suikervrije recepten kinderen
door

10x suikervrije baksels om samen met je kind te maken

Verveelt je kind zich of hebben jullie gewoon zin om samen de keuken in te duiken en iets lekkers te bakken? Bind de kookschorten maar voor! Hier tien recepten voor taart en ander lekkers waar geen grammetje suiker in gaat. Al wordt er in enkele recepten wel een suikervervanger gebruikt.

1. Mega lekkere mangotaart

mango taart
Bron: Beau Food

Advertentie

Ingrediënten

Voor de bodem
100 g amandelmeel • 100 g havermout • 3 el honing • 3 el kokosolie • 1 tl bakpoeder • snuf zout

Voor de vulling
600 g (kokos)yoghurt • 4 el honing • 6 blaadjes gelatine • 2 el citroensap • 100 g mango

Voor de bovenlaag
200 g mango • 1 el honing • sap van 1/2 citroen • 2 blaadjes gelatine

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden. Bekleed ook alvast een springvorm van 18 cm met bakpapier en vet de randen in.
  2. Met je handen kneed je de ingrediënten voor de bodem tot een deeg. Bekleed met dit deeg de bodem van de springvorm.
  3. Prik gaatjes in de bodem en bak een kwartier af in de oven.
  4. Voor de vulling roer je de yoghurt en honing door elkaar. Bewaar ongeveer twee eetlepels apart in een bakje.
  5. Week de gelatineblaadjes in een kom met koud water.
  6. Verwarm het citroensap in een pan tot het bijna kookt. Zet daarna het vuur uit en knijp de blaadjes gelatine uit. Roer goed door om klontjes te voorkomen.
  7. Schenk beetje bij beetje de yoghurt erbij en blijf weer goed roeren.
  8. De helft van dit mengsel doe je op de taartbodem. Laat even in de koelkast opstijven.
  9. Pureer de mango en schep ongeveer 100 gram door het overgebleven yoghurtmengsel.
  10. Week twee blaadjes gelatine in koud water.
  11. De 200 gram mango die je over hebt roer je door de honing en het citroensap. Verwarm in een pan, knijp de gelatine uit en meng het goed door elkaar.
  12. Doe het mangomengsel over de taart.
  13. De yoghurt die je over hebt gebruik je om mooie swirls op de taart te maken. Tip: gebruik hiervoor een satéprikker.
  14. Laat de taart ongeveer drie uur in de koelkast opstijven. En daarna: genieten maar!

2. Verantwoord chocoladebrood

chocoladebrood
Bron: Pinterest

Ingrediënten
225 g glutenvrije bloem • 30 g arrowroot poeder • 6 el cacaopoeder • 2 tl bakpoeder • 1 tl baksoda • 1/2 tl zeezout • 190 g geraspte courgette • 240 ml maple syrup • 170 g kokosolie • 150 g appelmoes • 2 tl vanille extract

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Doe alle droge ingrediënten in een kom en mixen maar!
  3. Mix in een andere kom de natte ingrediënten en de courgette, voordat je alles bij elkaar doet in één kom.
  4. Alles goed gemixt? Mooi! Doe het mengsel in een ingevette broodvorm.
  5. Na 45 tot 55 minuten is je heerlijke brood klaar. Laat nog wel even afkoelen voordat je een plakje afsnijdt.

3. Goddelijke chocolademousse

suikervrije chocolademousse
Bron: Lowcarbchef

Ingrediënten
250 ml slagroom • 150 g 85% pure chocolade • 40–50 g erythritol of een andere suikervervanger • 3 middelgrote eieren • 1 tl vanille aroma • snufje zout

Bereidingswijze

  1. Doe de koude slagroom in een koude kom en klop het met een elektrische mixer. De slagroom is goed als er pieken ontstaan. Let op: klop niet te lang door, want dan wordt het een soort boter. Niet lekker. Zet de geklopte slagroom hierna in de koelkast.
  2. Breng een laagje water aan de kook in een steelpan. Smelt hierboven in een kom de chocolade au bain-marie. Gelukt? Laat de chocolade dan rusten tot het op kamertemperatuur is.
  3. In een hittebestendige kom voeg je de eieren, erythritol en het zout toe. Plaats dit wederom op de steelpan met kokend water. Klop met de mixer tot het mengsel lauw voelt.
  4. Haal de kom nu van het water af en klop nog even door op het aanrecht. Als het mengsel koud is, ben je klaar.
  5. Voeg aan dit mengsel de gesmolten chocolade en vanille aroma toe. Wederom goed mixen.
  6. Spatel de slagroom door de heerlijke chocolade. Schenk in kleine kommetjes en laat twee uur opstijven in de koelkast.
  7. Serveren maar!

4. Carrotcake bites

carrot cake balletjes
Bron: Pinterest

Ingrediënten
125 g walnoten • 80 g rozijnen • 10-15 dadels • 100 g ongezoete kokosschaafsel • 50 g geraspte wortel • 2 tl kaneel • 1/4 tl zeezout

Bereidingswijze

  1. Om deze heerlijke carrotcake bites te maken heb je een foodprocessor nodig. Begin eerst met de walnoten, kaneel, zeezout en rozijnen.
  2. Voeg daarna beetje bij beetje de (ontpitte!) dadels toe aan je mengsel. Vervolgens nog de wortel erbij en wederom goed mixen.
  3. Voeg tot slot je kokosschaafsel toe. Na een paar keer mixen moet het beslag van deze bites goed plakkerig zijn. Zo niet, voeg dan extra dadels toe.
  4. Rol er vervolgens prachtige balletjes van. Het oog wil ook wat, dus als je wil kun je de bites in kokos rollen. Vergeet niet om de hapjes in de koelkast te bewaren (of vries ze in als je er veel hebt gemaakt).

5. Verantwoorde apple crumble

suikervrije apple crumble
Bron: Blij suikervrij

Ingrediënten
1 rode appel • 1 flinke snuf kaneel of speculaaskruiden • klein handje rozijnen • 15 g kokosolie • 25 g amandelmeel • optioneel: 6 druppels stevia

Bereidingswijze

  1. Breng een kleine laag water aan de kook in een steelpan. Schil in de tussentijd de appel en snijd in kleine stukjes. Als het water kookt voeg je de appel toe en kook je het voor 5 minuten.
  2. Haal de pan van het vuur en giet de appels af. Meng de rozijnen en het kaneel door de appels.
  3. Verwarm kokosolie in een pan en voeg het amandelmeel toe. Blijf goed roeren. In 5 tot 10 minuten is het mooi goudbruin geworden.
  4. Voeg nu eventueel stevia toe.
  5. Roer alles door elkaar of serveer de kruimellaag over de appels: maar net waar je zin in hebt!Probeer dit ook eens: 5x anders-dan-anders pannenkoekenrecepten om met je kind te bakken

6. No bake kwarktaart met frambozen

suikervrije kwarktaart
Bron: Blij suikervrij

Ingrediënten
Voor de bodem:
50 g dadels • 20 g kokosolie • 180 g amandelmeel

Voor de kwarklaag:
500 g magere kwark • 200 g frambozen • 6 gelatineblaadjes

Bereidingswijze

  1. Laat de dadels 5 minuten weken in water. Bekleed ondertussen een springvorm van 24 cm met bakpapier.
  2. Mix de geweekte dadels, het meel en de kokosolie. Het deeg gebruik je als bodem voor de springvorm.
  3. Zet de bodem in de koelkast.
  4. Week de gelatine 5 minuten in koud water.
  5. Pureer de frambozen. Doe de puree in de pan, verwarm en voeg de gelatine toe.
  6. Doe de puree in een kom en schep de kwark erdoorheen. Het wordt nu een mooi lichtroze mengsel.
  7. Dit kwarkmengsel doe je op de taartbodem. Nu komt het lastige: de taart 2 uur laten opstijven in de koelkast zonder ervan te snoepen.
  8. Top af met frambozen. Ziet er wel zo gezellig uit. Smakelijk!

7. Bananenbrood zónder suiker

gezond bananenbrood
Bron: Mama met een blog

Ingrediënten
150 g speltbloem of amandelmeel • 3 rijpe bananen • 3 eieren • 1,5 theelepel bakpoeder • Handje rozijnen (of dadels) • eventueel een handje gehakte walnoten

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Pureer de bananen tot het een egale massa wordt.
  3. In een andere kom klop je de eieren. Gelukt? Doe de eieren en bananen dan samen.
  4. Voeg je bloem of meel toe en vergeet niet om bakpoeder toe te voegen.
  5. Meng het deeg en voeg de rozijnen en eventueel de walnoten toe.
  6. Deeg in je bakblik, 35-45 minuten de oven in, et voilà!

8. Gruwelijk lekkere appel- en perencake

gezonde appel en peren cake
Bron: It’s a food life

Ingrediënten
200 g volkorenmeel • 2 appels • 2 peren • 4 eieren • 50 g kokosolie • 15 g kokosbloesemsuiker • 2 tl kaneel • 1,5 tl bakpoeder • 1 snuf zout

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakblik met bakpapier.
  2. In een grote kom meng je alle droge ingrediënten samen.
  3. Schil hierna één appel en rasp ‘m fijn. Schil de twee peren en pureer tot een gladde massa. Doe hierna de appel en de puree van de peren samen.
  4. De andere appel snijd je in dunne plakjes.
  5. Mix de eieren tot er pieken vormen. Voeg dan de kokosolie toe (of boter, als je geen kokosolie hebt). Ook de droge ingrediënten mogen erbij.
  6. Giet het mengsel in een bakblik. De dunne plakjes appel druk je in het deeg.
  7. Bak de cake af in ongeveer 55 minuten. Genieten maar!

9. Cheesecake repen

cheesecake repen gezond
Bron: Beau Food

Ingrediënten
100 g havermout • 30 g amandelmeel • 150 g dadels • 25 g tahin • 175 g verse aardbeien • 3 eieren • 300 g roomkaas • 1 el (glutenvrije) bloem • 2 el honing • 1 limoen

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden. Bedek ondertussen de bodem van een vierkant blik van 20 cm met bakpapier.
  2. Ontpit de dadels. Meng dit met havermout, amandelmeel, tahin en rasp van de limoen tot een deeg. Dit kun je gewoon met de hand doen. Het deeg is de bodem van de heerlijke cheesecake repen.
  3. Verdeel het deeg over de bodem en druk plat met een lepel. Tip: voorkom plakken door de bolle kant van de lepel nat te maken.
  4. Voor de vulling mix je de roomkaas, eieren, bloem, rasp en sap van de limoen. Doe er ook een lepel honing bij.
  5. Verwijder de kroontjes van de aardbeien en pureer de aardbeien met een lepel honing. Voeg het mengsel toe aan de roomkaas en roer goed door.
  6. Schenk het mengsel in de vorm en bak de cheesecake in 45 minuten af.
  7. Bijna klaar! Laat de cheesecake volledig afkoelen in de koelkast voordat je er 8 repen van snijdt.

10. Gezonde(re) slagroomsoesjes

slagroomsoesjes maken
Bron: Makkelijk afvallen

Ingrediënten
4 eiwitten • 250 ml slagroom minder vet • 2 tl vanille extract • 2 tl honing • 1 tl bakpoeder

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed alvast een bakplaat met bakpapier.
  2. Klop de eiwitten stijf met bakpoeder, een theelepel honing en een theelepel vanille extract.
  3. Haal 15 bolletjes uit het beslag voor de soesjes en leg het op de bakplaat. Bak af in 15 tot 20 minuten.
  4. Begin ondertussen aan de vulling door de slagroom met een theelepel vanille extract en honing tot een mooie room te mixen.
  5. Vul een spuitzak (of wegwerpzakje) met de slagroom. Je kunt de soesjes ook met een lepel vullen als je dat handiger vindt. Bewaar de slagroom in de koelkast.
  6. Laat de soesjes goed afkoelen als ze uit de oven komen.
  7. Maak een gaatje in de onderkant van de soezen. Vul ze met de slagroom, maar doe ze niet te vol. Tip: garneer met poedersuiker. Lekker!Meer recepten? Bakken met kinderen: 10 simpele recepten

Beeld: Lowcarbchef & Beau Food