar ik snap heel goed dat je dit nog wil doen!

    Ik weet niet hoe het in jouw job eraan toe gaat, maar wat mij wel helpt, is op maandag als eerste werk mijn hele week te bekijken en te plannen. Ik maak dan mijn to-dolijstje op voor de hele week en start met het voorbereiden van al mijn therapieën (ik ben logopediste), zodat ik dit niet meer tussendoor moet doen. Dan kan ik op andere momenten in de week de rest van mijn to-dolijst afwerken. Ik probeer ook in blokken te werken, in die zin dat ik soort opdracht per soort opdracht probeer af te werken. Vb. een blok verslagen maken, een blok therapieën voorbereiden, een blok administratie en facturen nakijken, … Ik merk dat ik dan alles wat makkelijker in één keer kan doorpakken dan een keertje hier een uurtje verslag maken en daar dan even tussendoor wat betalingen nakijken.

    Ik weet niet of dit jou helpt maar wie weet zit er toch iets zinnigs tussen. Hier is ook zeker niet elke dag en elke week even productief. Als het dan een dagje of 2 weer wat minder is, tja, dat is dan ook maar zo. Dan probeer ik dit de week erna wel weer in te halen of dan duren sommige taken iets langer dan anders. Een (namid)dagje voor jezelf hebben klinkt ook wel heerlijk! Maar bij mij draait dit dan toch steeds uit op huishouden of andere klusjes doen ipv echt rust te nemen, maar misschien is dit bij jou wel weer anders, haha.


    NicoleSD
    Bijdrager
    #10550317 Quote

    Heeel herkenbaar! T’is niet voor niks 9 maanden ontzwangeren 😉 Heb nu dochtertje van 4,5 maand oud. Ik doe voor mn werk ook nog opleiding en op 1e dag terug op werk begonnen ze al over planning voor rest van m’n studie. Toen raakte ik ook helemaal in paniek want kon in supermarkt amper paar dagen vooruit plannen voor avondeten 😅. Krijg nu paar maanden uitstel gelukkig! Maar ze zeggen dat het beter wordt, maar of het helemaal weer wordt zoals eerst was. ? 🙄
    En voor kolven heb je gewoon recht op 25% van je werktijd..dat moet gewoon meegerekend worden met die 70% aanwezig neem ik aan…


    Bo-Belle
    Bijdrager
    #10550335 Quote

    Ojaaa verschrikkelijk dit! Duurt ook echt wel even voor je weer op dreef bent, je hersens zijn letterlijk anders aangelegd ondertussen met heel andere prioriteiten. Komt wel weer goed maar duurt best lang… hier bijna een jaar! En nu ik net weer een beetje op.volle sterkte draai ben ik pril zwanger en ik merk het nu al in m’n hoofd haha. 

    Hier helpt elke dag starten met een to do lijst en me daar ook aan houden. Kolftijd was irritant inderdaad. Ging vrij snel over naar 2x kolven, maar dat moet maar net kunnen met je productie natuurlijk. 

    Hang in there mama! Komt goed maar duurt een tijdje 🙂 


    HeHoLetsGo
    Bijdrager
    #10550371 Quote

    Herkenbaar hoor! En niet alleen alles vergeten (terwijl ik eerder een lopende agenda was) maar ook continu alles kwijt zijn. Die van ons is ondertussen 1,5j en het is iets minder geworden maar nog altijd zo erg aanwezig dat ik er echt last van heb, voel mij mezelf niet meer. 
    Ik doe regelmatig van die brain train dingen in de hoop dat m’n hersenen weer wat meer zoals vanouds worden maar tot nu toe is t dramatisch. Oplossing of tips heb ik dus ook niet. Nu zwanger van de 2e dus houd m’n hart vast voor na de geboorte. 


    PM
    Bijdrager
    #10550376 Quote

    Ik heb een heel ander soort werk, ik werk in de schoonmaak. Dit doe ik al jaren dus ik weet het best maar op het begin nam ik even 2 minuten de tijd om te denken. Oke dit is mijn werk voor vandaag en daar heb ik dit voor nodig. Ik zorgde ervoor dat ik (zo goed als) alles had en ging dan aan de slag. Wel dacht ik maar in 2 stappen tegelijk (bijv. Eerst dat zaaltje, dan de toiletten) als ik dan klaar was met de eerste bedacht ik een volgende stap (dus toiletten daarna de hal) etc.

    Wat verder nog hielp waren de volgende dingen:
    – Accepteren dat de situatie nu gewoon zo is. (Daardoor geeft het minder stress). Iemand die een tijdje ziek is geweest moet ook weer opstarten (heb ik zelfs na vakantie). Moet je ook even kijken wat je (lichaam) doorstaan hebt (/heeft). Je lijf is nu ook nog hard aan het werk voor de melkproductie en je herstel.
    Als je ook kijkt naar wat wel is gelukt sluit je je werkdag positiever af, dat kan ook helpen om de volgende werkdag wat “frisser” te starten.
    – goed drinken, vooral ook tijdens kolven. Als je koffie drinkt zet daar een glas water tegenover (dus 1 kop koffie is een glas water extra, 2 koffie 2 water etc.) Koffie ontrekt vocht aan je lichaam en wat je vooral met BV/kolven voldoende nodig hebt is vocht
    – je hebt mamafit vitamines (bijv. Van davitamon) die kunnen je ook helpen om energie te krijgen. (Misschien slik je al zoiets, dat weet ik niet). Daar zitten namelijk allerlei vitamines in die je herstel ondersteunen, goed herstel is ook meer energie.
    – qua percentage aanwezigheid, kolftijd geldt als werktijd (voor zover ik weet) dus moet je die gewoon bij je uren tellen. Ook als je niet in de ziektewet zit (en je dus door hun gebeld wordt) mag je de bedrijfsarts om advies vragen. Die kunnen als dit nodig is ook in gesprek met je werkgever als zich problemen voordoen.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Mooi dat jullie beide een dag met jullie dochter thuis zijn.
    Zorg goed voor jezelf en je gezin.
    Werk kan iets tijdelijke zijn (je kan wisselen van baan) maar je kind(eren) is/zijn voor altijd. Als mij iets frustreert helpt dat mij om prioriteiten te stellen.

    Lees ook: Alles over doorslapen

    Liefwonder
    Bijdrager
    #10551879 Quote

    Hallo andere mama’s, 

    Bedankt voor jullie reacties en fijn om te lezen dat jullie dit ook herkennen. Ik merk al aan mezelf dat doordat ik het bespreekbaar maak, hier en in real life (werk/thuis), dat me dat ten eerste al helpt. 

    Een stukje acceptatie wat één van jullie ook noemde is daar ook onderdeel van. Daarnaast probeer ik ook wat gezonder te eten, waardoor ik minder van die suikerdipjes heb. En werkt het plannen van m’n dag op het werk ook goed. Misschien moest ik er gewoon weer even in komen. Telefoon in de tas laten liggen werkt ook haha.

    Zo zal het vast de ene keer beter gaan dan de andere keer en dat is oké 🙂

     

    Groetjes!

    #10555758 Quote

    Hoi!

    Ik hou het kort, want moet slapen, want heb nog steeds niet het brein zoals het was (na 3 kids).

    Maar…. Je bent zeker niet de enige!ik had er heel veel last van. Er zat maar 1 ding op, niet te veel inplannen ik en zorgde dat ik op mn werk steeds een concentratieplekje opzocht (niet zo sociaal). Het schakelen van kolven en pauzes en werken herken ik ook, want ga je dan nog 20 minuten aan dat verslag waar je al zoveel moeite mee hebt om daarin te komen?

    Op den duur wordt het beter, echt waar. En bij mij werd het bij allemaal ook beter na het afbouwen en uiteindelijk na 8 maanden stoppen van de BV, alhoewel ik dat niet wil stimuleren, maar het helpt echt om je brein wat minder wollig te maken. En je lijf wat minder week (mocht je daar last van hebben).

    Heel veel succes en hou vol, you are doing a good job! Druk af en toe je snor, je kunt heel je leven nog werken. Deze periode is maar tijdelijk! 

    Groetjes! 

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct