door

6 manieren om van je moederschuldgevoel af te komen

Voel jij je soms schuldig omdat je je kind naar de crèche brengt, omdat je hem niet altijd gezond te eten geeft of omdat je snakt naar wat tijd voor jezelf? Veel moeders voelen zich regelmatig schuldig. Maar als deze schuldgevoelens aan je blijven knagen, probeer dan gauw een einde aan te maken. Zo doe je dat.

Zodra je een kind op de wereld hebt gezet, lijk je opeens in het bezit te zijn van een grote hoeveelheid schuldgevoelens, die te pas en te onpas opspelen. Het is een bijzonder gegeven waar veel moeders last van hebben. Heel normaal dus, maar pas er wel mee op. Te veel en ongecontroleerde schuldgevoelens kunnen gevaarlijk worden en leiden tot ongezond gedrag en depressie. Met deze zes manieren zorg je ervoor dat de schuldgevoelens jou niet de baas worden.

Advertentie
  1. Help jezelf eerst

    Een wijze les uit het vliegtuig: help eerst jezelf, daarna ben je pas in staat om ook een ander te helpen. Dat geldt ook voor het moederschap. Dus gun jezelf wat tijd – neem een ​​pedicure, kijk een film of ga met enige regelmaat met je vriendinnen op stap. Daar word jij een leukere moeder van en dat heeft weer een positieve uitwerking op je kind.

    Lees ook: Af en toe alleen op vakantie is goed voor alle moeders (en hun gezin)

  2. Verdeel verantwoordelijkheden

    Schuldgevoel kan ook te maken hebben met een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel. Door verantwoordelijkheden te verdelen, heb je automatisch minder zaken om je schuldig over te voelen. En bedenk: een goede moeder is geen synoniem voor onmisbaar zijn voor je gezin.

    Lees ook: Dit is waarom vaders en moeders in een traditionele rolverdeling vervallen

  3. Herken irrationele gedachten

    Stop met twijfelen aan je beslissingen. Een klassiek voorbeeld is je op je werk schuldig voelen dat je niet thuis bent om voor je kind te zorgen. Maar we weten allemaal dat jij er meer moeite mee hebt om je kind naar de opvang te brengen, dan je kind. Die vermaakt zich prima in jouw afwezigheid.

  4. Vermijd opschepperige gesprekken

    Ouders kunnen flink opscheppen over hun kinderen. Niet gek, want wie is er nou niet trots op z’n eigen kind? Maar het maken van vergelijkingen kan leiden tot het gevoel dat jij als ouder tekort schiet. Het gevolg: schuldgevoel. Dus verander het gespreksonderwerp als iemand begint op te scheppen. En onthoud dat jij en je kind uniek zijn. Omarm de ouder die je bent en het kind dat je hebt.

  5. Investeer in je relatie

    Na de geboorte van je kind gaat daar vaak al jullie tijd inzitten. Maar voor je emotionele gemoed is het verstandig om ook je relatie met je partner goed te onderhouden. Dus plan een wekelijkse date night in of zorg dat je dagelijks wat tijd voor elkaar vrijmaakt. Al is het maar 10 minuutjes om even samen te knuffelen.

    Lees ook: Relatie na de geboorte van je kind

  6. Praat met een professional

    Als je dagen achter elkaar echt last blijft houden van schuldgevoelens en het je ervan weerhoudt te genieten van je leven, dan heb je misschien professionele hulp nodig. Ga eens langs bij de huisarts en kijk of hij je met iemand in contact kan brengen.

Bron: What to expect Beeld: Shutterstock