gezonde voeding kind
door

6 weetjes over gezonde voeding die lang niet bij alle ouders bekend zijn

Wanneer begin je met de eerste hapjes? En is witbrood echt minder gezond dan bruin brood? Veel ouders hebben vragen over de voeding van hun kind, maar de adviezen spreken elkaar soms tegen. Dit zijn de adviezen van voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden.

Wegwijs in de voedingsjungle heet het vorig jaar verschenen boek van Michelle en Manon, die samen een communicatie- en adviesbureau op het gebied van voeding voor kinderen runnen. Het blijft actueel, want in het boek geven de moeders antwoord op veelgestelde vragen over gezonde voeding voor kinderen van nul tot negen jaar.

Hun adviezen sluiten aan bij de Richtlijnen Goede Voeding en zijn aangevuld met wetenschappelijk onderbouwde kennis. Ook vind je in het boek makkelijke, gezonde recepten en leuke weetjes. Michelle van Roost geeft vast een aantal tips weg.

  1. E-nummers zijn niet per se ongezond

    Veel producten waarvan je het niet verwacht bevatten E-nummers, maar dat maakt deze producten niet direct ongezond. ‘Een bananenschuimsnoepje bevat bijvoorbeeld ‘maar’ vijf E-nummers, een echte banaan wel twaalf! Hoe meer E-nummers hoeft echt niet te betekenen hoe slechter. Je moet je misschien wel afvragen waarom ze erin zitten en of het een goed idee is om dat product veel en vaak aan je kind te geven. Denk aan gekleurde snoepjes versus bruin brood. Brood bevat vezels, B-vitaminen en ijzer, maar ook vaak E-nummers om het langer vers te houden. Dat maakt het niet per se ongezond.’

    Lees hier alles over E-nummers en hyperactiviteit.

  2. Besmeer het brood van je baby met margarine

    Borstvoeding en flesvoeding bevatten veel onverzadigde vetzuren en die zijn essentieel voor een gezonde groei en ontwikkeling. Borstvoeding is zelfs vetter dan volle melk. ‘Op een gegeven moment ga je de melkvoeding afbouwen en dan krijgt je baby meer vaste voeding. Door brood dan te besmeren met margarine – en door plantaardige olie of vloeibare margarine door het hapje te roeren – krijgt je baby toch voldoende goede vetten binnen.’

    Tip: dit is het beste broodbeleg voor je baby.

  3. Let op de hoeveelheid (verstopte) suiker

    ‘Zelfs ouders al redelijk bewust bezig zijn, zijn verbaasd als ze zien hoeveel kinderen aan suiker binnen krijgen via ontbijtgranen, ontbijtkoek, 100% pure sapjes en toetjes. Een pakje appelsap bevat bijvoorbeeld al ruim vijf suikerklontjes en een plak ontbijtkoek bestaat al gauw voor 40% uit suiker.’ Goed de ingrediënten checken op het etiket dus!

    Hoeveel suiker mag een kind (gemiddeld) per dag.

  4. Begin op tijd met de eerste hapjes

    Volgens de moeders is het verstandig om met oefenhapjes te beginnen als je baby tussen de vier en zes maanden is. Zo ontdekt je kind niet alleen nieuwe smaken en structuren, ook verklein je door een tijdige introductie van allergenen in voeding de kans dat je kind een voedselallergie ontwikkelt. In het boek vind je daarom schema’s hoe je nieuwe soorten voeding het best kunt introduceren.

  1. Zuivel is belangrijk, maar overdrijf het niet

    Zuivel is een van de belangrijkste bronnen van calcium en van kwalitatief goede eiwitten als je kind geen borst- of flesvoeding meer krijgt. Maar, zeggen de schrijvers van het boek, geef je kind er liever niet te veel van. Kan je kind niet tegen zuivel of vindt hij het niet lekker? Sojadrank met toegevoegd calcium en vitamine B12 is een goed alternatief.

    Andere alternatieven zoals havermelk of rijstmelk bevatten doorgaans te weinig goed eiwitten en geen calcium en zijn daarom geen goede vervanger.

  2. Welk brood is écht gezond?

    De ingrediënten verraden of een brood iets toevoegt aan de gezondheid of dat het grotendeels gaat om ‘gebakken lucht’. Even op het etiket kijken dus als je brood koopt. Volgens de schrijfsters kun je je kind het beste brood geven met minimaal 4,5 gram vezels per 100 gram. Na het eerste jaar is volkoren nog beter: daarin zit minimaal 6 gram vezels per 100 gram. Check ook of er gejodeerd zout/bakkerszout in zit, want dat zit niet in alle soorten brood. Jodium is belangrijk voor de gezonde ontwikkeling van je kind en zit maar in weinig andere voedingsmiddelen.’

Lees ook: Vanaf wanneer mag je baby brood eten?

Bron: AD Beeld: Shutterstock