Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Zwangerschapssuiker

  • Auteur
    Berichten

  • Amberpoel
    Bijdrager
    #10241938

    Hallo,

     

    Heeft er iemand een weekmenu wat je mag eten als je zwangerschapssuiker hebt?

    Ik hoef pas over 5 weken naar de diëtiste toe, vind ik al vrij laat. Wil graag in de tussentijd al kijken wat ik wel en niet mag eten. Van internet wordt ik ook niet veel wijzer van.


    Vledermausje
    Bijdrager
    #10241947 Quote

    Heb bij de diëtist niet specifiek een weekmenu gehad voor mijn zwangerschapsdiabetes. Puur uitleg over voeding.

    Komt er eigenlijk op neer dat je koolhydraten beter niet te veel van moet eten. Dit zit dus vooral in brood, rijst, pasta en aardappelen. Suiker moet je sowieso liever niet eten. Fruit zit fructose in en dat zet je lichaam ook om in glucose, dus suiker. Drinken is ook belangrijk om op te letten. Hier zit best veel suiker in, zeker in vruchtensappen. Zuivel is ook uitkijken.

    Groenten daarintegen is eigenlijk altijd goed. :p 


    Teddybeer
    Bijdrager
    #10241973 Quote

    Fruit moet je zeker eten. Ja zit suiker in maar ook nuttige vitamines. Je moet zelf eigenlijk ook ontdekken waar je lichaam op reageert. Zo kreeg ik geen hoge suikers van pasta en brood. Dat is bij iedereen anders. 

    Wat ik me kan herinneren is dat je de koolhydraten goed moet verdelen. Tussen door max 15gr. En hoofdmaaltijden geen idee meer. Mijn lichaam reageerde eigenlijk alleen echt slecht op pizza. Dus hij mij was 6 maaltijden eten voldoende. Dus 3 tussendoortjes en de drie hoofdmaaltijden. Kies wel gezonde tussendoortjes. 

     

     


    An An-1
    Bijdrager
    #10241974 Quote

    Hoi Amber,

    Mijn suikertest was ook afwijkend. Maar in mijn dagelijks voedingspatroon uitte zich dit niet. Dus ik kon gewoon alles eten wat ik wilde en had keurige suikers erna. Wel merkte ik dat ik bijvoorbeeld op brood beter reageerde dan bijvoorbeeld bolletje crackers. Ik experimenteerde met eten en prikte dan daarna om te kijken wat het deed. Is mij dus erg meegevallen. 


    Marlein
    Bijdrager
    #10241979 Quote

    Prik je jezelf al? Het is handig om te kijken waar jouw waardes van stijgen, pizza was bij mij bijvoorbeeld een boosdoener. Nu schijnen pizza, pannekoeken, en patat zowiezo slecht te zijn. Toch als ik een klein beetje patat eet, is hij wel oke.

    Probeer vooral volkoren producten te eten. En doseer je koolhydraten over de dag, dan moet het goed komen 😊 


    Mamariëlle
    Bijdrager
    #10241980 Quote

    6 weken wachten op de diëtist? Kan je al wel prikken? Als je niet weet wat voor waardes je hebt is het wel moeilijk. Ik zou wel in elk geval alle vruchtensappen/drinken met suiker laten staan. 

    Maar qua eten is het een beetje afhankelijk van hoe je reageert. Ik heb ook geen weekmenu. Wel een dagmenu gekregen van de week. 

    Als je me een berichtje stuurt via Facebook messenger (Mariëlle Bijlstra-Cramer) kan ik je daar wel een foto van sturen. 

    Ik vond een week wachten al lang. Als je nog geen streefwaarden ed gekregen hebt zou ik ergens zeggen dat je eerder wilt. Ik weet niet hoever je zwanger bent… maar 6 weken is best een lange periode. ( vind ik persoonlijk) 

    Lees ook: Uitgerekende datum berekenen - handige tool

    VOF
    Bijdrager
    #10244564 Quote

    Hoihoi

    Ik moet vandaag 4x een vingerprik laten doen om te kijken of ik mogelijk zwangerschapsuiker heb. (Ben ni 35+3) en onze man wordt nogal groot geschat qua gewicht.. vanochtend nuchter was mijn waarde 4.7. 1.5u na het ontbijt was het 4.8 en ruim 2 uur na de lunch (kon niet eerder prikken omdat het apparaat niet meewerkte bij de prikpost) was het 5.7 Degene die prikt mag niet zeggen of dit wel of niet “goed” is. Iemand ervaring met waardes, wat wel of niet goed is?!


    Marlein
    Bijdrager
    #10244571 Quote

    @Vof

    Klinkt als goede waardes, bij mij mogen ze 2 uur na de maaltijd niet hoger zijn dan 6.7 en nuchter niet boven de 5.5


    Niempje
    Bijdrager
    #10244573 Quote

    Hoi,

    Dat is netjes hoor VOF, ik mocht niet hoger dan 7 hebben na maaltijden.

    Reageerde ook meeeega hoog op pizza dus dat kun je beter mijden.

    Wat hier boven al gezegd is let op de koolhydraten per 100 gram in producten. Eet wel ALTIJD de hoeveelheid koolhydraten die je mag hebben bij een maaltijd. Ga dus niet voor een salade omdat hier bijna niks in zit. Je lichaam heeft de koolhydraten wel nodig.

    Mijn schema was:
    Sochtends 25 gram koolhydraten
    Tussendoor 25  gram koolhydraten
    Lunch 45 gram  gram koolhydraten
    Tussendoor 25  gram koolhydraten
    Diner 45  gram koolhydraten

    Ik at tussendoor alleen ook dingen waar ‘niks’ in zit dus doe dat ook als je trek hebt. Ga jezelf niet uithongeren.
    Plakjes kaas, kipfilet (ander vlees), noten (let wel op, volgens mij zijn cashewnoten wel hoog in koolhydraten), olijven, groente, gekookt ei.
    Ik moest ook echt een beker melk bij mijn lunch drinken en na mijn diner ook een dikke bak Optimel yoghurt of vla (heel laag in koolhydraten). Anders zou ik te weinig zuivel binnen krijgen.

    Als je een zoetekauw bent dan kun je pure chocolade, meer dan 80% halen. Hier zit weinig in. Ook heb je koolhydraat arme koeken, die zijn echt lekker. Je kunt ook veel recepten vinden op internet.
    Neem bijv slagroom, het is vet maar er zitten amper koolhydraten in.
    Mocht je dus je zoete pet op hebben staan maak dan zelf iets arms met bijv een toet slagroom 🙂

    Succes! Het is echt heel goed te doen allemaal.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct