Ik denk niet dat ik wel betuttelend ben maar ik vind kan er niet zo goed tegen als mensen zeggen dat een kind “huilt om niks”. Ik heb echt met heel veel kinderen, karakters, leeftijden, afkomsten en verledens gewerkt en ja het ene kind uit zich anders dan het andere en ja het ene kind huilt hierdoor eerder (en soms echt heel snel) dan het andere maar een kind huilt niet “om niks”.
Als professional is het je taak om te zien waarom het kind zo snel huilt, te zien wat hier achter zit en hem/ haar daarin te ondersteunen. De ene keer kan dit zijn door het weerbaarder te maken, een andere keer kan dit zijn door aangeleerd gedrag om te buigen of door het kind tips te geven hoe het ook met een situatie om kan gaan. En soms zit een kind gewoon niet lekker in zijn vel en huilt daardoor snel. Een emmertje wat continu vol is loopt nou eenmaal snel over. Dan is het een goed idee om te kijken hoe dat emmertje leger kan raken zonder te overstromen (huilen).
Een kind op een stoel zetten daar leert het over het algemeen bar weinig van. Als het om welke reden dan ook even uit de situatie moet en er daarna een gesprek volgt om te leren van de situaitie oké maar dat idee krijg ik van jouw verhaal niet.
Ik begrijp dat het intensief is als juf, ze hebben veel kinderen in een klas en als een kind dan snel op dingen reageert komt je misschien niet goed uit maar dan zal ze toch een middenweg moeten vinden. En dat “ze niet betuttelend is” vind ik geen excuus. Dus ik zou niet akkoord gaan dat je zoontje om bovenstaande redenen telkens op een stoeltje wordt gezet tenzij er een duidelijk leerdoel voor hem aan vast hangt.