Wat leren kinderen via computer, apps en tv?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Probeer het proces van zaadje tot boom maar eens te vertellen met woorden. Een filmpje toont het in een paar seconden. Mediapedagoog Frederike Lems legt uit hoe en wat kinderen leren via computers, apps en televisie.

Sociaal-emotioneel

Spelen en leren liggen bij jonge kinderen dicht bij elkaar. Ze leren door (na) te spelen. Daarom zie je in goede kinderprogramma’s herkenbare situaties terug. Bijvoorbeeld kinderen die aan het koken of knutselen zijn. Kinderen leren daar praktisch gezien van, maar ook in sociaal-emotioneel opzicht. Gedrag van andere kinderen is interessant en leerzaam.

Advertentie

Herhaling

Programma’s bieden ook vaak herhaling. Dat is leerzaam en leuk. Herhaling schept namelijk zelfvertrouwen: ‘Kijk mam, nou gaat-ie knoeien!’ Je kind is trots dat hij al weet wat er gaat komen. Daarom vinden jonge kinderen liedjes en rijmpjes ook zo leuk. Het helpt onthouden en je laat je omgeving zien wat je allemaal al kunt en weet.

Leerzame inhoud

Natuurlijk kan ook de inhoud leerzaam zijn. Bijvoorbeeld door vormen, kleuren, cijfer- en letterherkenning een rol te laten spelen in het programma. Of een kind leert waar melk vandaan komt, hoe bepaalde dieren leven, noem maar op.

Actieve rol

Jonge kinderen willen doen, en digitale technieken maken dat mogelijk. Leren wordt leuk als je in je eigen tempo je eigen weg kunt kiezen. Dat was een jaar of tien geleden nog lastiger, omdat er een muis tussen zat. Sinds de komst van de touchscreen is die barrière weggevallen. Zelfs baby’s kunnen een programma al ‘sturen’.

Verder stimuleert de bediening van (computer)spellen de (fijne) motoriek en oog-handcoördinatie; je kind leert zijn hand goed en snel te laten reageren op wat hij ziet. Sommige spelletjes zorgen voor begrip en trainen zijn geheugen. Tot slot kan beeldschermgebruik ook de taalontwikkeling van je kind stimuleren, omdat woorden op verschillende manieren worden aangeboden: als beeld, als geluid en soms tekstueel. Meestal wordt je kind ook nog uitgenodigd tot actie, waardoor de nieuwe kennis beter blijft hangen.

Hoe kun je het leren stimuleren?

Als ouder kun je invloed hebben op hoeveel je kind leert door:

  • Programma’s te kiezen die aansluiten bij de leeftijd en interesse van je kind.
  • Kwalitatief goede programma’s te kiezen: met herkenbare situaties, mogelijkheden tot imitatie, voldoende herhaling en niet te druk.
  • Te vertrouwen op je eigen smaak. Bied programma’s aan waar jij achter staat. Als je kind zelf iets voorstelt waar je niet meteen achter staat, bekijk het dan zelf, neem een beslissing en licht je besluit toe. Kinderen volgen uiteindelijk vaak het voorbeeld van hun ouders.
  • Regelmatig samen te kijken en te spelen. Zo leer je elkaar kennen wat betreft voorkeuren, maar ook wat betreft valkuilen. Misschien heeft je kind minder of meer sturing nodig dan je dacht, wat betreft inhoud van programma’s of tijdslimiet.
  • Na te praten over de inhoud, als je kind al wat groter is. Dat biedt veel inspiratie voor leuke gesprekken, en kennis blijft zo beter hangen.

Frederike Lems

Mediapedagoog

Mediapedagoog Frederike Lems geeft ouders en basisscholen advies en tips over het onderwerp mediaopvoeding. Ze ontwikkelt lesmateriaal en schrijft artikelen in het kader van mediawijsheid.