door

10x zo help je je kind als hij gestrest of bang is

Als je kind verdrietig, bang of zelfs in paniek is, wil je hem helpen om dat gevoel weg te nemen. Nog beter is om je kind te leren hoe hij zichzelf kan helpen. Met deze tien manieren help je je kind met emoties om te gaan (en vaders en moeders kunnen deze tips natuurlijk ook voor zichzelf gebruiken).

Leren omgaan met vervelende gevoelens is ontzettend handig. Uit onderzoek blijkt dat kinderen blijere en succesvollere volwassenen zijn als ze in hun jeugd al leren hoe ze met een rotgevoel moeten omgaan. Maar hoe leer je dat aan je kind?

Advertentie
  1. Zoek woorden

    Alleen al kunnen zeggen ‘ik vind het eng’ of ‘ik voel me rot’ kan het gevoel minder erg maken. Help je kind te formuleren, breid zijn woordenschat uit door bijvoorbeeld veel te lezen en te praten over emoties. Zo kan hij onder woorden brengen hoe hij zich voelt. Heb je nog een heel jong kind? Lees hier meer over spraakontwikkeling bij peuters en kleuters.

  2. Adem in adem uit

    Even langzaam en diep ademhalen kan helpen te ontspannen. Leer je kind bijvoorbeeld om diep in te ademen door zijn neus en rustig uit te ademen door zijn mond. Of stel je voor dat er een pizza voor jullie staat. Snuif de geur op en blaas de pizza vervolgens kouder.

  3. Bewegen

    Fysieke inspanning kan heel opbeurend werken. Ga samen een rondje hardlopen of een potje voetballen en de zorgen lijken al een stuk minder erg. En dan is bewegen ook nog eens gezond. Wist je dat kinderen elke dag een uur lichaamsbeweging nodig hebben?

  4. Creabea

    Heb je een knutselaar thuis? Ga dan lekker verven of plakken als je kind ergens mee zit. Ook een uitstekende manier om je hoofd even leeg te maken.

  5. Er was eens…

    Lees een boekje, samen of alleen. Even wegdromen met een verhaal geeft ontspanning.

  6. Yoga

    Uit onderzoek blijkt dat ook kinderen baat hebben bij yoga. Als je druk in je hoofd bent, heb je een ‘monkey mind’: je gedachten schieten als aapjes alle kanten op. Volgens het boeddhisme hebben we er allemaal wel eens last van. Kinderyoga helpt bij een onrustig brein door de aandacht weg te halen bij de ‘aapjes’ en te focussen op je lijf en je ademhaling. Hier vind je 6 leuke kinderyoga-oefeningen.

  7. Muziek

    Of het nou Mozart is of K3, muziek is goed voor een mens. Het kalmeert en maakt blij. Zoek met je kind uit van welke liedjes hij blij en rustig wordt. Zo stimuleer je je kinds interesse in muziek.

  8. Kattenfilmpjes

    Lachen is het beste medicijn. Zoek grappige dierenfilmpjes op of bloopers op de tablet en vergeet de zorgen door keihard te lachen.

  9. Positief over jezelf

    Heeft jouw kind de neiging zichzelf omlaag te halen? Snikt je dochter dat vast niemand haar vriendin wil zijn in de nieuwe groep? Leer haar positief over zichzelf te praten. Wat zou ze tegen een vriendinnetje zeggen die zich zo voelde? Vast bemoedigende, aardige dingen. Praat ook altijd zo lief tegen én over jezelf.

  10. Vraag hulp

    Zit je kind ergens mee in zijn maag, vraag dan wie zou kunnen helpen. Zo laat je je kind zien dat er altijd mensen zijn die iets kunnen betekenen en leer je hem dat het goed is om hulp te vragen. Heeft je kind bijvoorbeeld zorgen over iets op school, dan kan de juf of meester het negen van de tien keer beter maken.

Meer weten? Zo weet je of je dreumes stress heeft (doe de test)

Bron: Verywellfamily – beeld: Shutterstock