Bij ons begon het wat later, rond zijn 3e verjaardag. Een ontwikkelingsvoorsprong vermoedde wij toen alleen nog niet, dat kwam pas op de basisschool. De juf noemde hem voorlijk bij de kennismaking. Toen hij 4,5 was noemde ze hoogbegaafdheid voor het eerst. Achteraf gezien waren er wel signalen, maar die hadden we niet opgepikt.
Wij hebben aangegeven aan zoon dat we school hadden gevraagd of er al plek was toen hij ernaar vroeg. Helaas, helaas, geen plek tot hij bijna 4 was. Een paar weken voor de start zeiden we dat er eindelijk plek was en konden we de datum in het vooruitzicht noemen. We hebben het zo een jaar kunnen rekken.
Er zijn wel scholen die kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong eerder toelaten, maar dat gaat denk ik niet om een hele lange tijd. Ik weet niet of de school die jullie op het oog hebben dit ook biedt.
Ik vraag mij af wat hij van school verwacht. Want als je denkt te kunnen leren lezen en rekenen bij aanvang van groep 1, dan kan het wel teleurstellend zijn in het echt.
Mijn zoon is nu 7 en (nog) niet getest. Het blijven bij ons vermoedens. Maar aanpassingen in het onderwijs zijn bij hem echt wel nodig, anders wordt zijn gedrag vreselijk. Slechte concentratie, anderen afleiden, slecht luisteren en laag tempo als hij niet werkt op zijn niveau.
Ik heb je in een ander bericht/onderwerp naar het HB kind forum. Daar is ook een pre-school topic.
Als hij inderdaad hoogbegaafd is, dan moet je er toch iets mee denk ik. Anders stompt hij misschien al af voor hij met school begonnen is.