Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Slechte nachtrust

  • Auteur
    Berichten
  • #10410284

    Hoi allemaal,

    Op dit moment ben ik 18 weken zwanger en heb ik al ruim vier weken last van een slechte nachtrust. Ik heb last van nachtmerries en lig veel te woelen in bed. De nachtmerries zijn niet te relateren aan eerdere gebeurtenissen of gedachten van die dag. Ook ervaar ik geen stress of andere onrust. Na het avondeten probeer ik geen activiteiten meer te ondernemen en neem ik een warme douche. Ik herken dit kwaaltje uit mijn vorige zwangerschap, maar toen begon dit gelukkig pas veel later in de zwangerschap.

    Heeft er iemand misschien tips? Ik heb gemiddeld iedere nacht tussen de 2 en 4 uurtjes slaap. Dit is natuurlijk echt te weinig, zeker aangezien dit iedere nacht het geval is.

    Rustgevende thee is helaas geen optie, omdat ik van alle warme dranken nog erg misselijk wordt.

    Bedankt alvast voor het meedenken


    Mabesi
    Bijdrager
    #10410293 Quote

    Zelf ook veel last gehad, verloskundige wilde me temazepam voorschrijven. Ben ik zelf echter niet zo’n voorstander van, dus niet gedaan, maar dat zou dus een optie kunnen zijn.

    Wat deed je er in je vorige zwangerschap aan om toch genoeg rust te krijgen? 


    NVSD
    Bijdrager
    #10410305 Quote

    Ik ben ook 18 weken zwanger en slaap ook slecht..
    Lig vaak niet lekker.. dan weer op linkerzij.. dan weer op rechterzij.. en soms ook dromen idd..
    Ik heb helaas geen tips.. had het bij mijn vorige zwangerschap ook..
    Ik leg me er bij neer en ga gewoon heel vroeg al naar bed.. dan heb je iig wat rust..
    Succes! 😊👍🏽


    Lewis
    Bijdrager
    #10410308 Quote

    Wat vervelend zeg! Ik heb zelf gelukkig maar 3 weken erg slecht geslapen. Welke nacht 2 uur klaar wakker en niet meer in slaap kunnen vallen tot daglicht. Mijn ogen deden zeer van vermoeidheid. Dat ging vanzelf weer over. Maar jou klachten herken ik van na de bevalling. Nachtmerries, onrustig, geen langere stukken achter elkaar kunnen slapen, woelen. 

    Wat mij erg hielp uiteindelijk waren ademhalingsoefeningen die je helpen je lichaam te ontspannen. Door je ademhaling langzamer te maken, goed over de buik en niet te veel inademen (alsof je slaapt), wordt je hartslag rustiger, neemt adrenaline en cortisol af, waardoor goede slaaphormonen aangemaakt worden. In de ontspanning liet ik mijn gedachten vrij lopen. Beetje lastig uit te leggen, maar ik probeerde juist aan niets concreets te denken, maar naar de kleuren en beelden te kijken alsof je een caleidoskoop volgt. En dan werden dat vanzelf halve droombeelden. Dan schrok ik vaak nog een paar keer wakker, zo van “omg! ik slaap bijna!!” En na een paar keer viel ik echt in slaap. 

    Na een nachtmerrie lukte het gewoon even niet. Want als ik direct weer mn ogen sloot ging het gewoon verder. Ik ging ook niet uit bed, want daar werd ik alleen maar heel wakker van. Even browsen en een half uurtje later nog eens proberen werkte dan het best. 

    Misschien heb je wat aan mijn manier.

    #10410315 Quote

    Bedankt voor jullie reacties!
    @mabesi, de vorige zwangerschap ben ik opgenomen ivm vroegtijdige weeën en moest ik verplicht bedrust houden vanaf 28 weken. Toen dacht ik dus dat het kwam, omdat mijn regelmaat weg was. Ik heb mij er toen aan toegegeven en er eigenlijk niet heel veel mee gedaan. Ik ben inderdaad ook geen voorstander om er iets voor in te nemen, vandaar dat ik de vraag eerst hier stel inderdaad.

    @NVSD, wat vervelend dat je er ook zo last van hebt. Dat vroeg naar bed gaan doe ik inderdaad ook. Niet heel gezellig, maar net wat je zegt: ieder extra uurtje is fijn.

    @Lewis, bedankt voor je tips. De ademhaling is zeker wel een ding waar ik denk ik wat mee kan. Heb je daar toen hulp bij gehad of heb jij jezelf dit helemaal eigen gemaakt? Heb je misschien tips waar ik deze oefeningen kan vinden? Ademhaling is vaker een ding geweest dus daar zou ik zeker wat winst uit kunnen halen.


    Lewis
    Bijdrager
    #10410322 Quote

    Ik weet niet hoe dat gaat met de lockdown, maar ik ben twee keer bij een ademtherapeut geweest. Dat is een tak van fysio, heb de verwijzing via de huisarts gekregen, maar ik had ook gewoon mogen bellen.

    Lees ook: Uitgerekende datum berekenen - handige tool

    Mommytobeez
    Bijdrager
    #10410392 Quote

    Herkenbaar! Ik gebruik op advies van de verloskundige Magne Rust van provital, een natuurlijk voedingssupplement met magnesium en citroenmelisse. Dit ontspant je spieren, daar had ik veel last van. Mijn nachtrust is aanzienlijk verbeterd 🙂


    IkbenLisa
    Bijdrager
    #10410409 Quote

    Heel vervelend!

    Ik las iets over de ademhaling en dat zou ook mijn tip zijn. Ik gebruik zelf de app Balance om meditatie oefeningen mee te doen (fijn dat je gewoon naar iemand kan luisteren en hun aanwijzingen kunt volgen). Daar zitten veel verschillende oefeningen in, allemaal gericht op verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld op slaap, angst, pijn, stress, etc. Er zijn ook specifieke meditaties die gericht zijn op fijne en positieve dromen, die je kunt doen voor het slapen gaan. Ik word er in ieder geval erg rustig van, wie weet helpt het je iets met in slaap komen. Er zijn nog veel meer fijne meditatie apps, wie weet heb je er iets aan.

    Veel sterkte!


    MoesjeSharel
    Bijdrager
    #10410477 Quote

    Ik heb er ineens ook last van. Herken het ook vanuit mijn vorige zwangerschap, maar met een kleine die al rondloopt is het een stuk lastiger en voel ik meer druk om toch te slapen.
    Zelf heb ik in het verleden een ademhalingsoefening voor mezelf bedacht: op de inademing aan ‘sla’ en uitademing ‘pen’ denken. Dus sla-pen, sla-pen, sla-pen. Dat deed ik vooral om m’n gedachten niet meer steeds te laten afdwalen, nu doe ik het ook om me te concentreren op mezelf en niet op het gesnurk van m’n partner 😉
    Misschien is dit inspiratie om zelf te gebruiken of iets te verzinnen om jezelf weer tot rust te brengen als je klaarwakker ligt. Succes!

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct