avondvierdaagse

8x tips voor de avondvierdaagse

Mooi weer of niet: elk jaar lopen duizenden kinderen elke avond minstens 3 kilometer tijdens de avondvierdaagse. Dat is een hele uitdaging. Een goede voorbereiding is daarom cruciaal. Hier 8 tips om het voor jezelf en je kind leuk te houden.

Tips voor de avondvierdaagse

1. Vooraf eten. Probeer je kinderen van te voren warm te laten eten. Als je ze eerst moet ophalen van de naschoolse opvang is dat best een uitdaging, want je moet om 18:00 uur alweer klaarstaan bij het vertrekpunt. Kwestie van strak plannen. Een bordje pasta (van te voren invriezen), boerenomelet of soep met brood zijn snel te maken en een goede brandstof voor de wandeling.

2. Het kan laat worden. Zeker voor de allerkleinsten is het allang bedtijd geweest als je thuiskomt. Vraag aan de juf/meester of je kleuter in de ochtend iets later mag beginnen, mits dat in jouw dagprogramma past. Anders is het gewoon even doorbijten.

3. Maak een schema met andere ouders. Red je het niet om alle vier de avonden met je kind te lopen? Verdeel de avonden met je partner en/of met andere ouders. Eén ouder kan met bijvoorbeeld 4 kinderen lopen. Zo blijft het voor iedereen goed te doen.

4. Goede schoenen. Zorg dat je kind schoenen aanheeft die goed zijn ingelopen, zo heb je minder kans op blaren. Jijzelf natuurlijk ook. Een paar pleisters in je tas kunnen nooit kwaad.

5. Eten en drinken voor onderweg. Dé klassieker in de tas voor onderweg: een halve sinaasappel met pepermuntjes erop die je in een katoenen zakdoek wikkelt. Als je dit ’s ochtends klaarmaakt en in de koelkast legt, scheelt dat ’s avonds stress. Meer tips: geef kinderen liever druivensuiker dan snoep, dat wordt sneller in het bloed opgenomen. Een boterham of appelpartjes zijn ook goede snacks. En neem water mee. Van dat zingen krijg je dorst!

6. Ken je klassiekers. ‘Ik heb een pooootje met vet’, ‘10 kleine visjes zwommen in de zee’ en ‘wie weet er nog een dier met een B’ … wie kent ze niet. Afleiding is fijn, zeker voor jonge kinderen. Liedjes zingen en spelletjes helpen de tijd te vergeten tijdens de avondvierdaagse.

7. Aanmoedigen. Soms zit je kind erdoorheen. Blijf hem of haar dan aanmoedigen. Neem een snack. Zing nog een liedje. Vraag supporters (familie, vrienden, bekenden) om langs te route te staan. (Helpt niets meer? Een waterijsje in het vooruitzicht helpt bijna altijd.)

8. Beloning. Op de laatste avond van de avondvierdaagse krijgen de kinderen traditiegetrouw een beloning voor al hun inspanningen. Denk aan bloemen, een hawaii-ketting van nepbloemen of uitdeelcadeautjes zoals een medaille aan een ketting.

Wist je dat…

– er op jaarbasis zo’n 600 avondvierdaagsen zijn, waaraan ruim een half miljoen kinderen meedoen. Op die dagen halen kinderen de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (voor kinderen 60 minuten per dag). Dat is een belangrijke doelstelling van wandelorganisaties in de strijd tegen overgewicht bij kinderen.
– Niet alle avondvierdaagsen worden in dezelfde week gepland. Net als de schoolvakanties is er een spreiding, anders lopen de kinderen elkaar letterlijk in de weg.