Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Voor wie na een halfjaar nog niet zwanger is

• Auteur
  • Lapjesendraadjes
    Bijdrager
    #10252891 Quote

Volgens mij zitten er bij elke zaadlozing vervormde zaadcellen, dat is normaal. Dat zal ook ongetwijfeld een bepaald gemiddeld percentage zijn. Dat kan natuurlijk afwijken. Ik zou gewoon het verhaal van de arts afwachten, die gaat jullie een algemeen verhaal vertellen (het is goed of niet en het ligt hieraan). Elke zaadlozing is namelijk anders en kan enorm verschillen. Uiteindelijk draait het om volume en kwaliteit 😉

Mp
    Bijdrager
    #10252999 Quote

Hoi dames, 

Na vele maanden mee te hebben gelezen heb ik besloten mij hier toch te melden om mijn verhaal kwijt te kunnen. Ik merk dat ik er toch graag over wil hebben met dames die ook in deze situatie zitten en begrijpen wat je bedoelt, ondanks dat ik er thuis met mijn vriend wel over kan praten.

Ik ben 35 jaar en we zijn nu ruim een jaar bezig voor ons eerste kindje.

Ik ben in juli afgelopen jaar gestopt met de pil, en vrijwel meteen een regelmatige cyclus van 28 dagen. Heb in november afgelopen jaar 1x positief getest, maar dat is helaas met 5 +4 alsnog fout gegaan. En sindsdien wil het niet meer lukken. 

We zijn eind augustus dit jaar bij de gynaecoloog geweest, het zaad van mijn vriend is goed, bij mij zijn alle bloeduitslagen ook goed en ook de echo. Er is dus geen medische reden gevonden waarom het niet zou moeten lukken. We moeten het nog een jaar blijven proberen.

Na dit nieuws weer met volle moed verder gegaan, want het moet gewoon kunnen. Maar ben vandaag helaas toch weer ongesteld geworden en merk dat de onzekerheid weer omhoog komt, misschien is er dan toch iets met me mis… wat doe ik fout??? Kan ik iets anders doen ???? Het kost me dan weer een dag of 2 om weer in de positieve vibe terecht te komen, en dat gaat ook wel weer lukken, maar vandaag voel ik me gewoon rot.

gr MP

MJ
    Bijdrager
    #10253009 Quote

Hallo,

Ook ik neem vandaag de stap om mee te praten nadat ik regelmatig berichten mee lees.

Op 31 maart 2019 mijn laatste ontrekkingbloed gehad van het stoppen met de pil, daarna volgende een cyclus van 37,58,68 dagen en daarnaast heel wat ontwenningsverschijnselen.. Mijn laatste menstruatie bestond uit 7 dagen verlies van bruine/slijmerige vloeistof.. normaal herken ik dit vanuit een ontrekkkingsbloed op de eerste dag van je menstruatie, nu 7 dagen en geen druppel bloed gezien. Ik heb het maar meegerekend als menstruatie..

Vandaag zit ik op dag 28 van een nieuwe cyclus. Vorige week had ik meer behoefte aan klussen met mijn vriend(overigens niet gebeurt) en een heldere vorm/slijm van vaginale afscheiding. Ik vermoed dat ik toen een eisprong had? zeker weet ik dit niet..

Lastig vind ik dat vrienden allemaal leuke uitjes voor volgend jaar willen plannen en ik maar denk, straks is het wel raak, wat dan? Kan ik dan alles weer afzeggen.. Wel een skivakantie geboekt in januari..  

Dit is mijn verhaal.. We gaan nu voor ons eerste kindje. 

NWJ
    Bijdrager
    #10253018 Quote

Welkom MP en MJ! 

Ik herken het stukje van dingen vooruit wel/niet plannen ook. Uiteindelijk alles gewoon gepland (maar waren wel dingen die nog makkelijk geannuleerd konden). En zo zie je maar weer: alles kon doorgaan want ik ben nog niet zwanger. Dus denk dan maar: Life goes on. En mocht er zich wel een wondertje melden dan word het vast wel opgelost. 

Kan iemand mij vertellen hoe zo’n eerste doktersbezoek meestal gaat? Is dit vaak alleen gesprek of ook al een eerste onderzoek? En wanneer testen ze het zaad? Vooral mijn man lijkt daar tegenop te kijken, dus hoe meer voorbereiding hoe beter. (Als ik afspraak maak zal ik het ook wel daar navragen hoor, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen)

mijn eisprong is geweest dus nu weer twee weken wachten.. 

ElsieJoy
    Bijdrager
    #10253027 Quote

@Mientje, het is inderdaad wel normaal dat er wat misvormde zaadcellen tussen zitten, maar welk percentage normaal zou moeten zijn snap ik niet helemaal. Het lijkt of het meer dan 4% zou moeten zijn? Maargoed, de rest ziet er volgens mij grotendeels keurig  uit. De viscositeit is een soort van stroperigheid van het zaad. Appelstroop bijvoorbeeld is een hele stroperige, trage vloeistof, en heeft veel last van wrijving. Water bijvoorbeeld heeft een veel lagere viscositeit, en minder last van wrijving. Probeer maar eens een druppel water en een druppel stroop naar beneden te laten glijden langs een glas, die druppel water wint de race. Lucht bijvoorbeeld heeft nog weer een lagere viscositeit. Het hangt nogal samen met de vormen van de deeltjes die er in de vloeistof zitten (en lucht/gas is voor natuurkundigen ook een vloeistof omdat het ook kan stromen.) Wat het in het geval van sperma betekent weet ik niet precies, zeker niet omdat er alleen staat dat het abnormaal is, maar niet welke kant op. Maar het heeft dus in elk geval te maken met de hoeveelheid weerstand die het sperma ondervindt. Maar of dat de weg naar je eicellen voor het sperma juist makkelijker of moeilijker maakt, of niks meer uitmaakt zodra het gemengd wordt met jouw slijm, durf ik zo niet te zeggen.
    Ik zou even afwachten wat ze tijdens de uitleg zeggen, maar bereid wel vast goed je vragen voor. Ik was zelf een beetje overdonderd op het moment dat de zaaduitslag bij ons besproken werd (die overigens top was) omdat ik toen zelf net een aantal slechte uitslagen had gehad. Als ik me beter had voorbereid met een lijstje met vragen had ik misschien wat meer houvast gehad om die te stellen. 

@MJ, zeker niet stoppen met het plannen van leuke dingen. Het is ook gewoon ontzettend naar om alle leuke dingen ook nog eens aan je voorbij te zien gaan als die positieve zwangerschapstest ook nog op zich laat wachten (al hopen we natuurlijk dat die alsnog snel komt). Wel kan het handig zijn om alvast dingen met annuleringsverzekeringen te boeken, en zwanger kun je ook nog een heleboel dingen wel meestal. 😉

@NWJ, zo’n eerste gesprek kan verschillend zijn. Vaak wordt er veel naar jullie persoonlijke familie(vruchtbaarheids/gezondheids) geschiedenis gekeken en wat leefstijl dingen ondervraagd. Sommige artsen laten vantevoren al onderzoeken uitvoeren zodat er meteen uitslagen besproken kunnen worden, anderen geven pas na een eerste kennismakingsgesprek verwijzingen mee voor bijvoorbeeld zaadonderzoek en echos/bloedprikken. Dat is overigens wel al een gesprek bij de fertiliteitsarts, bij de huisarts geef je vaak alleen aan hoe lang je al bezig bent (en of er iets opmerkelijks is) en die regelt dan een verwijzing, soms dus al inclusief zaadonderzoek etc, maar in ons geval kwam dat pas na het eerste gesprek.

Lapjesendraadjes
    Bijdrager
    #10253117 Quote

Welkom MP en MJ!

MP goed dat je onderzocht bent. Ik geloof direct dat je je toch onzeker blijft voelen bij elke menstruatie. Ik denk dat ze je nog een jaar lang laten proberen juist omdat je al een keer zwanger bent geworden? Gebruik je ook ovulatietesten? Die kunnen nog weleens helpen om het juiste moment voor actie te bepalen hahaha

MJ wat een lange cyclussen heb jij, weet je zeker dat je niet nog aan het ontpillen bent? Dat kan echt nog lang duren hoor, voordat je regelmatig bent. Ovulatietesten gebruiken helpt ook om inzicht te krijgen in je cyclus! Als je bijv heel kort na de ovulatie al ongesteld wordt kan dat reden zijn voor een onderzoek. 

Het plannen komt me erg bekend voor. Ik plan gewoon, maar heb wel een goede reis- en annuleringsverzekering. Je leven gaat gewoon door en moet ook voor de zwangerschap nog leuk blijven! Maar toch, ook ik heb soms twijfel.

NWJ, bij ons eerste gesprek werd ik ook gelijk al onderzocht, mocht ik bloed laten prikken en kreeg mijn vriend een afspraak om een potje te vullen mee. Verder is er voor de man meestal nog niet te onderzoeken (Je kunt hem gerust stellen hahaha). Ik loop bij een fertiliteitscentrum. Voor het gesprek is het handig om iets over jouw en zijn familiegezondheid te weten. Wij moesten van te voren allerlei vragenlijsten invullen. Wij vonden het echt reuze meevallen, we hadden ook allebei het gevoel dat de arts ons begreep. Succes!

Lees ook: Wanneer ben ik vruchtbaar? - Handige rekentool

Mientje
    Bijdrager
    #10253139 Quote

Bedankt voor jullie kijk erop, ik wacht gewoon af tot de afspraak. Wel goede tip om vast wat vragen voor te bereiden. Kan me voorstellen dat we een beetje overrompeld daar kunnen raken. 

@nwj  Wij hebben volgende week donderdag onze eerste gesprek bij de gynaecoloog. Onze huisarts had vast doorverwijzingen gemaakt voor mijn vriend een sperma onderzoek en voor mij op verschillende dingen bloedprikken. Bij mij was alles qua bloedprikken goed, bij mijn vriend is het nog beetje onduidelijk wat alles van het uitslagrijtje betekend. Verder hebben we ook vragenlijst thuisgestuurd die we moesten invullen. Ik ben nu erg benieuwd naar volgende week wat er nog meer gaat gebeuren die dag. Laat het hier dan ook even weten.

Farru
    Bijdrager
    #10253147 Quote

@mientje ik weet ook niet goed wat het allemaal te zeggen heeft, wel heb ik gehoord dat zo’n eerste test niet persé alles zegt. Als er uit komt dat het “minder” goed is moet kort daarna een tweede test gedaan worden. Stel dat je kort voor de test sex hebt gehad of juist iets langer niet dan kan de uitslag al afwijken.  En een tweede keer wel goed zijn.

Bereid je inderdaad goed voor en hopelijk valt het allemaal gewoon mee!

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct