powernap

‘Gebroken nachten? Doe een powernap!’

Met een middagdutje kun je een gebroken nacht behoorlijk goedmaken. Na een halfuur slapen is je hormonale balans hersteld, en dat vermindert stress én versterkt je immuunsysteem.

Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Sorbonne, gepubliceerd in het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Advertentie

Slaap beïnvloedt stofwisseling

Dat chronisch slaaptekort het risico vergroot op suikerziekte, overgewicht, depressie, infecties en hart- en vaatziekten, is al bekend. Maar hoe dat nu precies in het lichaam werkt, is minder duidelijk. Met deze studie is, volgens de Amsterdamse neuroloog en somnoloog Hans Hamburger, voor het eerst onomstotelijk vastgesteld dat slaap de stofwisseling beïnvloedt. Dat het een kleine studie is met slechts elf proefpersonen, doet daar volgens hem niets aan af.

Meer adrenaline

De proefpersonen moesten twee nachten (in precies dezelfde omstandigheden, met dezelfde maaltijden) doorbrengen in het laboratorium. Ze mochten beide nachten maar twee uur slapen. Alleen na de tweede nacht mochten ze ‘s middags een dutje doen van een half uur. Zonder het middagdutje schoot de hoeveelheid adrenaline in het speeksel en de urine van de proefpersonen omhoog. Adrenaline jaagt onder meer de hartslag en de bloeddruk op. Een dutje hield het adrenaline-niveau stabiel. Ook het ontstekingshormoon interleukine bleef na de powernap stabiel.

Slaaprust ‘deels’ hersteld

Het lijkt er dus op dat een middagdutje de schade van een doorwaakte nacht herstelt. ‘Deels,’ waarschuwt Hamburger, die de leiding heeft over het Amsterdam Slaap Centrum in het Slotervaartziekenhuis en het Boerhaave MC. ‘Chronisch slaaptekort compenseer je niet met een powernap. Tijdens een middagdutje is de slaap oppervlakkig. Wie stelselmatig te laat naar bed gaat, mist de diepste slaap waarin je het beste uitrust en het langetermijngeheugen wordt vastgelegd. Dat bereik je vooral in de eerste fase van de nacht.’

Slaapgebrek is ziekmakend

Dat slaapgebrek aantoonbaar ingrijpt in de stofwisseling en daarmee ziekmakend kan zijn, is volgens Hamburger de belangrijkste uitkomst van de studie. Overigens verkwikt alleen een dutje van de juiste lengte: dertig of negentig minuten. Wie midden in een slaapcyclus uit bed stapt, voelt zich juist brak.

Auteur: Erandi Godinez – Bron: Volkskrant – Foto: 123rf