door

Hoeveel suiker mag een kind op een dag hebben?

Kinderen en tieners tussen de 2 en 18 jaar zouden niet meer dan 6 theelepels suiker per dag mogen consumeren. Dat is het advies van de American Heart Association.

De American Heart Association deed onderzoek naar de invloed van suiker op kinderen en tieners. Hieruit blijkt dat het risico op gewichtstoename, obesitas, insulineresistentie, hoog cholesterol en leverziekte aanzienlijk wordt verlaagd als de suikerinname wordt beperkt tot 25 gram per dag.

Advertentie

Suikerinname reguleren

Met het advies – gepubliceerd in het AHA magazine Circulation – hoopt de American Heart Association ouders op weg te helpen om de suikerinname van hun kinderen te reguleren. Op de lange termijn kan dit gezondheidsproblemen en eventuele hart- en vaatziekten voorkomen.

Toegevoegde suikers

Het advies geldt overigens alleen voor toegevoegde suikers, zoals fructose. Het gaat niet om suikers die in natuurlijke snacks – zoals fruit – zitten.

Andere richtlijnen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kwam vorig jaar ook al met richtlijnen voor de inname van vrije suikers door volwassenen en kinderen. Met vrije suikers wordt door de fabrikanten en consumenten toegevoegde suiker bedoeld en aanwezige suikers in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

Het WHO-advies is om maximaal 10% van het totaal aantal calorieën dat je per dag eet, uit vrije suikers te halen. Deze aanbeveling is overigens gebaseerd op het voorkomen van tandcariës en niet op het voorkomen van overgewicht, omdat daar onvoldoende bewijs voor is.

Suikers en overgewicht

Uit de onderzoeken naar overgewicht wordt alleen een verband gevonden tussen calorie-inname en overgewicht en niet tussen de inname van vrije suikers en overgewicht. Uit onderzoeken naar overgewicht blijkt dat inname van vrije suikers alleen leidt tot overgewicht als er in totaal ook meer calorieën worden geconsumeerd.

Hoe zit het met het advies in Nederland?

In Nederland is op dit moment geen maximum voor de hoeveelheid suiker in voeding. ‘Dat komt doordat de Gezondheidsraad aangegeven heeft dat er onvoldoende onderbouwing is om een maximum voor de consumptie van vrije suikers per dag in te stellen,’ laat een woordvoerder van het Voedingscentrum weten. ‘Dit wordt bevestigd in een meer recente aanbeveling door de Europese Veiligheidsautoriteit EFSA (2010).

De Gezondheidsraad is in Nederland verantwoordelijk voor het opstellen van voedingsnormen en de Richtlijnen Goede Voeding. De adviezen van het Voedingscentrum zijn weer gebaseerd op de adviezen van de Gezondheidsraad.

Weinig voedingsstoffen, veel calorieën

Dat er geen maximum is voor de hoeveelheid suiker, betekent niet dat je het onbeperkt kunt eten. ‘Vooral in producten als frisdrank, snoep, gebak en sauzen zit veel suiker. Deze producten leveren weinig voedingsstoffen en veel calorieën. Daarom kun je het beste zo min mogelijk hiervan eten,’ aldus het Voedingscentrum.

Bron: Voedingscentrum / Cook Love Share – Beeld: Shutterstock

Video: Rachel vraagt door: 'Welke voedingskeuzes maak jij voor je kind?'