Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

gezond beleg
door

Hap snap: Wat is nou gezond beleg?

Eerst hartig, dan zoet op brood: wie is er niet groot mee geworden? Maar is het echt nodig? En wat is nou gezond beleg? Belegadvies door voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden.

Zoet & zout

Brood is gezond, helemaal als je er ook een dun laagje margarine op smeert. En die boterham wordt nog lekkerder met beleg. Maar wat kies je dan? Zoet beleg bevat vaak veel suiker en weinig voedingsstoffen – een paar uitzonderingen daargelaten – terwijl hartig beleg weer meer voedingsstoffen bevat, maar ook veel zout. Variatie in beleg helpt dus om niet te veel zout maar ook niet te veel suiker binnen te krijgen. De volgorde – eerst hartig, dan zoet – maakt niets uit.

Advertentie

Lees ook: Vanaf wanneer mag je baby brood eten?

Dik of dun?

Wat je ook op die boterham legt, smeert of strooit: beleg dun. Hiermee breng je al snel de hoeveelheid zout of suiker omlaag. Wist je dat een dun laagje appelstroop zo een suikerklontje scheelt met een dikke laag? En een voorgesneden plak kaas is vaak anderhalf keer zo veel (en dus ook anderhalf keer zo veel zout en verzadigd vet) dan wanneer je de kaas zelf schaaft.

Drie-eenheid

Natuurlijk zijn er ‘goede’ en ‘minder goede’ keuzes in beleg. Maar hoe kies je en wat kies je? Je kunt variëren door bijvoorbeeld steeds één keer hartig, één keer smeren en één keer zoet te kiezen. Dat hoeft niet met hele boterhammen, je kunt het ook met halve of kwart boterhammen doen. Met hartig bedoelen we dan kaas, ei of magere vleeswaren (zoals kipfilet of achterham); met smeren bedoelen we pindakaas, zuivelspread, groentespreads en hummus. En zoet is dan gewoon zoet, zoals hagelslag, appelstroop of jam.

Groen doen

Beleg je dun en wissel je af? Dan ben je al heel goed bezig. Nog beter? Geef er dan nog wat groente of fruit bij. Bijvoorbeeld als beleg, zoals een boterham met plakjes banaan of aardbei of als topping. Denk aan schijfjes appel op de zuivelspread of plakjes komkommer op de pindakaas. Maar losse reepjes paprika, wat snoeptomaatjes of worteltjes erbij kan natuurlijk ook.

Lees ook: Wat mogen peuters (nog) niet eten?

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Beeld: Shutterstock