3 tips: zo geef je je kind een positieve kijk mee op eten

3 tips: zo geef je je kind een positieve kijk mee op eten

Het is belangrijk dat kinderen een gezonde relatie met eten hebben. Dat kan latere eetproblemen voorkomen. Hier 3 tips om te zorgen dat kinderen opgroeien met een gezonde kijk op eten en zichzelf.

Ten eerste is het belangrijk dat ouders hun kinderen leren dat er meer is dan je lichaam en dat je meer bent dan je uiterlijk. Vanaf 5 jaar worden kinderen zich bewust van hoe ze eruit zien. Als hun ouders vaak klagen over hun buikje, maaltijden overslaan omdat ze op dieet zijn of vaak ontevreden voor de spiegel staan dan neemt een kind dit over.

Zelfvertrouwen

Het is volgens Life en Welness coach Sarah Tamburrini, gespecialiseerd in lichaamsbeeld en eetstoornissen, belangrijk om kinderen te leren dat iedereen mooi is op zijn eigen manier, ongeacht hoe je eruit ziet.

3 tips voor een positieve kijk op eten

Het is dus belangrijk dat ouders het goede voorbeeld geven, zodat kinderen gezonde eetpatronen ontwikkelen. De onderstaande tips van Tamburrini kunnen daarbij helpen.

  1. ‘Slecht’ eten bestaat niet
    Kinderen zijn heel gevoelig voor benamingen van eten. Door iets te labelen als ‘junk food’ of ‘slecht’, zal een kind zich automatisch ook slecht gaan voelen na het eten. Het is, volgens Tamburrini, daarom ook belangrijk dat ouders zich neutraal opstellen ten opzichte van eten.
  2. Je gewicht bepaalt niet je gezondheid
    Gezondheid is zo veel meer dan alleen de cijfertjes op de weegschaal. Het heeft ook te maken met hoe je in het leven staat en hoe je je voelt. Het is, volgens Tamburrini, daarom ook belangrijk om jezelf en je kind soms wat lekkers toe te staan, gewoon omdat het lekker is en niet omdat het voedzaam of gezond is. Daarbij is het wel beter om je kind te laten kiezen en geen opties op te noemen. Op die manier leer je je kind om te luisteren naar zijn lichaam. Waar heeft hij of zij nou echt heel veel zin in?
  3. Eten is geen vorm van belonen of straffen
    Emotie-eten is het grootste probleem, aldus Tamburrini. Eten wordt door ouders vaak gekoppeld aan een beloning of een straf. Kinderen gaan eten dan linken aan gevoelens van blijdschap of verdriet en dat zorgt op latere leeftijd voor het zogenaamde emotie-eten. Beloon je kind daarom op een andere manier, bijvoorbeeld door samen een spelletje doen, waardoor eten gewoon eten blijft en niks anders dan dat.

Bron: Huffington Post