Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

'Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs’

Steeds meer kinderen krijgen het label dyslexie en dyscalculie (moeite met rekenen) opgeplakt, als gevolg van slecht onderwijs. Dat beweren hoogleraren.

In Nederland worden er onnodig veel kinderen gediagnosticeerd met ernstige lees- en rekenproblemen, zegt hoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen in het AD. Volgens Bosman is het een gevolg van slecht onderwijs. ‘Er wordt gewoon te weinig geoefend,’ is de conclusie.

Advertentie

’Elke dag een dictee’

Er zou weer ouderwets gestampt moeten worden. Er wordt nu te weinig geoefend en herhaald door de juf of meester voor de klas. ‘Elke dag een dictee,’ adviseert de hoogleraar. Net zo lang oefenen tot de kinderen de spellingregels in hun hoofd hebben. En dat geldt ook voor dyscalculie (rekenblindheid), stelt Bosman.

LEES OOKZo kun je dyslexie herkennen bij een kind 

Oorzaak onderzoeken

Dertig procent van de leerlingen op middelbare scholen is dyslectisch. ‘Als kinderen moeite met lezen of rekenen hebben,’ zegt Bosman, ‘wordt de oorzaak bijna altijd bij het kind gezocht. We vergeten te checken of er wel goed onderwijs is gegeven.’ Uit haar studies blijkt dat met wetenschappelijk onderbouwde methodes kinderen met sprongen vooruitgaan. ‘Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat.’ Deze uitspraak leidde tot veel discussie. Veel ouders met dyslectische en dyscalculische kinderen voelen zich erdoor tekort gedaan.

‘Nederland wereldkampioen dyslexie’

Hoogleraar Kees Vernooy is het wél met Bosman eens. Hij liet vorig jaar in het NRC Handelsblad ook al weten dat de meeste leesproblemen bij kinderen komen door de kwaliteit van de lessen.

In een interview dat Vernooy gisteren met Lindanieuws.nl had, zei hij hierover: ‘Nederland is wereldkampioen dyslexie. Ongeveer twaalf procent van de kinderen heeft de diagnose dyslexie gekregen. Maar er zijn scholen met hogere percentages, soms tot wel dertig procent van de leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld maar vier procent van de kinderen echt dyslexie heeft. Dat is een groot verschil. Daarnaast blijkt uit een internationaal onderwijsonderzoek dat het aantal laaggeletterde vijftienjarigen in Nederland vooral na 2012 sterk is toegenomen en bijna achttien procent bedraagt. Dat is ook zeer zorgelijk.’

Verder voegt hij toe: ‘Dyslexie is een uitspraak die door meerdere wetenschappers wordt gedaan. Het is naar mijn mening een vuilnisbakbegrip geworden, waar veel ernstige taalproblemen mee worden gelabeld. Je kunt beter zeggen dat deze kinderen moeite met lezen hebben, want wat voor al deze kinderen geldt, is dat ze beter onderwijs nodig hebben.’

Moeilijk voor te stellen

In Nederland hebben vijf op de honderd mensen dyslexie. Voor mensen die er geen last van hebben is het moeilijk voor te stellen hoe dat nou precies is. Gelukkig is er nu deze onderstaande animatie, waarop te zien is hoe een dyslectisch persoon een tekst ervaart.

Dit ziet iemand met dyslexie

en28pcsig14e

MEER LEZEN?

Auteur: Marjolein Schel – Bron: RTL Nieuws – Beeld: Shutterstock