Genen bepalen schoolprestaties

Genen bepalen schoolprestaties

Waarom kan het ene kind makkelijk leren, terwijl het andere moeite heeft om mee te komen op school? VU-onderzoeker Eveline de Zeeuw onderzocht de oorzaken van verschillen in schoolprestaties en gedrag tussen basisschoolkinderen, en ontdekte dat de ze grotendeels worden veroorzaakt door genetische aanleg.

De Zeeuw onderzocht toetsresultaten van leerlingen van groep 3 t/m 8. Door de resultaten van één- en twee-eiige tweelingen en hun andere broers en zussen met elkaar te vergelijken, kon ze achterhalen in hoeverre het genetisch materiaal invloed heeft op scores bij verschillende toets-onderdelen.

Advertentie

Cito-toets

De score bij de Cito-toets in groep 8 bleek voor maar liefst 74% af te hangen van genetische aanleg. Ook bij afzonderlijke disciplines en in andere leeftijdscategorieën bleek de omgeving van minder belang dan het erfelijke materiaal. Genen bepaalden bijvoorbeeld voor 60 tot 74% de scores bij rekenen en voor 72 tot 82%  de scores bij lezen.

ADHD

Daarnaast onderzocht De Zeeuw de invloed van genen op kinderen met ADHD. Daaruit bleek dat ook bij hen genetische aanleg grotendeels bepalend is, maar dat klasgenoten en leraren wel voor een deel bijdragen aan de mate van ADHD-gedrag.

Auteur: Erandi Godinez – Bron: Newscientist.nl – Foto: 123rf

 

Lees ook:

Heeft mijn kind autisme?

Cito-toetsen

Een kind met faalangst: wat kun je doen?