Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Zwangerschaps diabetes

  • Auteur
    Berichten

  • xxxanoniem
    Bijdrager
    #10321883

    Vandaag te horen gekregen dat ik zwangerschapssuiker heb. Dus dat wordt op dieet. Koolhydraat arm, maar niet afvallen. 

    tips voor lekkere recepten? Mag je bv iets uit de frietpan? Welke sausen mag je? 

    #10321885 Quote

    Ik had bij mijn zoontje ook zwangerschap diabetes. Ik zou niks uit de frituurpan eten de airfryer of oven mag wel 


    xxxanoniem
    Bijdrager
    #10321898 Quote

    Ik had bij mijn zoontje ook zwangerschap diabetes. Ik zou niks uit de frituurpan eten de airfryer of oven mag wel

    Mag ik de reden weten, ik sta er zo blanco in. En welke snacks zouden eventueel uit de oven/airfryer mogen? 

    #10321899 Quote

    Frituurvet is al zo ongezond en als je zwangerschap diabetes hebt moet je natuurlijk al helemaal opletten op wat je eet. Sausjes was ik nooit zo moeilijk in want dat is maar een minimale hoeveelheid. Als het uit de oven of airfryer komt was ik ook nooit zo moeilijk omdat dat sowieso al veel gezonder is


    xxxanoniem
    Bijdrager
    #10321905 Quote

    Frituurvet is al zo ongezond en als je zwangerschap diabetes hebt moet je natuurlijk al helemaal opletten op wat je eet. Sausjes was ik nooit zo moeilijk in want dat is maar een minimale hoeveelheid. Als het uit de oven of airfryer komt was ik ook nooit zo moeilijk omdat dat sowieso al veel gezonder is

    Ah oké top! Dankjewel voor je reactie! 


    Annevhv
    Bijdrager
    #10321910 Quote

    Hey,

    wat vervelend dat je zwangerschapsdiabetes hebt, dat zal even schrikken zijn geweest! Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad en na een zoektocht wat voor mij wel en niet werkte vond ik het goed te doen.

    qua frituur: je mag prima een keer frituren, het maakt voor de koolhydraten en diabetes niet uit of een snack uit de frituur of oven komt. Wel zou je rekening kunnen houden met de soort snack. Je kan bijvoorbeeld beter een frikandel (5 koolhydraten) dan een kroket (15 koolhydraten) eten. Patat zit er denk ik niet meer in, maar dat zou je kunnen testen door daarna te prikken.

    Qua sausjes: mayonaise en mosterd bevatten minder koolhydraten dan curry of ketchup.

    Maar voor alles geldt eigenlijk dat je een beetje moet onderzoeken waar jouw lichaam op reageert. Ik kon bijvoorbeeld wel een 75 gram pasta eten, maar geen rijst of aardappels, dan schoten de waardes omhoog.

    Succes!

    Lees ook: Zwanger, en nu?

    xxxanoniem
    Bijdrager
    #10321916 Quote

    Hey, wat vervelend dat je zwangerschapsdiabetes hebt, dat zal even schrikken zijn geweest! Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad en na een zoektocht wat voor mij wel en niet werkte vond ik het goed te doen. qua frituur: je mag prima een keer frituren, het maakt voor de koolhydraten en diabetes niet uit of een snack uit de frituur of oven komt. Wel zou je rekening kunnen houden met de soort snack. Je kan bijvoorbeeld beter een frikandel (5 koolhydraten) dan een kroket (15 koolhydraten) eten. Patat zit er denk ik niet meer in, maar dat zou je kunnen testen door daarna te prikken. Qua sausjes: mayonaise en mosterd bevatten minder koolhydraten dan curry of ketchup. Maar voor alles geldt eigenlijk dat je een beetje moet onderzoeken waar jouw lichaam op reageert. Ik kon bijvoorbeeld wel een 75 gram pasta eten, maar geen rijst of aardappels, dan schoten de waardes omhoog. Succes!

    Oh wat goed om te horen! Dankjewel! Ik dacht dat sauzen echt not done was. Maar ben dol op mosterd dus ben er blij om. 

    priktje u voor en na het eten om er achter te komen? 


    Annevhv
    Bijdrager
    #10321919 Quote

    Ja in het begin, de eerste twee weken ofzo. Daarna minder gaan prikken en uiteindelijk ook niet meer iedere dag, maar drie dagen in de week een dagcurve om te controleren of de waardes normaal bleven. Ik denk dat je binnenkort een afspraak hebt met de diabetesverpleegkundige? Stel die vooral al je vragen! En voor eetspiratie vond ik Pinterest heel fijn, zoek op koolhydraatarme recepten.


    JuBle
    Bijdrager
    #10321943 Quote

    Prikken is weten. Iedereen reageert anders op producten. Voor mij was de combinatie van koolhydraten met melkproducten funest (broodje en een glas karnemelk). Dan schoot ik omhoog en bleef ik ook lang hoog. Kaas en vlees kon ik bijna onbeperkt eten. 

    2 uur na je maaltijd meten. En als je weet dat je hoog kunt zitten door bijvoorbeeld een hoog kcal of suiker inname kun je ook gaan bewegen. Dan compenseer je weer. 

    En als jij van een snacken houdt kun je dat prima een keer (eens per 2 weken) doen. Misschien iets  minder veel nemen. Maar kcal zeggen niet per definitie of je hard gaat stijgen. Daarna een lekkerere wandeling. 

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct