Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Slecht slapen

  • Auteur
    Berichten

  • MommyvanZ
    Bijdrager
    #10109144

    Dames, 

    Ik heb een vraagje. Ik slaap echt zo mega slecht.

    Ben momenteel 26+5 En dit houd al 1.5 week aan.

    Ik ga zo rond half 11 naar bed, slaap een uurtje en vervolgens lig ik tot half 4/4uur wakker. Dat is opzich niet het ergste.. Maar mijn wekker gaat weer om kwart voor 7 om te werken.

    Tussendoor ga ik dan maar uit bed, lezen/tv kijken/tekenen of gewoon nog even op mijn telefoon zitten. Op het moment dat ik wakker ben ben ik ook echt wakker en zou ik het liefst al van alles ondernemen. 

    Op werk en overdag ben ik echt een wrak en kan ik de rust niet vinden om even tussen door te gaan liggen. Puur omdat ik bang ben dat ik savonds dan weer niet slaap ( wat sowieso al niet lukt eigenlijk)

    Zijn er meer dames die dit hebben en zo ja wat doen jullie er tegen? Of hebben jullie misschien tips?

     

    Xx

    #10109149 Quote

    Hoi,

     

    ik ben nu 8 weken zwanger en slaap al 1,5 week slecht. Het duurt lang voordat ik inslaap en als ik wakker word van mijn zoontje die zijn speentje wil, slaap ik daarna niet meer in. Ik ben op werk ook iedere dag moe.. erg vervelend. 

    Het is een bekend zwangerschapskwaal.. helaas. Enige tip die ik je kan geven is kijk niet op je telefoon of tv daardoor blijf je juist wakker. Probeer inbed te blijven. Ik denk als ik in bed lig in het donker rust ik toch nog wat uit. Ik had laatst erge hoofdpijn snachts van de vermoeidheid en heb toen paracetamol geslikt. Toen sliep ik als een roosje.. Maarja iedere nacht paracetamol slikken is ook geen optie… 


    Wolkjes
    Bijdrager
    #10109172 Quote

    Hoi,

    je geeft aan overdag niet te slapen omdat je bang bent dat je daardoor snachts niet meer slaapt. Maar geef er eens aan toe. Zoek ergens op de dag minimaal 20 minuten, maximaal een uur om toe te geven aan je vermoeidheid. 

    Even een kleine reset door wat nieuwe enegrie. Zeker als je echt moe bent heb je het gewoon nodig. Snachts slaap je echt wel. Al die gedachten erover maken het waarschijnlijk alleen maar erger… 

    En wat misschien ook helpt is een bedritueel maken voor jezelf. Even aandacht voor jezelf en tot rust komen voor je het bed in stapt.

    ik hoop dat je er wat aan hebt! 


    MomOfAGirl-
    Bijdrager
    #10109209 Quote

    Hoi!

     

    slecht slapen is echt rot. Ik ben 37 weken zwanger en slaap zo’n 2-4 uur in de nacht. Gelukkig heb ik nu verlof en slaap ik dan ook overdag nog de uurtje. De verloskundige raadde mij aan, om vooral juist niet op je telefoon te gaan. Het licht van je telefoon, maakt je hersenen actief. Ik maak nu wat thee zonder lichten aan te zetten en drink deze in bed op, om daarna weer te gaan liggen. Ik lig vooral wakker, omdat er van alles door mijn hoofd gaat, zwanger zijn is nou eenmaal spannend en een bevalling ook. Misschien zou je kunnen kijken wat hetgeen is wat jou wakker houdt.

    Succes! 

     

    Ps ik schrijf dit nu 02:55, omdat ik weer wakker ben haha en nu wel zo slecht ben geweest om mijn telefoon te pakken 


    Babiie
    Bijdrager
    #10110583 Quote

    Hier ook eentje. En overdag ben ik zo moe.


    GebruikerOVN
    Bijdrager
    #10110653 Quote

    Ik heb hier ook erg last van gehad. Herft tot een week of 33 geduurd. 

    Ik kreeg er migraine van dus heb met mjjn werk overlegd of we niet misshien wat afspraken konden maken om wat kortere werkdagen te maken zodat ik niet zo uitgeput hoefde te werken. Ik heb toen een 50% ziekmelding gekregen en maakte dus nog maar halve dagen. Ik kon dan overdag na mijn werk nog even liggen omdat ik snachts toch niet sliep.. nu ik met verlof ben slaap ik weer perfect!! Nu 39 weken zwanger en heb vannacht geslapen van 11 uur tot vanmorgen 10 uur, niet normaal haha. 

    Misschieb kun je op jd werk ook aangeven dat je het niet volhoud omdat je zo slecht slaapt en graag iets meer rust zou willen pakken? Misschien kun je dan in eerste instantie een 25% ziekmelis ding krijgen bijvoorbeeld. Het voordeel is dat je de uren niet verplicht hoeft te werken maar ze wel doorbetaald krijgt. 

    Lees ook: Uitgerekende datum berekenen - handige tool

    GebruikerOVN
    Bijdrager
    #10110654 Quote

    Ik vergeet daarbij te vertellen dat als je een ziekmelding zou aanvragrn je werkgever hiervan in samenwerking moet gaan met het uwv. Deze betaald namelijk de procenten ziekmelding uit zodat het je werkgever geen extra geld kost. 


    MommyvanZ
    Bijdrager
    #10111373 Quote

    Bedankt voor jullie reacties.

    Momenteel werk ik nog maar 3 dagen pw van 2.5u per dag ( ook ivm bekkeninstabiliteit) en ga ik daarnaast nog 1dag naar school.

    Qua werk is het nu dus echt aftellen tot mijn verlof, kan echt niet wachten hahah. Ik hoop dat ik dan ook weer goed kan slapen aangezien ik fit wil en moet zijn voor de bevalling. 


    Floraa
    Bijdrager
    #10112080 Quote

    Sorry voor laat antwoord, ik had dit topic al eerder gelezen maar nog geen reactie neer gezet. Ik hoop dat je (of iemand anders) toch nog iets aan mijn adviezen kan hebben. 

    Het kan zeker heel goed bij zwangerschap horen. Maar bepaalde voedingsmiddelen en levenswijze kunnen de slaap ook zeer beinvloeden.

    • Vermijd caffeine + theine (groene + zwarte thee) minimaal 5 uur voor het slapen gaan. Ook chocolade niet in de avond eten. Kamille thee is dan juist wel weer goed, valeriaan thee of ‘goede nachtrust’ thee zou ik vermijden aangezien de effecten van valeriaan tijdens zwangerschap onvoldoende gegevens over zijn. 
    • (Veel) suikers kan je het beste na de middag vermijden.
    • Een ontspanningsoefening voor het slapen gaan, kan ook goed helpen een diepere nachtrust te krijgen. Of voor het slapen gaan een warme douche, klein stukje wandelen (hond uitlaten), boek lezen. Vermijd intensief sporten laat in de avond. 
    • Als je in de nacht toch wakker wordt, vermijd je bed niet te lang. Loop een klein stukje (naar wc en terug), probeer daarna toch dmv ontspanningsoefening of boek lezen de ontspanning te vinden die je nodig hebt. Het zal altijd meer energie geven dan dat je bezig blijft. 
    • 2 uur voor het slapen gaan geen flitsende beelden (tv/mobiel). Wil je toch graag op je mobiel, dan kan je een blauw filter aanzetten. Leg je apparaten zo ver mogelijk bij je vandaan tijdens het slapen, vooral als ze in de oplader zitten. Ook een modem of router kan je het best niet te dicht bij de slaapkamer hebben staan.

    Succes!

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct