Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

zwanger moe weinig energie
door

7x energieboosters voor tijdens de zwangerschap (zonder cafeïne)

Zwangerschap en weinig energie zijn helaas onlosmakelijk met elkaar verbonden. Normaal gesproken zou je dat oplossen met flink wat bakken sterke koffie. Helaas is dat de komende tijd geen goed idee. Gelukkig zijn er ook andere dingen die je kunt doen om je energielevel een boost te geven.

  1. Slapen

    Slaap en zwangerschap gaan niet altijd goed samen helaas. Het kan dat je flink wat uren plafonddienst hebt in de nachten. Probeer daarom in het weekend overdag of op de dagen dat je vrij bent wat extra slaap te pakken. Heb je een dreumes of peuter rondlopen, ga dan ook even liggen als hij een middagslaapje doet of doe een dutje als je kind op school is. Stofzuigen of een wasje draaien heeft even geen prioriteit. Weet je ’s nachts niet hoe je moet liggen? Scoor dan een zwangerschapskussen. Dit kan je rug of buik extra ondersteunen. Hier lees je meer over slecht slapen tijdens je zwangerschap.

  2. Drink ’s ochtends eerst wat citroenwater

    Als je ’s ochtends als eerste wat warm citroenwater drinkt, wijs je je lichaam erop dat het tijd is om wakker te worden. Bovendien voel je je frisser en klaar om de dag te beginnen. Het citroenwater zuivert bovendien je lichaam en stimuleert je lever om meer gal te produceren, zodat het verteringsproces op gang komt.

    Lees ook: Zwanger en keelpijn

  3. Drink genoeg

    Water is een belangrijk bestanddeel van je bloed: het helpt zuurstof door je lichaam te transporteren. Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam veel water nodig om zowel jou als je baby te ondersteunen. Omdat je lichaam ook nog vruchtwater aanmaakt, is het aan te raden om acht glazen water per dag drinken. Als je lichaam uitgedroogd is, kun namelijk je last krijgen van vermoeidheid. Uitdroging kan bovendien, in extremere gevallen, zelfs tot urineweginfecties en vroeggeboorte leiden. Vind je acht glazen water een opgave? Voeg dan wat extra’s toe aan het water. Denk aan plakjes komkommer, citroen, munt of frambozen. In de winter kun je natuurlijk thee met verschillende smaken afwisselen met water.

    Lees ook: Hoeveel koffie en thee mag je drinken als je zwanger bent?

  4. Beweeg

    Meedoen aan een sportklasje is misschien het laatste waar je aan denkt nu je zwanger bent. Maar door te sporten of te bewegen komt er endorfine vrij in je lichaam. Bovendien krijg je van sporten écht meer energie. Al is het maar een wandeling door de buurt. Of wat dacht je van – heel simpel – dansen door de woonkamer of een lesje zwangerschapsyoga?

    Lees ook: 15 dingen die je kunt doen als je te moe bent om je kind te vermaken

  5. Eet appels

    Eenvoudig maar effectief: eet elke dag een appel. Door de natuurlijke suiker kun je je energieniveau boosten. De glucose en fructose in appels worden gemakkelijk door je lichaam opgenomen zonder dat je suikerspiegel direct omhoog slaat. Bovendien bevatten appels vezels die je lichaam helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren.

  6. Eet regelmatig snacks

    Honger leidt tot extreme vermoeidheid. Tijdens je zwangerschap kan zelfs drie maaltijden per dag niet genoeg zijn. Eet daarom gedurende de dag regelmatig gezonde tussendoortjes. De snacks herstellen je energieniveau en helpen tegen (ochtend)misselijkheid. Denk aan snacks met noten, fruit en havermout. Maar ook snackgroente als komkommer, paprika en tomaat zijn prima om je honger te stillen én energie op te doen. Meer eten is nooit vervelend toch..?

  7. Eet mango’s

    Hoogzwanger in de zomer? Dan heb je (ja echt!) geluk. Je mag je namelijk helemaal te buiten gaan aan mango’s. De meeste zwangere vrouwen lijden aan bloedarmoede in het derde trimester. In deze periode bereidt je lichaam zich voor op de geboorte en bevalling en heeft het extra bloed nodig. Lage bloedspiegels leiden tot bloedarmoede. Als je bloedarmoede hebt, zul je erg last krijgen van vermoeidheid. Een goede manier om dit te bestrijden, is door mango’s te eten. Net als appels bevatten mango’s ook natuurlijke suikers die je energieniveau verhogen. Ze bevatten ook nog eens foliumzuur, dat essentieel is om aangeboren afwijkingen te voorkomen. Mango’s zitten daarnaast nog eens boordevol vitamine C, waardoor je ijzer kunt opnemen.

Lees ook: Vermoeidheid tijdens je zwangerschap

Bron: BabyGaga – beeld: Shutterstock