vierde trimester
door

5 simpele (maar onmisbare!) tips voor het vierde trimester

Denk je: het vierde trimester, wat is dat nou weer? Zo worden de eerste drie maanden na de geboorte van een baby soms genoemd. Naast een mooie, ook vaak een intensieve en best pittige periode, want je baby is nog helemaal afhankelijk van jou. Bovendien moet jouw lichaam nog herstellen van de zwangerschap en bevalling. Kortom, alle reden om in het vierde trimester goed met je energie en gezondheid om te gaan.

Hier vijf simpele, maar super belangrijke tips om het vierde trimester goed door te komen. Neem ze ter harte, want als je niet genoeg tijd neemt om te ontzwangeren en een ritme te vinden met je baby, krijg je daar later gegarandeerd spijt van.

Advertentie

1. Neem voldoende rust

De beroemde drie R’en (rust, reinheid en regelmaat) zijn niet alleen goed voor je baby, maar ook voor jou. Dit is dan ook hét moment om extra hulp in te schakelen. Vraag je moeder, zus of goede vriendin of ze je een beetje kunnen helpen met praktische klusjes zoals schoonmaken, de was of eten koken. Ze zullen dit vast met alle liefde willen doen. Zo kun jij wat rust pakken en komt het met de andere twee R’en ook wel goed.

Lees ook: Gebroken nachten, zo hou je het (langer) vol

2. Vergeet niet te eten en drinken

Het zal je verbazen hoe druk je de hele dag kunt zijn met een baby die alleen nog maar eet, slaapt en poept. En af en toe huilt natuurlijk. Bovendien ben je doodmoe en alles bij elkaar maakt dat het nog wel eens bij in kan schieten om zelf goed te eten en voldoende te drinken.

Zorg daarom voor genoeg flesjes water in huis, die je op verschillende plekken makkelijk voor het grijpen hebt staan. Zeker als je borstvoeding geeft is dat handig en fijn, want daar kan je flink dorstig van worden. Ook is het makkelijk om je vriezer vol te (laten) gooien met gezonde maaltijden, die je vervolgens snel in de oven of magnetron kunt opwarmen.

3. Slaap. En als dat niet kan neem een douche

Een pasgeboren baby slaapt zo’n achttien tot twintig uur per dag. Probeer als je kind slaapt zelf ook wat te slapen, want voorlopig slapen jullie allebei ’s nachts niet door. Vind je het moeilijk om je baby even weg te leggen? In je kraamtijd krijg je genoeg mensen op bezoek die het heerlijk vinden om even met je baby te knuffelen en van je over te nemen. Gebruik dan die tijd om een powernap te doen. Lukt dit niet: neem een uitgebreide douche. Ook daar knap je vaak flink van op.

Tip: zo leer je jezelf aan om te powernappen (26 minuten is al effectief!)

4. Stilte

Stilte is heel goed voor een mens. Nu je kind hebt, moet je daarom ook de momenten pakken dat het even rustig in huis is. Zorg als je kind slaapt voor zo min mogelijk prikkels. Zet de tv uit en leg je telefoon weg. Schenk in plaats daarvan een lekker kopje thee in en lees een boek. Wat je ook doet, doe het in stilte. Het helpt je een beetje te ontspannen.

5. Ontspan

Schouders laag, rug recht, adem in door je neus en blaas uit door je mond. Oefen dit tijdens het voeden, oefen dit als je zit, oefen dit de hele dag door. Het zal je helpen rustig te blijven en je emoties te controleren. Want hoe geweldig deze eerste kennismakingsperiode met je baby ook is, het is ook een grote verandering die gepaard gaat met een hoop hormonen, emoties en slaapgebrek. Ben je weer wat hersteld van de bevalling ga dan sporten of doe iets anders waar jij van ontspant. Doen!

Bron: Scary Mommy Beeld: Shutterstock