Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Anna-Sophie of Destiny: de naam van je kind heeft veel invloed op zijn schoolcarrière

Een naam kiezen die je kind de rest van zijn leven bij zich draagt: dat is nogal wat. Want die keuze kan veel invloed hebben op zijn toekomst. Heet je kind Anna-Sophie, dan heeft de juf hoge verwachtingen van haar. Maar wie Destiny heet, wordt juist minder uitgedaagd op school.

Namen zijn niet neutraal. Die conclusie kan hoogleraar Eddie Denessen, verbonden aan de Universiteit van Leiden en Radboud Universiteit wel trekken na het gebruik van een namentest onder leraren. Denessen houdt zich bezig met kansenongelijkheid in het onderwijs en gebruikte een test waarbij hij aantoont dat leraren onbewust verwachtingen van leerlingen creëren bij verschillende namen.

Advertentie

Onderzoek: ‘Kinderen met deze namen zijn het stoutst’

Chique namen krijgen voorsprong

Voor kinderen met chique Nederlandse namen, zoals Anna-Sophie en Florentine, pakt dat goed uit: leraren zijn eerder geneigd te denken dat zij goede leerprestaties kunnen halen. Ze worden hierdoor meer uitgedaagd op school en ze krijgen vaker aanmoedigingen en positieve feedback. Het vertrouwen van de leraar zorgt ervoor dat ze hierdoor ook beter willen presteren en goede resultaten behalen. Uiteindelijk heeft dat een positieve invloed op het opleidingsniveau en de carrièrekansen in de toekomst.

Tip! Een houten lettertrein van de naam van je kind stel je hier direct samen.

Destiny & Kelly 1-0 achter

Voor Destiny’s en Kelly’s is de toekomst minder positief. Kinderen met zogenoemde ‘arbeidersnamen’ staan bij voorbaat al 1-0 achter, omdat leraren vaker minder hoge verwachtingen van ze hebben waardoor deze leerlingen minder worden aangemoedigd en dus lagere prestaties behalen. Tien jaar geleden heeft het team van Denessen ook zo’n test gedaan met jongensnamen van niet-Westerse komaf, zoals Ahmed en Ibrahim en typisch Nederlandse namen als Luuk en Tim. Daar ontdekten ze ook dat leraren sterkere positieve associaties hadden met Nederlandse namen.

Babynaam kiezen: hoe doe je dat?

Dialect en overgewicht

Overigens speelt niet alleen de naam van kinderen een rol in de verwachtingen van leraren, uit eerdere resultaten van een Nederlands-Duitse studie blijkt dat ook van kinderen met overgewicht minder wordt verwacht. Denessen stelt in het AD dat hij een hele lijst kan noemen van kenmerken die leerkrachten kunnen meenemen in hun beeldvorming over leerlingen. Uiterlijk, namen, het opleidingsniveau van de ouders, maar ook of een kind met een dialect spreekt. Ze kunnen allemaal lagere verwachtingen triggeren.

Het kan anders

Overigens zijn associaties niet per se slecht, zo legt de hoogleraar uit. Ze helpen je om je werk sneller en effectiever te doen, zonder erbij na te denken. Maar het gevaar in het onderwijs is dat associaties omslaan in vooroordelen, waardoor kinderen benadeeld worden en er ongelijke kansen worden gecreëerd. Volgens Denessen helpt het als leraren zich bewust worden van hun associaties. ‘Als je leraren hiervan bewust maakt, kunnen ze proberen hun verwachtingen bij te sturen, zodat alle kinderen evenveel gestimuleerd worden om goed te presteren’, zo vertelt hij in het Tijdschrift voor Orthopedogiek.

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Bron: AD, NIVOZ – Beeld: Shutterstock