Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Zwanger? Dit zijn de belangrijkste 60 dagen als het gaat om gezond eten

Dat je tijdens de zwangerschap extra op je voeding moet letten, weten we. Maar volgens de Franse arts Pierre Dukan is een gezond menu voorál belangrijk in de vierde én vijfde maand. In zijn boek ‘De belangrijkste 60 dagen van je zwangerschap’ legt hij uit waarom.

Alvleesklier

Volgens Dukan is het voor de gezondheid van je kind heel belangrijk dat je in de laatste zes maanden van je zwangerschap – en in het bijzonder tijdens de zestig dagen van de vierde en vijfde maand – goed op je voeding let. In deze periode wordt namelijk de alvleesklier van je baby aangemaakt en leert deze insuline af te scheiden.

Advertentie

Slechte koolhydraten

Om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van de alvleesklier bij de baby in de baarmoeder optimaal verloopt, zou het belangrijk zijn om als moeder slechte koolhydraten en suikers zoveel mogelijk te vermijden. Zo zou je je baby een goede start in het leven geven en de kans op ziektes als diabetes sterk verkleinen.

Extra kwetsbaar

Volgens Dukan is de programmering van onze alvleesklier – en zeker die van een baby – helemaal niet afgestemd op de verwerking van suikers en slechte koolhydraten, en al helemaal niet in grote hoeveelheden. Op het moment dat dit orgaan wordt gemaakt, is het dus extra kwetsbaar.

Lees ook: Dit kun je beter niet eten als je zwanger bent

Voedingsdeskundige

Onze voedingsdeskundige Sharon Looyen kan zich in de theorie van Dukan vinden, al heeft ze er wel een kleine kanttekening bij. ‘Tijdens de hele zwangerschap moet je goed op je voeding letten. Ik zou eigenlijk nog de eerste twaalf weken en de laatste drie maanden als focus willen toevoegen. Het is heel belangrijk dat de hersenen van je baby de juiste ondersteuning krijgen van voeding. Zo worden de eerste neuronen al in week acht aangemaakt.’

Lees hier tot welke week wordt aangeraden foliumzuur te slikken.

Darmflora

Ook is het volgens Looyen belangrijk om als moeder goed voor je darmen te zorgen. ‘Je darmen reguleren een groot gedeelte van de vitamineopname. Daarnaast geef je bij een natuurlijke bevalling jouw darmflora mee aan je kind, dat is dus de start van de darmflora van je baby. De darmflora reguleert voor tachtig procent je immuunsysteem en het is dus heel belangrijk om goed voor je darmen te zorgen. Dit begint met de juiste voeding.’

Meer lezen: Is multivitamine voor zwangere vrouwen nodig?

5x de juiste voeding

Maar wat is nu de ‘juiste’ voeding? Als we Dukan moeten geloven, is het heel simpel: eet zoals je oma vroeger deed.

  1. Eet zoveel mogelijk suikervrij.
  2. Laat witbrood liggen en kies voor de volkoren variant.
  3. Hetzelfde geldt voor rijst: vervang witte rijst door volkoren rijst.
  4. Ook onze pasta moet eraan geloven. Vervang witte pasta door volkoren pasta.
  5. Eet fruit in plaats van sap te drinken.

Voedingsdeskundige Sharon Looyen is gespecialiseerd in voeding vóór, tijdens en na de zwangerschap. Wil je meer artikelen van haar lezen, klik dan hier.

 

Bron: Hln.be/Sharon Looyen. Beeld: Shutterstock