melk
door

Is melk wel echt gezond voor je kind?

Een glas melk bij je ontbijt, lunch en avondeten: wie is er niet groot mee geworden? Maar is dat wel gezond voor je dreumes? Voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden geven tips.

Misschien twijfel je weleens: heeft je kind nu echt wel melk nodig? En zo ja, hoeveel melk mag hij dan drinken. In melk – net als in andere zuivelproducten als yoghurt en kwark – zitten belangrijke bouw- en voedingsstoffen voor een gezonde groei en ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan eiwitten, vitamine B12 en B2, maar ook calcium voor sterke botten.

Advertentie

Hoeveel melk?

Om die reden adviseert het Voedingscentrum om kinderen tussen 1 en 4 jaar dagelijks 300 ml zuivel te geven. Die 300 ml is helemaal niet zo veel: het zijn maar twee bekers melk per dag, of één beker melk en een schaaltje yoghurt of kwark. Dat is misschien wel minder dan je zelf gewend bent. Maar die 300 ml is simpelweg genoeg voor je peuter om aan z’n voedingsstoffen te komen. Meer is in dit geval niet beter, want zuivel is vullend. Het ontneemt je kind de trek in andere gezonde dingen, zoals warm eten, fruit of die belegde bruine boterham. En juist in die dingen zitten weer andere aanvullende voedingsstoffen die je kind óók nodig heeft. Kortom, aan die twee bekers zuivel heeft je kind genoeg.

Leestip: zo leer je je kind (meer) groente eten.

Extra zuivel

Extra zuivel in de vorm van kaas is niet nodig en wordt zelfs afgeraden door het Voedingscentrum. De reden: in kaas zitten veel zout en verzadigd vet. Geef je liever wel kaas aan je kind? Mozzarella en zuivelspread zijn dan de gezondere opties, net als 30+-kaas met minder zout.

Wat als je kind geen zuivel wil?

Allemaal leuk en aardig, maar wat als je je kind geen zuivel wil of kan geven, door een koemelkallergie, intolerantie, overtuiging of omdat-ie het niet lust? Kies dan voor een volwaardige vervanger, iets waarin net zo veel bouw- en voedingsstoffen zitten als in de melk die je vervangt. Soja is vooralsnog de enige volwaardige optie. In andere alternatieven, zoals rijst-, amandel- of haverdrinks zitten te weinig eiwitten. En die eiwitten heeft je kind hard nodig. Check bij sojaproducten wel nog even of er ook calcium en vitamine B12 aan zijn toegevoegd. Ook dat haalt je kind anders te weinig uit andere voedingsmiddelen.

Meer tips: zo boost je het afweersysteem van je kind.

Wist je dat…

…kinderen (1-4 jaar) per dag meer zuivel* binnenkrijgen dan volwassenen?
…jongens (1-4 jaar) bijna 400 gram en meisjes 345 gram zuivel per dag binnenkrijgen?
…kinderen (1-4 jaar) ongeveer een halve plak kaas per dag eten?
*Zuivel is: melk(dranken), yoghurt, vla, pudding en kwark. Bron: wateetnederland.nl

Ook lezen: Moeilijke eters: als je peuter niet wil eten

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Beeld: Shutterstock

Meer weten? Dit kun je doen als je kind een allergische reactie heeft.